Tartalom alapú nyelvoktatás: szakmai gyakorlatból szakdolgozat

2011 | Felsőoktatás | interkulturális tapasztalat, nyelvtudás | Csongrád | Csudai Eszter (Szegedi Tudományegyetem)

Miért fogalmazódott meg benned a pályázási szándék?

Mint ahogy ma már egyre több egyetemistának, nekem is az volt az álmom, hogy külföldön tapasztalatokat gyűjthessek. Nagyon sok lehetőség közül lehetett választani, de sajnos egyiknél sem találtam meg igazán a számításaimat, mint tanárjelölt. Olyan programban akartam részt venni, ahol nemcsak arra adnak lehetőséget, hogy alkalmazzam az egyetemen megszerzett tudásomat, de arra is, hogy tapasztalatokat gyűjtsek a tanítás terén. Ezeket a szempontokat legjobban a Comenius tanárasszisztensi ösztöndíj ötvözte magában. Számomra hihetetlenül vonzónak tűnt már a jelentkezéskor, hogy maga az ösztöndíj mennyire illeszkedik az egész életen át tartó tanulás és az európai közösségformálás programjaihoz. Később aztán egy kollégista társamról derült ki, hogy ő már részt vett a programban és a beszámolója csak megerősített a döntésben.

Mennyire volt nehéz beilleszkedned egy idegen nyelvi és szakmai közösségbe?

Őszintén szólva, egyáltalán nem… Bevallom, kicsit féltem a „kultúrsokktól”, és kiutazásom előtt sok cikket, útikönyvet olvastam a spanyolokról és a kultúrájukról, hogy tudjam, mire számíthatok. (Persze ezen információk közül némelyek hasznosnak, mások teljesen jelentéktelennek bizonyultak.) Sok levelet váltottam a mentortanárommal is, aki a fogadó iskola vezetőségével gondosan előkészítette nekem a terepet, így megérkezésemkor szinte minden zökkenőmentesen zajlott. Szerencsém is volt, hiszen egy nagyon befogadó közegbe érkeztem. A kéttannyelvű gimnáziumban a tanár kollégákkal hamar megtaláltuk a közös hangot, akár volt velük közös nyelvünk, akár nem. Természetesen a szakmai fórumokon angolul beszéltük meg a fontos tennivalókat, és ez így is maradt egész félév alatt.

Hogyan alakult ki a szakmai program?

Mire október elején megérkeztem az iskolába, már kész órarenddel vártak, amelyben részletesen szerepelt a heti beosztásom. Ezen persze utána még alakítgattunk, de szinte minden lényeges pontban már az első hét után megállapodásra jutottunk: mik lesznek a pontos feladataim, mely tanárok óráin fogok asszisztálni, milyen tanórán kívüli tevékenységekben veszek részt.

Milyen volt a kapcsolatod a mentor tanárral?

Már az elején sikerült gördülékeny, őszinte kommunikációt kialakítani, és ezt a későbbiekben fenntartani. Bármilyen problémával fordulhattam hozzá. Előfordult, hogy nem értettem egyet egy-két tanár kollégával, vagy volt, hogy nem tetszett a diákok órai hozzáállása… mindenre találtunk megoldást. Azt gondolom, ezért igazán hálás lehetek neki, hiszen a programnak ez egy kulcsfontosságú része. Ha ez nem működött volna jól, biztosan nem lett volna ilyen örömteli az asszisztensi munkám.

Különlegességnek számít, hogy szinte kizárólag angol kommunikációs készségek fejlesztésével foglalkoztál természettudományi órákon. Miért alakult ez így?

Mivel az intézményben két másik tanárasszisztens is tevékenykedett és egyikőjük az angol nyelvi szekció felelőse volt, én kizárólag csak a természettudományi tantárgyakra koncentrálhattam. Négy tanárkollégával dolgoztam együtt, de mindegyikük más tanítási technikát alkalmazott, teljesen más elképzeléseik voltak a tartalom alapú nyelvoktatásról. Nagyon hasznosnak tartom, hogy ezeket a nézeteket ütköztettük, nekem mint nyelvszakos és biológia szakos hallgatónak sok észrevételem volt a tanítási technikákkal kapcsolatban. Javasoltam például, hogy az olyan hibákat, amelyek a megértést nem hátráltatják, az óra végén, összegezve beszéljük meg. Egy dologban viszont mind egyetértettünk: a tartalom a legfontosabb és a nyelv csak másodlagos az ilyen jellegű órákon.

Milyen tanórán kívüli tevékenységekben vettél részt? Vannak-e ezzel kapcsolatos élményeid?

Volt sok-sok értekezlet és megbeszélés, de volt olyan órám is, ahol egy spanyol anyanyelvű tanárnak kellett kommunikációs leckéket adnom, hogy fejlődjön a beszédkészsége angolból, és a későbbiekben tudjon idegen nyelven is tanítani. A másik két tanárasszisztenssel egy kisebb környezetvédelmi projektet is szerveztünk. Ezen kívül persze voltak iskolai kirándulások is, ahol kulturális programokra, múzeumba vittük a gyerekeket. Az iskola mellett néha zeneórákat is vettem az énektanártól, ami aztán abban csúcsosodott ki, hogy a közösen szervezett magyar délutánon népdalokat énekeltem és hegedültem. Végül nem hagyhatom ki, hogy ott tartózkodásom egy hihetetlen kulturális kirándulás is volt egyben, hiszen bejárhattam egész Andalúziát: megismerhettem, hogy milyen a valódi, tiszta flamenco, milyen az íze a frissen halászott tenger gyümölcseinek, és megtudhattam, hogy ez a hely miért is volt történelmileg olyan fontos stratégiai pont (legalábbis az andalúziaiak szerint).

Miért döntöttél úgy, hogy a szakdolgozatod a tartalom alapú nyelvoktatás témában írod meg?

Mivel a tartalom alapú nyelvoktatás egy egészen új terület, nemcsak új perspektívákat tár elénk, de problémákat is felvet az alkalmazása. A gyakorlat alatt több olyan kérdéssel is találkoztam, amelyekre nem kaptam tiszta és egyértelmű választ. Mit mérünk, hogyan mérünk…? Nehéz meghúzni a határvonalakat: például hogyan lehet elkülöníteni a nyelvtudásból fakadó hiányosságokat és a tárgyi tudásban lévő hézagokat? Szakdolgozatom ilyen és ehhez hasonló kérdések megválaszolásával foglalkozik. Úgy gondoltam, egy olyan kérdéskör feldolgozásával, mint a mérés, közelebb kerülhetek az oktatási terület működésének megértéséhez, így a későbbiekben ezt a megismerést majd alkalmazhatom a tanítás során is.

Milyen más fórumokon osztottad meg tapasztalataidat?

A gyakorlat alatt élményeimet és tapasztalataimat megosztottam egy blogban, amit ezen a címen máig el lehet érni: http://comeniusadventures.blogspot.hu/. Gyakorlatom befejezésekor úgy gondoltam, hogy egy blognak akkor van igazán értelme, ha rendszeres időközönként frissítik, így átörökítettem az egész tartalmat egy következő generációs tanárasszisztensre, aki a saját portugáliai tapasztalatairól ír. Célunk, hogy ez az oldal minden projektidőszakban új gazdára leljen, így mindig érdekes történetekkel és hasznos információkkal szolgálna nemcsak a jövendő comeniusos nemzedéknek, de az esetlegesen arra tévedő böngészőknek is.

Mennyiben befolyásolta pedagógus pályádat a tanítási gyakorlat?

Fél évvel ezelőtt, életem első hivatalos, szakmai állásinterjúja után felvételt nyertem egy iskolába, ahol máig angolt tanítok. Egyrészt szerencsésnek érzem magam, hogy rám esett a választás, másrészt tudom, hogy ezt nagyban a fél éves spanyolországi ösztöndíjnak köszönhetem, hiszen tapasztalat nélkül valószínűleg nem vettek volna fel. És a pályafutásom még csak most kezdődik!


Szilágyi Róbert