Weöres ösvények

Közzétéve2018-08-17 19:56:34
ÖtletgazdaTusorné Fekete Éva, http://tusoreva.blogspot.hu, http://weores.ininet.hu, http://weoresinfo.blogspot.hu
A módszertani ötletem tulajdonképpen egy komplex rendszer, amelyben a tanulási folyamatot szinte teljes mértékben digitalizáltam, a tananyag átadástól az tanulói visszajelzésen keresztül az értékelésig. Mivel nincs tankönyvünk, gyakran felmerült az a probléma, hogy hiányzás esetén a gyerek hogyan tudja megtanulni az új ismereteket. Nehézséget okozott a tanórán az is, hogy előfordult az, hogy nem tudta befejezni az órai tananyag rögzítését a füzetébe, vagy nem értette meg elsőre a tanári magyarázatot, és már nem volt ideje megkérdezni az órán. A probléma megoldását abban láttam, hogy létrehoztam egy olyan weboldalt, amelyre évfolyamonként, tanórákra lebontva folyamatosan felteszem a tananyagok elérhetőségét, ez mindegy tartalomjegyzékként működik, mindig jelölöm, hogy melyik tanóránál tartunk. A tananyagok szerkesztésére alkalmas eszköznek a MS OneNote-t találtam. Minden témát külön szakaszban helyeztem el, a tanórai anyagok az elmélet és a hozzá kapcsolódó gyakorló tesztek, gyakorlati tevékenységeket bemutató videó anyagok egy-egy lapra kerültek. Az oldalon való eligazodást megkönnyítésére színkódokat használtam pl. az órai feladatot zölddel, a pontszerzőt lilával jelöltem. Ugyanide kerül fel a téma értékelési módja. Az értékelést gamifikáció módszerrel végeztem, a gyűjtött pontokat érdemjegyre váltjuk. Az elkészítendő feladatokat az Edomo osztályterembe küldték be, itt értékelni tudtam őket, segítséget kérhetnek, és figyelemmel kísérhettem a munkájukat. A pontgyűjtés során voltak kötelező elemek, de a tanulók kiválaszthatták, hogy melyik feladatokat készítik el. Az 5-7. évfolyamon az Edmodoban órai kisteszteket is készítettem, amelyek eredményeit a pontgyűjtőbe is beszámítottuk. Ezekben az osztályokban motiváló volt az, hogy a BeeTheBest nevű oldalon folyamatosan láthatták a gyűjtött pontokat, egyre magasabb szintet elérve.
Fontosnak tartom azt, hogy a gyerekek átlássák a tanulási folyamatot, ezért a 8. osztályosoknál elkészítettem egy "tanulási ösvényt" egy Google táblázat segítségével, amelybe témánként felvittem a legfontosabb tudnivalókat- kulcskifejezéseket, a tananyag típusát, elérhetőségét. A megosztott dokumentumban a tanuló az óra végén a megfelelő szám beírásával visszajelzést adott arról, hogy milyen szinten értette meg a tananyagot. Feltételes formázás segítségével beállítottam azt, hogy színekkel jelezze a program az elsajátítás szintjét. (képmelléklet)
A 8. osztályosok többségénél bevált a táblázat, elmondásuk szerint segítettek átlátni, hogy mit kell tudniuk, illetve segíteni is tudtak egymásnak. Idén a 7. osztályosoknál is be fogom vezetni a tanulási útvonalakat. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be