Kommunikatív kreatív feladat képekkel

Beküldve2011-01-06 13:39:46
Tanár neveKovács Mária
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Társadalomismeret és gazdaság, Természetismeret, természettudomány, Művészetek, Infokommunikációs technológiák
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Természettudományos kompetencia, Digitális kompetencia, Szociális és állampolgári kompetencia, Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség

Célcsoport


Korosztály szerintáltalános, nem korcsoporthoz kötött
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotAgricolagymnasium Hohenmölsen, Németország
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
Kommunikatív feladat képek felhasználásával, kreatív-aktív együttműködéssel.

Eszközök:
- érdekes, figyelemfelkeltő képek
- kartonok tabló készítéséhez
- filctollak
- rajzlap
- színes ceruza, festék
- ragasztó (stift, "gumiragacs", cellux)

1. A tanulók képeket kapnak, különböző témájú színes és fekete-fehér képeket. Kiválasztják a nekik legjobban tetsző képet.
2. Minden tanuló önállóan eldöntheti, mit kezd a képpel.
a, Választhat önálló témakifejtést a kép alapján. Ebben az esetben felkészülési idő nélkül mesélnie kell a képről. Minden feladatmegoldási típusnál legalább egy partnert választaniuk kell a gyerekeknek. Ennél a feladatnál a társ kiegészíti a képről elmondottakat, és vitába is szállhat azokkal, ha más véleménye van a képről, mint amit a társa előad. A prezentáció mindig az egész osztály előtt zajlik, így az osztály többi tagja is hozzászólhat. A kép kiválasztása után felragasztják a gyerekek a képet egy nagyobb alapra, néhány vázlatpontot fogalmaznak, és nagy betűkkel, hogy messziről is látni lehessen, felírják a kép mellé. Egymás között felosztják a szöveget, és már kezdődhet is az 5 perc, amit a prezentációra kapnak. Ez egy képleírás jellegű feladat.
b, Más esetben párbeszédet alkotnak a tanulók a képen látottak felhasználásával. Hosszabb beszélgetéseket alkotnak a párok, amihez az ösztönzést és a témát a választott kép adja. Először párbeszédet alkotnak, majd alapra rögzítik a képet, és felírják mellé vagy a párbeszédet vagy annak csak a vázlatát. Ezután 5 perc alatt eljátsszák a párbeszédet. Ritkán nézhetnek a tablójukra.
c, A következő feladatválasztási lehetőség a képről való történet írása elbeszélő jelleggel. Ezt négyes csoport is megoldhatja. Itt nem a kép leírása a feladat, hanem történetet kell kitalálni. A történet kitalálása után készül a szemléltető tabló a kép felragasztásával, majd a történet leírása. Itt az egész szöveg a tablóra kerül. Ez a leghosszadalmasabb feladat. Kb. 5 percet kapnak a prezentációra ők is.
d, A képek alapján kapott ötletek rajzolása a következő lehetőség. A rajz bemutatása mellett el is mesélik a tanulók, hogyan fejlesztették tovább a képen ábrázoltakat. A tablóra ragasztott képhez kerülnek a rajzok, amelyek a képből merített ötletekkel továbbfejlesztik a témát, amit ábrázol. A rajzokhoz egy-egy szót fűznek, amit a prezentációnál szöveggé kell fejleszteni. Mindenkinek a saját rajzáról és a képről is kell beszélni, bemutatni, hogy kapcsolódik a képhez, amit rajzoltak. Minden csoport az osztály előtt végzi a prezentációt, amelyet aztán megbeszél az osztály.
A munkát meg is örökíthetik, és készíthetnek egy faliújságot, ami az osztály dekorációját is jelenti, valamint feleltetés alapjául szolgál a nyelvtanárnak.

Megjegyzés:
A kommunikatív oktatás kiváló módszere ez a változata az oktatásnak.
Az Internetről ma minden más nyomtatott forrásnál többféle, izgalmasabb kép és illusztráció tömeg érhető el. Ezek kiválasztásába és gyűjtésébe a tanulók is bevonhatók, így még motiváltabbak lesznek ezek órai feldolgozására.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Auditív készségek | Vizuális készségek | Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Önálló tartalom és információgyűjtés, feldolgozás | Problémamegoldás | Asszociatív gondolkodás | Kreatív gondolkodás | Kritikai gondolkodás | Érvelés | Személyes és társas készségek | Önálló munkaszervezés | Differenciált óraszervezés | Kooperatív megközelítés | Nem szakrendszerű óra | Projektszerű megvalósítás | Csoportdinamika kialakítása | Kísérletezés