Kerüljön a Felhőbe - Szabó Magda alkotásai, az önéletrajzírás, az Ókút című mű egy részletének értelmezése, a műveiről megjelent kritikák értelmezése IKT-eszközök segítségével a középiskolai oktatásban és tehetséggondozásban (a befogadás-, az élményközpon

Közzétéve2019-09-07 20:01:10
ÖtletgazdaDeák-Takács Szilvia,
Az irodalmi évfordulók miatt gyakran kerülnek előtérbe bizonyos szerzők, közülük Szabó Magda munkásságával kapcsolatban vállalkoztam arra a 100. évforduló évében, hogy közelebb hozzam a diákokhoz a prózai műveket, az olvasás szeretetét. Foglalkoztatott, milyen módszerek, technikák segítségével ismertethetjük meg a diákokkal azokat az alkotókat, műveket, akik a kerettantervben kevés óraszámban szerepelnek (vagy akár egyáltalán nincsenek benne). Szabó Magda a középiskolai tananyagban szerepel, pl. részlet olvasható Az ajtó című regényéből. Emelt szintű érettségin több éven át szerepelt a mű, ekkor a középiskolai oktatás figyelmének a középpontjába került. IKT-eszközök bevonásával, szófelhő-készítéssel, Google Docs használatával, mémek, csetelés, videófelvétel, Rambo-novella, QR-kód létrehozásával keresem a lehetőséget arra, hogy közelebb vigyem a netgenerációhoz Szabó Magda művészetét.
A közép- és emelt szintű érettségin műelemzés feladatként megjelenő szövegalkotást kiválóan lehet tanítani, gyakoroltatni Szabó Magda novelláival, verseivel, sorra véve a műelemzés / műértelmezés szempontjait. A projekt alkalmas arra, hogy a családtörténet sajátosságait szemléltessük. Forrásként Szabó Magda digitalizált alkotásait kínáltam a tanulók figyelmébe: a PIM már ismert oldalát használtuk, a digitalizált művek közül az Ókút, a Régimódi történet, Az ajtó szöveganyagával, részleteivel ismerkedtünk meg. Kitértünk Nemes Nagy Ágnes, Jókai Anna és Esterházy Péter Szabó Magdáról írt esszéire, szövegeire, amelyek feldolgozását szintén digitális eszközökkel képzeltem el (pl. létrehozták a profiljaikat, és beszéltetik őket a diákok), de akadt matulás és besis diák 45 perces, azaz egy tanítási órán zajló csetes beszélgetés is. Az elkészült munkákat egy ppt-be, illetve mappába töltöttük, volt, ami közülük a YouTube-ra is felkerült, QR-kódot készítettünk, a közösen írt szövegek, átiratok, prezi(k) stb. elérhetővé váltak, azaz felkerültek a felhőbe. A helyek ? nemhelyek kérdéskörével érzékenyítettem a diákokat, az Ókút című regény egy részletével, így jutottunk el a szülőhelyünkhöz, családunkhoz, családtörténetünkhöz kötődés felismeréséhez. Az újraértelmezések, evokációk, a műértés fokozatai, a feldolgozás sokfélesége lehet a bizonyítéka Szabó Magda (és az olvasás örök) aktualitásának a Z és az alfa generáció számára is.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be