ALMA A FÁN – Fókuszban a korai iskolaelhagyás – műhelysorozat

A Tempus Közalapítvány délutáni szakmai rendezvénysorozata az iskolai lemorzsolódás megelőzésében és csökkentésében érintett szereplők számára. Téma: Korai jelzőrendszerek – hazai és nemzetközi áttekintés

Időpont: 2016.11.24.

Az évek óta népszerű Alma a fán pedagógus műhelysorozathoz kapcsolódva 2016-ban útjára indítjuk az Alma a fán – Fókuszban a korai iskolaelhagyás műhelysorozatot, újabb fórumot teremtve a pedagógusok, szülők, iskola- és munkaközösség-vezetők mellett minden olyan társterületi szakember számára is, akinek szerepe lehet az iskolai lemorzsolódás csökkentésében. A délutáni, három órás klubrendezvények célja, hogy teret adjanak a párbeszédre és a közös tudásmegosztásra a lemorzsolódás arányának csökkentése és megelőzése kapcsán.

Téma: Korai jelzőrendszerek – hazai és nemzetközi áttekintés

Időpont: 2016. november 24. csütörtök 
15:00-18:00

Helyszín: Tempus Közalapítvány
1077 Budapest, Kéthly Anna tér 1., 6. emelet, Brüsszel terem

Célcsoport: iskolavezetők, pedagógusok, ifjúságvédelmi felelősök, pedagógiai szakszolgálatok, szociális és gyermekvédelmi intézmények szakemberei, iskola-egészségügyben dolgozók és civil szervezetek képviselői, illetve a témához kapcsolódó további szakemberek

Jelentkezés: A rendezvényen való részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A maximális létszám: 60 fő, a jelentkezések elfogadása a regisztráció sorrendjében történik (túljelentkezés esetén ez alól kivételt jelenthet, ha egy intézményből aránytalanul sok jelentkező lenne).

Háttér: A európai tapasztalatok rámutatnak, hogy a prevenciós célokat szolgáló korai jelzőrendszerek jelentős segítséget nyújthatnak a pedagógusoknak és a társszakmáknak ahhoz, hogy a lemorzsolódással veszélyeztetett fiatalokat időben felismerjék és a számukra leginkább megfelelő célzott beavatkozásokat tudjanak alkalmazni. A jelzőrendszer lényege nem az adatgyűjtés – noha az alapvetően fontos előfeltétel –, hanem sokkal inkább a fiatalokat támogató szolgáltatások tervezése, megválasztása és összehangolása. Az egyéni szociokulturális háttértényezők, illetve a fiatalok vészjelzéseiként értelmezhető magatartásformák ismeretében kialakítható lenne olyan megfelelően végiggondolt nyilvántartási és a folyamatkövetést lehetővé tevő korai jelzőrendszer, mely a többletfigyelmet igénylő fiatalok számára kijelöli a támogató szolgáltatást nyújtó esetgazdát és annak beavatkozási területeit a leggyakrabban előforduló szituációkban. Ennek talán legfontosabb feltétele az intenzív kommunikációra és bizalomra épülő szakmai protokollok közös kialakítása.

A műhelyről: A műhely keretében a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának munkatársai a korai jelzőrendszerek hazai és nemzetközi kontextusára, illetve alkalmazására helyezik a fókuszt. A téma bevezetéseként a résztvevők egy nemzetközi áttekintéssel gazdagodhatnak, illetve megvizsgáljuk a téma hazai szakpolitikai és gyakorlati vonatkozásait. Ezt követően megismerhetik a Tempus Közalapítvány által koordinált, az iskolai lemorzsolódás csökkentésére irányuló projektek – máshol még nem publikus – eredményeit, amelyek remélhetőleg Önök számára is hasznosnak bizonyulnak. A műhelymunka során a korai jelzőrendszerek működésével, az adatgyűjtés és -elemzés módszertanával kapcsolatban szerezhetnek tapasztalatokat.

Program:

14:30 – 15:00 Érkezés, regisztráció
15:00 – 15:30 Hangolás: interaktív játék formájában
Szabó Csilla, projektvezető, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány
15:30 – 15:55 Korai jelzőrendszerek – a siker záloga a fegyelem?
Szegedi Eszter, Tudásmenedzsment csoport, Tempus Közalapítvány
15:55 – 16:10 Szünet
16:10 – 17:50

Gyakorlatorientált workshop a témában
Ízelítő: Arcok az adatok mögött | Facilitátorok: Szabó Csilla és Farkas Bertalan Péter

Anna már 30 óra igazolatlan hiányzásnál tart, de amikor jelen van az órákon, akkor is látványosan
unatkozik és a társai sem szívesen barátkoznak vele. Peti jó tanuló, minden nap jelen van az
iskolában, de a társai számára idegesítően aktív az órákon, midig ő akar válaszolni a tanárnak,
nem hagy másokat érvényesülni. Egy banda már rászállt, elkezdték fenyegetni, bántani, a félelmét
Peti nem meri megosztani senkivel.

A workshop keretében olyan eseteket dolgozunk föl, amire a szigorú adminisztratív elvárások
miatt gyűjtött jelek és/vagy a rendszerszintű nyomon követést nélkülöző jelek hívhatják fel a
figyelmünket. A cél egyrészt az, hogy lássuk, hogy ez utóbbiakat is érdemes rendszerszinten
nyomon követni, másrészt az, hogy a különböző jelek együttes elemzésével jussunk el az
érintett diák számára legmegfelelőbb segítséghez.

Esettanulmányok: Anna; Peti; Sanyo; Vica

17:50 – 18:00 Záró gondolatok

Az eseménnyel kapcsolatban Szabó Csilla projektvezetőnél érdeklődhet: csilla.szabo{kukac}tpf.hu
Jelentkezni legkésőbb november 23-ig, illetve a szabad helyek függvényében lehet az alábbi regisztrációval.

 

REGISZTRÁCIÓ

regisztrációval hozzájárul, hogy Önről, mint Résztvevőről a rendezvény alkalmával képi, videó- és hangfelvételek készüljenek, amelyek kapcsán a Tempus Közalapítvány a Résztvevő tekintetében térben, időben, és felhasználási módban korlátlan, átruházható felhasználási jogosultságot szerez. A Tempus Közalapítvány a Résztvevő relációjában korlátozás nélkül jogosult a megjelenítés hasznosítására, felhasználására, többszörözésére, közzétételére, átdolgozására, nyilvánosságra hozatalára, nyilvánossághoz közvetítésére anélkül, hogy a Résztvevő részére ezért bármilyen módon ellenszolgáltatást kellene nyújtania. Az előzőek szerinti megjelenítések kapcsán a Résztvevő semmilyen követeléssel nem élhet a Tempus Közalapítvánnyal, illetve a kifejezetten a Közalapítvány felkérésére dolgozó fotós, videós, vagy sajtómunkatársakkal szemben.

Utolsó módosítás: 2016.11.30.

HIBA

Kérjük, töltse ki a kötelező mezőket.


Rendszerünk rögzítette a jelentkezését, melynek elfogadásáról néhány napon belül e-mailben értesítjük.