Történelmi személyiségek (tudástartalmak) bemutatása a digitális történetmesélés módszerének alkalmazásával

Közzétéve2017-08-19 12:55:19
ÖtletgazdaMolnárné Kövér Ibolya,
A módszertani ötlet szűkebb és tágabb szakmai -módszertani spektrumon értelmezhető.
A digitális történetmesélés (DST) egy olyan innovatív, tanulástámogató módszer, amely az egyénre, az egyéni történetekre fordítja a figyelmet. A módszer alkalmazása során megtanulhatják a diákok, hogy egyes, számunkra fontos történeteket (tudástartalmat) fényképek, hanganyagok, filmanyagok, linkek, IT-eszközök felhasználásával mások számára is megismerhetővé tegyék, vagyis alkotásukat megismerhetővé teszik.
Itt a pedagógiai cél a módszer beillesztése volt a történelem és társadalomismeret tanításának eszköztárába. Társadalomismeret tanításában alkalmaztam a módszert. Diákjaim (nyolcosztályos gimnáziumi 6. évfolyam 32 fő tevékenysége csoportbontásban) projekt vizsga során készítettek végső produktumként egy-egy filmet. A feladat egy történelmi személyiség bemutatása a módszer segítségével. Ebben az esetben egyéni alkotás jött létre, melyet komoly tanulási, kutató, alkotó folyamat előzött meg. A diákok iskolai- tanórai és tanórán kívüli, otthoni tevékeny munkáját igényelte.Fontos volt az egymás közötti kommunikáció. A tanári szerep a hagyományos tevékenység mellett koordináló tevékenység / facilitátor szerep dominál.
Diákjaim a projektvizsga keretén belül egy adott, a történelmet formáló személyt mutathattak be. Az adott személy kiválasztását kutató munka előzte meg. A forgatókönyv (kreatív írás elkészítését követően, a diák (ok) hangfelvételt rögzítettek. A forgatókönyv készülhetett egyes szám 1. illetve 3. személyben is. A képek keresése (képkereső programok) a történet vizualizációjához szükséges tevékenység volt. Eközben a diákok megismerték a jogtisztaság fogalmát (Creative Commons). A következő fázis a film összeállítása, montírozása, esetlegesen zenei aláfestésének elkészítése egy videó szerkesztő programmal (wevideo, Movie maker, youtube) történik. A képi -vizuális világ és a szöveg együttese segíti az összefüggések láttatását. Ugyanakkor a mesélő személye a személyes érintettséggel lehetővé teszi, hogy ne csak távolságot tartva, érzelmeket kikapcsolva ismerjék meg a történelmet vagy egyéb történeteket. Maga a tanár is készített filmet, a korábbi időszakban és ezt a diákokkal elemeztük. Az eredmény 32 film, melyet a diákok megoszthattak, közösen megtekintettek és értékeltek. Ebben az esetben a tanár szöveges értékelést is készített a vizsgamunkáról.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be