Kommunikatív kreatív feladat képekkel
Beküldve | 2011-01-06 13:39:46 |
Tanár neve | Kovács Mária |
Témakör | Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Társadalomismeret és gazdaság, Természetismeret, természettudomány, Művészetek, Infokommunikációs technológiák |
Fejlesztett kulcskompetenciák | Anyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Természettudományos kompetencia, Digitális kompetencia, Szociális és állampolgári kompetencia, Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség |
Célcsoport
Korosztály szerint | általános, nem korcsoporthoz kötött |
Munkaforma | |
Hol ismerte meg a gyakorlatot | Agricolagymnasium Hohenmölsen, Németország |
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot? | Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak |
Eszközök:
- érdekes, figyelemfelkeltő képek
- kartonok tabló készítéséhez
- filctollak
- rajzlap
- színes ceruza, festék
- ragasztó (stift, "gumiragacs", cellux)
1. A tanulók képeket kapnak, különböző témájú színes és fekete-fehér képeket. Kiválasztják a nekik legjobban tetsző képet.
2. Minden tanuló önállóan eldöntheti, mit kezd a képpel.
a, Választhat önálló témakifejtést a kép alapján. Ebben az esetben felkészülési idő nélkül mesélnie kell a képről. Minden feladatmegoldási típusnál legalább egy partnert választaniuk kell a gyerekeknek. Ennél a feladatnál a társ kiegészíti a képről elmondottakat, és vitába is szállhat azokkal, ha más véleménye van a képről, mint amit a társa előad. A prezentáció mindig az egész osztály előtt zajlik, így az osztály többi tagja is hozzászólhat. A kép kiválasztása után felragasztják a gyerekek a képet egy nagyobb alapra, néhány vázlatpontot fogalmaznak, és nagy betűkkel, hogy messziről is látni lehessen, felírják a kép mellé. Egymás között felosztják a szöveget, és már kezdődhet is az 5 perc, amit a prezentációra kapnak. Ez egy képleírás jellegű feladat.
b, Más esetben párbeszédet alkotnak a tanulók a képen látottak felhasználásával. Hosszabb beszélgetéseket alkotnak a párok, amihez az ösztönzést és a témát a választott kép adja. Először párbeszédet alkotnak, majd alapra rögzítik a képet, és felírják mellé vagy a párbeszédet vagy annak csak a vázlatát. Ezután 5 perc alatt eljátsszák a párbeszédet. Ritkán nézhetnek a tablójukra.
c, A következő feladatválasztási lehetőség a képről való történet írása elbeszélő jelleggel. Ezt négyes csoport is megoldhatja. Itt nem a kép leírása a feladat, hanem történetet kell kitalálni. A történet kitalálása után készül a szemléltető tabló a kép felragasztásával, majd a történet leírása. Itt az egész szöveg a tablóra kerül. Ez a leghosszadalmasabb feladat. Kb. 5 percet kapnak a prezentációra ők is.
d, A képek alapján kapott ötletek rajzolása a következő lehetőség. A rajz bemutatása mellett el is mesélik a tanulók, hogyan fejlesztették tovább a képen ábrázoltakat. A tablóra ragasztott képhez kerülnek a rajzok, amelyek a képből merített ötletekkel továbbfejlesztik a témát, amit ábrázol. A rajzokhoz egy-egy szót fűznek, amit a prezentációnál szöveggé kell fejleszteni. Mindenkinek a saját rajzáról és a képről is kell beszélni, bemutatni, hogy kapcsolódik a képhez, amit rajzoltak. Minden csoport az osztály előtt végzi a prezentációt, amelyet aztán megbeszél az osztály.
A munkát meg is örökíthetik, és készíthetnek egy faliújságot, ami az osztály dekorációját is jelenti, valamint feleltetés alapjául szolgál a nyelvtanárnak.
Megjegyzés:
A kommunikatív oktatás kiváló módszere ez a változata az oktatásnak.
Az Internetről ma minden más nyomtatott forrásnál többféle, izgalmasabb kép és illusztráció tömeg érhető el. Ezek kiválasztásába és gyűjtésébe a tanulók is bevonhatók, így még motiváltabbak lesznek ezek órai feldolgozására.