Közzétéve | 2017-08-16 15:20:29 |
Ötletgazda | Vit Olivér, |
A forrásközpontú történelemtanítás és a játékos fejlesztő tevékenység ötvözése ez a módszertani ötlet, mely történelmi személyiségek "közösségi-háló profilját" alkotja meg, azonban nem a Facebook-on történő regisztrációval, hanem, jóval nagyobb mozgásteret adva mind a tanári, mind a diákok kreativitásának- a PowerPoint segítségével. Az előre elkészített mintasablon (template) segítségével a pedagógusok elkészíthetik a kiválasztott (jelen esetben ókori görög személyiségek) profilját és egy 9-10 diából álló, imitált "hírfolyamot", tartalommegosztásokat, mely természetesen egy-egy adott témát dolgoz fel a görög történelemből. A hírfolyam és a tartalommegosztások alapját a szabadon elérhető eredeti források képezik, a hozzászólásokat a kiválasztott történelmi személy "oldalán" további történelmi karakterek tehetik meg. A kompakt "TöriKÖNYV"-ek, szembeállítva a Facebook-on létrehozott történelmi profilokkal, időtállóak, újra felhasználhatóak, nem vesztik el "aktualitásukat". A kiválasztott példán Szolón tevékenységét és reformjait dolgozhatjuk fel 2 vagy 4 tanóra keretében. Különös hangsúlyt fektetünk a téma feldolgozásakor (Peiszisztratosz athéni türannosz kapcsán) a politikai propaganda és demagógia értelmezésére, megvitatására. A sikeres megvalósítást követően a pedagógus a megfelelő forrásrészletek segítségével a következő témákat (az athéni demokrácia fejlődése a türannisztól Periklész koráig) rövid történelmi bevezetés után önálló (csoport) munkában a diákokra bízza, a cél a mintasablon segítségével további profilok elkészítése (Kleiszthenész, Leonidász, Miltiadész, Themisztoklész, Ariszteidész, Periklész, stb.) A projekt lezárásaként a diákok elkészítenek egy-egy "professzionális bemutatkozó" videót (2 perces animációt) egy-egy történelmi karakter részére, kiemelve az adott személyiség legfontosabb tulajdonságait, tevékenységi körét, stb. az ingyenes Powtoon animáció készítő alkalmazás segítségével, ezeket a YouTube-ra töltik fel. Nemcsak a munkák tartalmát, hanem a formai kidolgozást és a források minél pontosabb felhasználását, a videók figyelemfelkeltő hatását és a csoportokon belüli részfeladatok teljesítését, együttműködést is értékeljük.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be