Karanténkörút Európában

Közzétéve2021-08-10 10:38:40
ÖtletgazdaHunyadi-Buzás Éva,
Hatodikos tanulóimmal németórákon a "Karanténkörút Európában" c. projektben -a külföldi utazások alkalmával szerzett személyes élményeiket, emlékeiket, tapasztalataikat felhasználva- virtuális utazást tettünk Európa országaiba, ezáltal új ismereteket gyűjtöttünk ezekről és az Európai Unióról oly módon, hogy az új anyag feldolgozása még tantermen kívül, a rendszerezés-ismétlés és számonkérés pedig már a jelenléti oktatásban valósult meg.
A témafeldolgozás során végig arra törekedtem, hogy a tankönyv mentén, mégis annak keretei közül kilépve érdeklődésüket, kreativitásukat kihasználva közelebb hozzam a tanulókhoz a témát és az élményszerű témafeldolgozás révén bevonjam őket a tanítási-tanulási folyamatba.
Az online és offline tevékenységek tudatos összehangolásával szerezték meg a témára (az egyes országok, fővárosaik és hivatalos nyelvük német elnevezése, a jellegzetes emléktárgyak, gasztronómiai különlegességek, a "Honnan?/Hol?/Hová?" kérdőszavak használata, illetve az ezekre adandó válaszok) vonatkozó ismereteket. A folyamatot segítendő, differenciált, életkoruknak, tudásszintjüknek, érdeklődésüknek, tehetségüknek megfelelő feladatok közül is választhattak, elmélyülhettek egy-egy témában, így önállóan ismereteket szereztek, majd ezeket egymással megosztva gyarapították tudásukat.
Az online órákon a motiválás és a figyelem fenntartása érdekében gyakran alkalmaztam interaktív játékokat (online barkochba, szerencsekerék). Európa német nyelvű térképe, a Google Jamboard felületén szemléltetett tanári magyarázatok, szerkeszthető táblázat, youtube video - ezek mind az előzetes ismeretek felidézését, az új ismeretek átadását és rendszerezését segítették. A tanórán kívüli kreatív (magyar euro tervezése, egymásnak készített rejtvények, játékok), interaktív (pl. Akinator) és "hagyományos" (olvasott szöveg értése, mondatalkotás) feladatok pedig az ismeretek bevésését, elmélyítését szolgálták.
A rendszerezés és az értékelés már a jelenléti oktatás keretein belül történt. Tanulók által készített feladatok, QR kódos dominó, és "számzáras-lakatos-totó" (az 1), 2) és 3) válaszok száma nyitott egy lakatot/dobozt) segítették az ismeretek felidézését, rendszerezését.
Végül 3-4 fős kooperatív csoportokban társasjátékot készítettek majd végig is játszották, közben egy értékelő lapon vezették a pontjaikat, melyeket százalékra, majd jegyre váltottuk.
A témafeldolgozás során a folyamatos konzultáció, a végén pedig a többszintű (tanuló saját magát, a tanulók egymást, tanuló a projektet, én a tanulókat) értékelés segítette a tanulók reális önértékelésének fejlődését.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be