Virtuális falfirkák a könyvtárban - Az ókori Róma művelődése könyvtári óra keretében

Közzétéve2020-08-17 23:21:06
ÖtletgazdaRadácsiné Lados Andrea és Szabó Márta Mária, 1001tortenet.net
Célok: a diákok a WallaMe (AR) segítségével, az online könyvtárkatalógus használatával bibliográfiát készítenek az ókori Róma művelődése témából. A csapatoknak meg kell keresniük a könyvtár falain elrejtett "firkáka-borítókat", kikeresik e könyveket a könyvtár online katalógusában és a könyvtár polcain. Online feladat alapján a címleírások rejtelmeivel ismerkednek, kutatómunkát végeznek a megtalált könyvek alapján, és értékelik a munkát - mentimeter.
Felkészülés: Kialakítottuk az óravázlatot (célok, időkeretek stb.) Radácsiné Lados Andrea elkészítette a bevezető prezentációt, kiválogattuk a legalkalmasabb, bemutatandó köteteket. A "virtuális graffitiket" elhelyeztük a könyvtárban, és összeállítottuk a tanulói kutatómunka kérdéssorát.
A könyvborítók lefényképezése, átméretezés: a WallaMe alkalmazást letöltöttük, és a tabletünk kamerájával lefényképeztük a könyvborítókat. Kisméretű képeket készít a tablet, amelyeket fel is tudtunk tölteni az alkalmazásba, de az applikációs keresés során már túl nagynak bizonyultak, és nem töltődtek be. Így egy képátméretező alkalmazás segítségével 10-15 kb méretűre kellett átméretezni őket. Ez okozott némi nehézséget, de más technikai nehézség nem merült fel.
A tanórán a kb. 15 perces bemutatót követően (Radácsiné Lados Andrea) kialakítottuk a csapatokat és ismertettük az óra célját és a feladatot (Szabó Márta). A csapatok több mobil eszközzel is rendelkeztek, amelyekre előzőleg letöltötték a WallaMe alkalmazást az iskolai internettel.
A feladat három részét egyszerre osztottuk ki: a csapatoknak meg kellett keresniük a könyvtár falain elrejtett címlapok közül minél többet, majd a megtalált címlapok alapján a könyvtár online-katalógusában ki kellett keresniük a megfelelő művet, és el kellett készíteniük a megtalált könyvekből a téma rövid, alfabetikus bibliográfiáját. Végül QR-kód segítségével kérdéssort kaptak, amelyből legalább három könyv kikeresésével válaszolniuk kellett írásban, hogy a könyveket valóban le kelljen emelni a polcról. (Egy könyvet egyszerre csak egy csapat emelhetett le - ezért is szükséges, hogy legalább három-négyszer annyi könyv szerepeljen a listában, mint amennyi csapat van.) Természetesen néhány perc múlva már egymás helyzetéből is láthatták a diákok, hogy hol kell keresni, de ez nem volt zavaró.
A következő órán osztályvita keretében értékeltük az óra tanulságait, és a diákok kitöltöttek egy rövid Mentimeter-visszajelzést. Nagyon sok munkával járt az előkészítés, a programot egy másik osztállyal is le tudtuk bonyolítani, és a következő tanévekben is várja a könyvtár az osztályokat ugyanerre a komplex tanórára, amelyhez már minden eszköz készen áll. A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be