Beküldve | 2023-05-31 20:58:41 |
Tanár neve | Vencz Zoltán |
Témakör | Idegen nyelv |
Fejlesztett kulcskompetenciák | Idegen nyelvi kommunikáció |
Célcsoport
Korosztály szerint | 15-18 évesek |
Munkaforma | tanulócsoportok közötti |
Hol ismerte meg a gyakorlatot | Escuela Don Quijote, Madrid |
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot? | Erasmus+ |
A feladat analógiák alapján gyakoroltatja ill. bővíti a diákok szókincsét, valamint fejleszti kombinációs, asszociációs képességeiket.
A gyakorlat első része az analógiák felállításából áll - mondatok formájában. Az analógia természete sokféle lehet; az első példa a tartalom - edény/tároló (contenido/continente) fogalompáron alapszik: A víz úgy viszonyul a ________-hoz, mint a pénz a _________-hoz. Agua es a ________ como moneda/dinero es a __________. A megoldás: palack ill. tárca/persely (botella y cartera/hucha).
Analógiákat a tanulók, tanulópárok ill. csoportok egymásnak készítik el feladványként. Mivel ők alapvetően a meglévő szókincsükből fognak párhuzamokat keresni, a szókincs bővítése érdekében szótár használata megengedett, ill. a tanár is hozzájárul a saját feladványaival, így akár célirányosan is fejleszthet egy-egy tematikus "bokrot".
Természetesen a feladat úgy is variálható, hogy a párhuzam első felében az analógia egyik elemét adjuk meg, a másodikban pedig a másikat: rész/egész ________ ember, szárny __________ Megoldás: kar ill. madár. Az analógia alapját (ebben az esetben rész/egész) érdemes megadni, hiszen a játék lényege nem az, hogy minél több fejtörést okozzunk egymásnak, hanem hogy adott időn belül minél több kifejezés kerüljön terítékre.
További példák: tárgy/cselekvés - kanál __________, ceruza _________ (enni ill. írni/rajzolni) Cuchara es a ________ como lápiz es a __________. (comer y escribir/dibujar) cselekvő/cselekvés - tanár __________, __________ gyógyít. (tanít ill. orvos) Profesor es a ________ como _______ es a curar. (ens/ar y médico)
Kulcsszavak a módszertani ötlethez
Írásbeli szövegértés, szövegalkotás |
Asszociatív gondolkodás |
Kreatív gondolkodás |
Példák, analógiák felismerése |
Kooperatív megközelítés |
Versenyszerű óraszervezés