A School Education Gateway, az OECD és az EPALE ajánlója digitális oktatáshoz.
Tavasszal az iskolák és a tanárok, oktatók kényszerűségből gyorsan kellett, hogy reagáljanak. De gyorsan reagáltak a munkájuk támogatását célul kitűző szervezetek is, így a School Education Gateway, az OECD, az EPALE és mások is olyan ajánlókat, összefoglalókat jelentettek meg, amelyeket átböngészve a digitális oktatást színesítő, vagy akár azt megkönnyítő tartalmakat találnak az érdeklődők.
School Education Gateway
A School Eduaction Gateway (SEG) oldala a Distance Learning keresőszóval számos olyan tartalmat kínál, ami az online oktatás szakmai, módszertani támogatása mellett az érintett szereplők jóllétének és mentális egészségének támogatásáról, vagy arról is szól, hogy milyen szerepe van az iskolai környezetnek a betegséget okozó vírusok terjedésében. Ingyenes online kurzusaikon és webináriumaikon nemcsak a tantárgyakhoz kapcsolódó tartalom miatt érdemes részt venni, de a részvétellel a saját digitális módszertárat bővítő szakmai fogások is elleshetők.
- A Going back to school during a pandemic című cikk valójában egy linkgyűjtemény és ajánló olyan témákban, mint a jóllét és mentális egészség, az inklúzió, a tanítási és tanulási megközelítések.
- Vegyes tanulás az iskolai oktatásban: útmutató a 2020/2021-es tanév kezdetére. A vegyes tanulás gyors fogalmi tisztázása után az útmutató olyan témákat érint, mint a tanulási terek (iskolai és távoktatási), a tanárok szerepe, kompetenciái és munkafeltételei, a tanulók értékelése, a munkatársak és a tanulók jólléte, az iskolai közösség és együttműködésük, minőségbiztosítás, értékelés és visszajelzés.
- A Project-Based Learning to Enhance Key Competences című ingyenes MOOC kurzus a projektalapú tanulást mint módszertant kínálja a résztvevőknek. A kurzus az ajánló szerint segít a projektalapú tanulási szemlélet tantermi megvalósításában olyan, az egész életen át tartó tanuláshoz szükséges kulcskompetenciákat fejlesztve, mint a vállalkozói kompetencia, digitális kompetencia, állampolgársági és egyéb kompetenciák. A kurzuson arra is kitérnek, hogy hogyan lehet a módszer egyaránt hatékony online, vegyes és személyes oktatásban is.
OECD
Az OECD (Organisation for Economic Co-operation and Development - Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet) több kiadványában az oktatás különböző szereplőinek nyújt támogatást a Covid-19 járvány okozta iskolai helyzetek – online tanítás szervezése és gyakorlata – és rendszerszintű válaszok kapcsán. A tanároknak szóló, gyakorlati segítséget jelentő Supporting the continuation of teaching and learning during the COVID-19 Pandemic - Annotated resources for online learning (A tanítás és a tanulás folytatásának támogatása a COVID-19 pandémia alatt - Annotált források az online tanuláshoz) című kiadvány a tananyagot kiegészítő forrásokat, a tanárok szakmai fejlődését segítő anyagokat és online eszközöket ajánl rendszerezett formában. Listázva van, hogy milyen nyelven érhető el az adott anyag, melyik korosztálynak ajánlják és milyen tantárgyhoz, milyen készségeket fejleszt és hogy ingyenesen hozzáférhető-e.
EPALE
Az EPALE (Electronic Platform for Adult Learning in Europe - A felnőttkori tanulás elektronikus európai platformja) egy olyan eszköztárat alkotott meg oktatóknak, képzőknek, ami ötletforrásként és segítségként szolgál a távoktatásra való átállás időszakában és azt követően is. Az eszköztárnak eddig három része jelent meg, az ezekben kínált anyagok mind az EPALE platformon találhatók.
- Távoktatás: Az induláshoz szükséges segédanyagokat tartalmazza, többek között cikkeket, kézikönyveket, bevált gyakorlatokat és konkrét eszközöket, amelyek segítségével e-tanulássá alakítható az ismeretszerzés.
- Készségfejlesztés: Az ebben a részben ajánlott anyagok egy része az oktatók, képzők saját tudásának fejlesztésére szolgál, másik része pedig az egyéb területeken dolgozó szakemberek szakmai fejlődését célozza.
- A COVID–19 utáni időszak: A bezárkózás időszaka után a „lassan és óvatosan” kinyíló európai társadalmak számára összeállított anyag „a vészhelyzet miatti kihívásokkal és a felnőttoktatás és -képzés újbóli előtérbe helyezésének” szükségességével foglalkozik. És mivel „a vészhelyzet rávilágított az aktív polgári szerepvállalás fontosságára”, olyan projekteket is ajánlanak, amelyek „a felnőttoktatáson és -képzésen keresztül erősítik és teszik ellenállóbbá a helyi közösségeket”.
A cikk a Pályázati Pavilon 2020. őszi számában jelent meg.
Utolsó módosítás: 2020.12.14.