A fémek - kicsit másként

Közzétéve2015-08-20 13:51:59
ÖtletgazdaNemes-Nagy Katalin Erika,
Iskolánkba zömmel hátrányos helyzetű gyerekek és fiatalok tanulnak, számukra nyújtunk lehetőséget az alapfokú végzettség és szakma megszerzésére. A projektben olyan fiatalok vettek részt, akik HÍD II./C programban tanulnak, tehát általános iskolai végzettséggel még nem rendelkeznek, de már betöltötték a 15. életévüket. Ezek diákok különböző családi háttérrel rendelkeznek, néhányan közülük jelentős szociális és életviteli hiányosságokkal, tanulási és vagy magatartási problémákkal küzdenek. Számukra nem megfelelőek a hagyományos tanulási módszerek. A képzés végén alapfokú iskolai tanúsítványt tudnak szerezni, illetve iskolánkban lehetőséget biztosítottunk a hiányzó általános iskolai évfolyamok követelményeiből osztályozó vizsga letételére. Ez a projekt a kémia tantárgy nyolcadik osztály 2. félévének követelményeire épül, a célja az osztályozó vizsgára történő felkészülés volt.
A projektet egy közös ötleteléssel kezdtük, ehhez a padlet.com-ot használtuk. Itt gyűjtöttük össze a projekttel kapcsolatos ötleteket, javaslatokat, értékelési szempontokat. A projektfeladatok végrehajtását, a jó ötleteket, az esetleges hiányokat nagyon jól tudtuk követni az értékelésre használt Classdojo felületén. Mivel a gyerekek tudása eléggé különböző volt, ezért a következő lépés egy bemeneti ismereteket mérő teszt volt (Socrative). Ennek eredményei után közösen átbeszéltük a fémek általános jellemzőit (Realika felhasználásával), majd fizikai és kémiai kísérleteket végeztünk a fémekkel, amelyet a gyerekek videóra vettek illetve fotóztak. Az elkészült videókat, fotókat a osztály Facebook csoportjában osztották meg egymással. A következő órán a fémrácsok egyes típusainak modelljeit készítették el 3 csoportban gyurma és szívószál felhasználásával, és erről egy fotómontázst készítettek a mobiltelefonokon, tableteken található Photogrid alkalmazással. A következő feladat egy tanulást segítő vázlat készítése egy-egy fémről Swayben volt, ehhez előre megkapták a vázlatpontokat és az értékelési szempontokat. Ezután a pályaorientáció óra keretén belül ellátogattunk az iskola fémes műhelyébe, ahol a szakoktatók segítségével ismerkedtek meg a diákok a fémekkel, készítettek különböző tárgyakat. Közben folyamatosan videóztak, majd egy kisfilmet készítettek a látogatásról. A következő lépés a fémek előállításának megismerése volt, erről 3 plakátot készítettek, majd közösen elutaztunk a budapesti Öntöde Múzeumba. Ezt az elkészült plakátok, Sway-ek, videók bemutatása illetve ezek szóbeli értékelése követte. A vizsgán szerzett jegyet végül a projektben nyújtott munka, illetve a záródolgozaton elért eredmények együttese adta. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be