Amikor maga a játékfejlesztés is játék

2019 | Ifjúsági terület | alapkészségek fejlesztése, szociális kompetenciák | Fejér | Tudatos Ifjúságért Alapítvány

Címkék: Kreatív gondolkodás, Személyes és társas készségek, Önálló munkaszervezés, Nem szakrendszerű óra, Projektszerű megvalósítás, Játék

Mire gondolunk, ha azt látjuk, hogy egy csapat fiatal ül egy asztal körül, amin egy tábla van kiterítve, rajta bábuk, kártyák és különféle akadályok? Hogy játszanak. Ők is így gondolják. Pedig a látszat csal: ugyanis tanulnak. Csak sokkal szórakoztatóbb formában, mint megszokták.

 

 

Negyedik éve működik az ifjúságügyi szakembereket tömörítő Tudatos Ifjúságért Alapítvány azzal a céllal, hogy olyan támogató közeget adjon fiataloknak, ahol tökéletesíteni tudják a készségeiket és megvalósíthatják az elképzeléseiket. Hagyományos közösségfejlesztő programok és képzések mellett mindig is használták a játék eszközét, sőt, olykor a fejlesztésbe is bevonták a gyerekeket. „A tapasztalat általi tanulás mindig sikeresebb” – magyarázza Szalai Zita projektmenedzser. „Amiben a fiatalok aktívan részt tudnak venni, az iránt mindig sokkal lelkesebbek. Ez afféle rejtett tanulási folyamat: ők nem feltétlen a tanulási célt látják maguk előtt, inkább a játék céljait, de a nyereség kettős.”

Kezdetben a gyerekek spontán módon kezdtek el ötletelni játék közben, például akadályversenyen maguk találták ki az állomásokat és a szabályokat. Zitáék ezért gondolták úgy, hogy a 2018 februárjában indult, jelenleg is zajló, PlayIN'clusive projektet is „játékosítják”. Versenyt hirdettek, amelyre egyénileg és csoportban is lehetett jelentkezni, méghozzá több országból: magyar, török és spanyol fiatalokat is megmozgatott a gondolat. Országonként tízen-tizenöten jelentkeztek. A célja mindenkinek ugyanaz volt: kifejleszteni a győztes játékot, azt, amit a zsűri kiválaszt arra, hogy profi formában is legyártassa. A megkötés csak annyi volt, hogy a végeredmény valamiképp a társadalmi befogadásra hívja fel a figyelmet.

Ez nem is olyan nehéz, hiszen egy játék a maga szereplőivel, mechanizmusával és szabályrendszerével tulajdonképpen leképez társadalmi folyamatokat. „A jó játék nemcsak szórakoztató, de hasznos is. Nemcsak attitűdökben formál, de konkrét kompetenciákat is fejleszt. Például a videójátékokban megtanult stratégiai gondolkodást a fiatalok az élet más területein is hasznosíthatják” – mondja Szalai Zita.

A húsz hónapos stratégiai partnerség első lépésében az országok projektfelelősei ifjúsági koordinátort választottak, akik játékfejlesztéssel kapcsolatos képzést kaptak. „Kidolgoztunk nekik egy segítő kiadványt, és egy éves naptárt ajánlott folyamatokkal azért, hogy együtt tudjanak haladni. Két magyarországi találkozóra is sor került, majd a versenyzők online platformon is összekapcsolódhattak, ahol folyamatosan tapasztalatot cserélhetnek. Április elején tartottunk egy képzést, ahol a résztvevők átadhatták tudásukat a csapat többi tagjának.”

Mostanra minden csapatnak megvan a konkrét elképzelése. Van, aki robotot épít, más a diszkriminatív zombik legyőzését adta meg célként, és van, aki menekült-útvonalat feldolgozó kalandjátékkal vagy erdei akadályversennyel készül. A résztvevők minden országban rendeznek klubfoglalkozásokat, amiken keresztül még több fiatalt érnek el – tulajdonképp ők az első tesztelői a játékoknak.

Augusztusban, egy törökországi nemzetközi találkozón a szakmai zsűri a fiatalokkal közösen dönti majd el, melyik a három legjobb játék, de a többi is elérhető lesz online formában. A végeredményt országonként is bemutatják majd a civil és az oktatási szektor előtt.

„Azt reméljük, azáltal, hogy a fiatalok lehetőséget kapnak a saját ötleteik megvalósítására, fejlődik bennük a vállalkozókedv és az aktív társadalomtudatosság, az oktatási intézmények pedig minél több területen alkalmazzák majd a játékot mint nevelési, fejlesztő eszközt úgy, hogy a diákokat is bevonják” – mondja a projektmenedzser.

tudatosifjusag.hu/playinclusive

A cikk a Pályázati Pavilon 2019. tavaszi számában jelent meg.