Laplopók

Közzétéve2019-08-26 20:40:48
ÖtletgazdaDurkó Irén, Kanizslai Cintia, Pandur Emese,
A projekt célja, hogy az olvasás élmény legyen a gyerekek számára. Szerettünk volna mentesíteni a tanulókat a kötelező olvasmány okozta stressz, teljesítménykényszer alól. Ezért is adtunk meg egy listát, amiről választhattak a jelentkezők, melyik könyvet szeretnék elolvasni. Bár viszonylag ez is egy zárt keret, mert az iskolai könyvtárak állománya elavult, fejlesztésüket a fenntartók többsége nem tartja fontosnak, nem támogatja. Így különböző (csekély számú) pályázat és ajándékok útján bővülhet a könyvtári állomány. Ennek ellenére a listáról kötelező olvasmányt is lehetett választani, így valaki akár két ötöst is kaphatott a magyartanárától, de könyvet is nyerhetett.
Szakítottunk a hagyományos szövegértés-olvasónapló típusú feladatokkal, a Nagy Könyves Beavatás a gödöllői Olvasók Diadala és a Könyvsu-go alapötleteket adaptáltuk a közoktatásban, és a magunk belátásai, elvárásai alapján alakítottuk. Ezek a feladatok elsősorban a Gardner-féle nyolc intelligenciára épülnek, amiket egy Google Tanterembe tölthették fel a tanulók, a saját iskolánkból, Budapestről, illetve a testvérkönyvtárunk kis olvasói is, Bihardiószegről (Románia).
A feladatokat a könyvtárban és otthon is megoldhatták a tanulók, külön segítség volt az alsó tagozatos napközis nevelő segítsége, aki nemcsak bevonta és segítette a gyerekeket, hanem az értékelésben is részt vett, és ő készítette a logónkat is. A könyvtáros elsősorban a felső tagozatos tanulókat segítette.
A projekt másik célja volt, hogy erősítsük az együttműködést a testvérkönyvtárunkkal, és megismerjük azokat az olvasmányokat, amiket a bihardiószegi könyvtárostanár választott (a gyerekekkel közösen, ahogyan mi is). A jutalom nemcsak könyv volt, hanem részvétel egy író-olvasó találkozón, Nyulász Péterrel.
Bihardiószegen 2019 február közepén hirdettük meg a versenyt a negyedik és ötödik osztályokban. Időközben rájöttünk, hogy a testvérkönytár listáján lévő könyvek közül sok nem található a mi könyvtárunkban. A könyvtáros segédek segítségével készítettünk egy újabb listát a diószegi gyerekek részére. A tanítónőknek tetszett az ötlet a gyerekek pedig kíváncsian várták, hogy mi lesz az első feladat. Az online bejelentkezés nem ment gördülékenyen mert többen nem rendelkeztek e-mail címmel. Abban maradtunk, hogy elhozzák a megadott időpontig a feladatokat a könyvtáros gyűjtötte össze. Aki elakadt az eljött a könyvtárba és megbeszéltük mi a teendője. A téli szünetben messengeren tartottuk a kapcsolatot. Nagyon kedvelték a gyerekek a változatos feladatokat. Júniusban, a díjátadó ünnepségen, ahol mindenki kapott egy oklevelet és egy könyvet, megköszöntem a kitartó munkájukat. Reméljük jövőre is részt vehetünk ilyen programokban. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be