Digitális történetmesélés, mint a modern önkifejezés eszköze
Közzétéve | 2023-05-16 19:48:06 |
Ötletgazda | Anthropolis Egyesület , anthropolis.hu |
A digitális történetmesélést gyakran alkalmazzák a nem formális és formális oktatásban is. Az Anthropolis Egyesület is használja a módszert mindkét területen, főként olyan témák feldolgozásához, amelyek érzékenységük révén megkívánják, hogy más, alternatív eszközökkel nyúljunk hozzájuk. A formális oktatásban a módszer alkalmazása hozzájárulhat például ahhoz, hogy egy érzékeny, a hivatalos tananyagban kevésbé (vagy reflexiómentesen) tárgyalt téma iránt felkeltse a tanulók érdeklődését, vagy éppen azt, hogy a tanulók képesek legyenek új szempontok szerint, berögzült társadalmi elvárásokat vagy sztereotípiákat megkérdőjelezve, azaz kritikus szemmel feldolgozni egy adott témát. Az Anthropolis a módszertant emiatt számos nevelővel, pedagógussal, szociális munkással, trénerrel és egyéb oktatóval osztja meg, hogy az általuk tanított csoportokban hatékonyan alkalmazhassák. Az egyik kiemelt téma, amely kapcsán az Egyesület projekteken keresztül támogatja a célcsoportok digitális történetmesélését a társadalmi nemi egyenlőség.
A nemek közötti egyenlőtlenségek az iskola falain belül különféle látható és láthatatlan módon vannak jelen, és folyamatosan újratermelődnek. Csak hogy néhányat említsünk: a hivatalos és a rejtett tanterv, a tanárok eltérő és adott esetben káros hozzáállása a lányokhoz és fiúhoz, amelyek hosszútávon a lányok későbbi munkaerőpiaci érvényesülését negatívan meghatározó sztereotípiák megerősítéséhez, kevésbé prosperáló karrierutak felé vezethetnek. Mivel a digitális történetmesélés azt ösztönzi, hogy személyes történetek feldolgozásán keresztül mutassunk meg egy-egy témát, már azzal hozzá tud járulni a nemi sztereotípiák lebontásához, hogy a tanulóknak egy olyan biztonságos platformot kínál, ahol megoszthatják saját történeteiket és arra strukturált módon reflektálhatnak.
A további részletekért és letölthető anyagokért kérjük lépjen be