DOC NOMADS – A mobil filmiskola

2020 | Felsőoktatás | drámapedagógia, színház, művészet | Budapest | Budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem

A budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem koordinálásával megvalósuló közös mesterképzési ösztöndíjprogramot dokumentumfilmes hallgatók számára hozták létre 2012-ben, hogy „határok nélkül” tanulhassanak, fejlődjenek, tapasztaljanak. Minden évben körülbelül 24 diák csatlakozik a programhoz, akik bejárják a részt vevő országok fővárosait, Lisszabont, Brüsszelt és Budapestet. Ezáltal különböző kulturális környezetben kell helytállniuk, fel kell találniuk magukat, érvényesülniük kell a megszokott szociális közegükön kívül, mindezt angol nyelven. A hallgatók a négy szemeszter alatt összesen 120 kredit értékű tantárgyat teljesítenek, és mintegy száz filmet készítenek el, melyeket különböző filmfesztiválok gyakran építenek be programjaikba.

A DOC NOMADS programmal nyári egyetemre is lehet jelentkezni Európán kívüli filmintézményekbe, kiegészítve ezzel a mesterképzést. Az első, 2018-as nyári egyetemnek Libanon adott helyet, tavaly pedig Grúziában tartottak workshopot a dokumentumfilm-készítésről. A műhelymunka során a résztvevők abban fejlődtek, hogy minél inkább valósághűen tudják ábrázolni a körülöttük lévő világot. Meg kellett örökíteniük egy történetet, amely az ő nézőpontjukon keresztül mutat be egy adott helyzetet, helyszínt, személyt, mindezt kép- és hangeffektek segítségével. Ez a feladat arra szolgált, hogy fejlessze a diákok tehetségét a témaválasztásban és az idegen környezetben való kapcsolatépítésben, illetve hogy hozzászoktassa őket, milyen egy kreatív csapatban dolgozni.

A DOC NOMADS egyike azon néhány európai közös képzésnek, amelyeket nemzetközi szinten akkreditáltak. Az eljárást a flamand VLUHR ügynökség folytatta le, amely tagja az európai minőségbiztosítási ügynökségeket tömörítő EQAR regiszternek, és mint ilyen, jogosult az Európai Felsőoktatási Térségen belül nemzetközi eljárásokat lefolytatni. A DOC NOMADS közös diplomája így számos országban teljes mértékben elfogadott.

Összeállította: Kiss-Némethy Nóra
Tempus Közalapítvány, Kommunikációs egység

A DOC NOMADS igazi brand lett mostanra

A pozsonyi születésű, de gyermekkora óta Budapesten élő Dér Asia a Pázmány Péter Katolikus Egyetem kommunikáció szakán végzett, majd egyike volt a DOC NOMADS dokumentumfilmes nemzetközi mesterképzés első végzőseinek. Arról kérdeztük, miként változtatta meg az életét ez a nem mindennapi tapasztalat, a több országban folytatott képzés, az ott szerzett ismeretek és kapcsolatok.

Mit adott neked a DOC NOMADS?
Rengeteg emlékem van, amelyeket sosem fogok elfelejteni, de ami rögtön beugrik, amikor a harmadik szemeszter végén, a vizsgafilmek vetítése után állunk huszonhatan az Uránia előtt, és sírunk összeölelkezve. Akkor voltunk utoljára így együtt, az utolsó félévben három csoportban mentünk vissza Lisszabonba, Brüsszelbe és Budapestre, hogy leforgassuk a vizsgafilmjeinket. Annyira szomorú voltam, mint még soha addigi életemben. Igazi családdá váltunk, másfél évig mindent együtt csináltunk: együtt laktunk, táncoltunk, filmeket elemeztünk, kritizáltuk egymás terveit, felfedeztünk új városokat…

Most mivel foglalkozol?
Most fejeztem be első egészestés dokumentumfilmemet, amit Haragonics Sárival rendeztünk. Őt például egy DOC NOMADS filmforgatás során ismertem meg Kazincbarcikán, ahol a Színház- és Filmművészeti Egyetem diákjaival dolgoztunk együtt. Az Inkubátor program keretében el tudtam kezdeni a Nem haltam meg című film forgatását is, most azon dolgozunk egy kis stábbal.
Közben felvettek az SZFE doktori iskolájába, a dokumentumfilm szereplőre és rendezőre gyakorolt hosszú távú hatásával foglalkozom a kutatásomban. Mindez, amit itt felsoroltam, lehetetlen lett volna a DOC NOMADS nélkül. A mesterképzés alatt lettem biztos abban, hogy dokumentumfilmmel szeretnék foglalkozni, és képes is leszek rá. Ebben nagy szerepe volt az osztálytársaimnak és tanáraimnak, különösen Almási Tamásnak és Margarida Cardosonak.

Miért jó ha valakinek nemzetközi, több egyetem által jegyzett diplomája van?
Szerintem önmagában jó, ha valaki nem csak egy ország oktatási rendszerét ismeri meg, főleg, ha művészeti képzésről van szó. Minden országban más nézőpont, kulturális szokások és módszerek szerint tanítanak, másfajta a kapcsolat tanár és diák között, ezekből mind csak tanulni lehet, még abból is, ami számomra nem kellemes. Sok minden, ami azelőtt egyértelmű volt, mert Magyarországon úgy szokás, megkérdőjeleződött. Például, hogy miért van olyan kevés női tanár az egyetemeken. Lisszabonban és Brüsszelben szinte 50-50 százalék volt a nő és férfi tanárok aránya. Ez nem a „PC-ség” miatt fontos, hanem azért, mert rengeteg szempont kimarad, ha nők nem tanítanak filmezést, filmtörténetet, filozófiát. Szerencsére ez már sokat változott az SZFE-n is azóta.
De más gyakorlati haszna is van a DOC NOMADS diplomának. Sok olyan filmes támogatás van, amire csak az adott ország állampolgáraként pályázhatsz, vagy ha ott végeztél egyetemet. Mi a filmterveinkkel mind a három országba pályázhatunk, ha találunk olyan producert, akit érdekel a filmünk. És mivel minden félévben voltak producer tanáraink is, van olyan személyes kapcsolat, ahonnan el lehet indulni. De ha külföldi koprodukciós partnert vagy stábtagot keresek, akkor is percek alatt kapok legalább 3 ajánlatot. Ma már nincs olyan nemzetközi pályázati vagy fesztivál eredmény, ahol ne lehetne olvasni docnomadsos neveket. Igazi brand lett mostanra.


Beke Márton

Tempus Közalapítvány, Felsőoktatási egység