Közzétéve2017-08-18 14:30:59
ÖtletgazdaNagy Noémi,
A tananyagrész definiálja a vita fogalmát, elkülöníti a veszekedéstől. Bemutatja, hogy miért vitatkozunk, hogyan vitatkozzunk. Részletezi a vita típusait, a vitatkozás viselkedési szabályait és a vitára való felkészülés lépéseit. Ezen kívül megtanítja a hivatalos vita menetét: tételmondat, érvelés, keresztkérdés, cáfolat, összegzés.

Órám felépítésénél törekedtem a változatos munka-és tevékenységformák kialakítására. Ezáltal az írás-olvasás-hallgatás, a megvitatás, az együttműködés, alkotás és a gyakorlás is megjelent a vitát feldolgozó tanórám tevékenységtípusai között. A munkaformák arányai a 45 perc alatt: frontális oktatás 38% , csoportmunka 44%, pármunka 18%.

A tanóra 9 perces tanári felvezetéssel, ráhangolással kezdődött. Felvázoltam a diákoknak az óra témáját, illetve, hogy hogyan fog felépülni a következő 45 perc. Motivációként megemlítettem, hogy érdemes egész tanórán figyelni, hiszen az elhangzottakból Quizizz bajnokság lesz a tanóra végén, melynek első helyezettjeit jutalmazni fogom.
Az ezt követő 8 percben levetítettem nekik a Zanza TV videóját, melynek címe: A kulturált vita . A videót több ponton meg-megállítottam, hogy tanári magyarázattal is kiegészíthessem.
A vetítés után 10 perces pármunkában előbb megvitatták a kiadott tanári kérdéseket, majd együttműködve összegezték a kialakult válaszaikat.
Ezt követően 10 percük volt arra, hogy gondolattérképen is rögzítsék a közösen kialakított válaszaikat. Végül lefotózták a munkáikat, és feltöltötték az osztály közös Padlet felületére. Házi feladatként a plakátok otthoni tökéletesítését kapták.
Ezt követte a tanóra legizgalmasabb része: a 8 perces Quizizz bajnokság a tanórán elhangzottakból. Ez az alkalmazás egyéni játékot tesz lehetővé, a diákok a saját eszközeiken kapják meg a kérdéseket és a válaszlehetőségeket is. A tanári gépen nyomon követhető a diákok munkája, a jó és rossz válaszok aránya, a megszerzett pontok. Tervek szerint a legjobban teljesítők jutalomban részesültek volna, azonban kisebb technikai problémák adódtak, ezért a vetélkedő eredményének kihirdetése a következő tanóra elejére maradt.
Kihívást jelentett a technika becsengőre való beszerelése, működtetése és az internet elérési lehetőség akadozása.
Sikerként könyvelem el, hogy a net akadozása ellenére is kerek tanórát tudtam tartani, és hogy a diákok gyönyörű gondolattérképeket készítettek el. Ezek segítségével a tanagyagot később is vissza tudták idézni. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be