Peregrinusok egykor és most-Életpálya -tervezés és tudásmenedzsment lehetőségei a középiskolás korosztály körében

Közzétéve2014-04-27 17:38:55
ÖtletgazdaCsikó Szilvia,
Gyorsan változó világunkban célszerű, ha nem csak egy szakmát választ az ember, hanem tudatosan, átgondolva életpályát tervez. Az egyéni életút tervezésében jelentős módosulás történt az elmúlt években. Mindezekből következik, hogy az életpálya-építés nem korlátozódhat néhány foglalkozásra a középiskolai tanulmányok alatt, hanem érdemes időben elkezdeni az ezzel való foglakozást,különösen a tehetséges tanulók körében. Szerencsés esetben az ő képzésük alapja egy hosszabb folyamat,amely az azonosítással veszi kezdetét. A peregrináció, azaz a hazai diákok külföldi egyetemeken való teljes vagy részbeni képzése- ennek a folyamatnak lehet az egyik fontos szakasza. A felsőoktatási intézmények hallgató ma már számos tanulási és ösztöndíj lehetőség közül választhatnak, gondoljunk csak például az Erasmus Programra.
A módszertani ötlet pedagógia célja a rendelkezésre álló IKT-eszközök használásával életpálya-elképzelések alapján a pályaválasztási döntés segítése, tudatosítása és felkészítés egy peregrinációs időszakra a középiskolás korosztály körében. Mindezek segítségével olyan terület lehetőségeit tudjuk kiaknázni, amiben a diákok a otthonosan mozognak, másrészt találkozási, bemutatkozási lehetőség is egyben. Olyan alkalom, ahol a tanulók megismerhetik a kortársaik kutatásait, elképzeléseit, valamint felkészülhetnek a nyilvános szakmai szereplésre, annak minden tudnivalójával együtt, s visszajelzéseket kaphatnak a munkájukról Több mint hagyományos tanulási folyamat,hiszen jobban fókuszál az alkotófolyamatokra és abban az innovatív, kreatív képességekre. Véleményem szerint a módszertani megoldás előnye, hogy a modulterv egy teljes folyamat tervezésének példáját mutatja be, magában foglalja a személyiségfejlesztést, az interneten hozzáférhető kérdőívek, tanácsadó szervezetek és hasznos olvasmányok, portálok feltérképezését, mentori rendszerek megismerését, a jó gyakorlatok átvételét és az önmenedzseléshez szükséges dokumentumok (például a pozícióra szabott motivációs levél, Europass önéletrajz és Nyelvi Útlevél) tartalmi és formai követelményeivel való ismerkedést.Több eszköz felhasználása épül egymásra, és folyamatosan biztosított a tanulók egyéni vagy kooperatív tevékenysége. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be