Integrált készségfejlesztés filmrészletekkel
Beküldve | 2011-01-06 13:33:29 |
Tanár neve | Molnár-Fritsch László |
Témakör | Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Társadalomismeret és gazdaság, Természetismeret, természettudomány, Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés |
Fejlesztett kulcskompetenciák | Anyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Szociális és állampolgári kompetencia, Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség |
Célcsoport
Korosztály szerint | általános, nem korcsoporthoz kötött |
Munkaforma | |
Hol ismerte meg a gyakorlatot | Emerald Cultural Institute, Dublin, Írország |
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot? | Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak |
Szükséges eszközök: video / DVD lejátszó, TV vagy projektor, DVD-k
A filmrészlet kiválasztásának szempontjai: ismert, a diákok életkorának megfelelő, őket érdeklő. Ajánlott, hogy a hossza ne legyen több 5 percnél. A kiválasztott filmrészlet nyelvi szintje a diákok korának és tudásszintjének megfelelő legyen. Nagyon lényeges szempont a szókincs fejlesztése is.
Az optimális csoportlétszám: 12 fő
A módszer alkalmazása: A filmrészletet 3 fázisban (két 45 perces órában) vetítjük le, először csak a hangot, melynek alapján a gyerekeknek ki kell találniuk a helyszínt, a szereplők számát, társadalmi pozíciójukat, milyen kapcsolatban állnak egymással, mi a szerepük a történetben. Ezt maximum 3-szor játsszuk le a gyerekeknek. Alacsonyabb tudásszinttel rendelkező diákoknál rávezető kérdéseket teszünk fel, pl. "kik ezek az emberek, hol vannak, miért vannak ott, miről beszélnek?".
Ezután a 12 főt 4 csoportba osztjuk, és azt a feladatot adjuk nekik, hogy a hallottak alapján írják meg a részlet forgatókönyvét és a párbeszédeket. Erre a feladatra maximum 15 percet adjunk. A csoportok kiválasztanak egy-egy képviselőt, akik felolvassák az elkészült forgatókönyveket. Ezután levetítjük a részletet képpel és hanggal, és közösen megbeszéljük a forgatókönyveket. A "legjobb" (a tényleges részlethez legközelebb álló) forgatókönyvet író csapatot győztesnek nyilvánítjuk.
Ezt a módszert következő órán úgy lehet megismételni, hogy némított hanggal csak a képeket látják a gyerekek. A "régi", megszokott kép-hang módszert nyilván továbbra is lehet alkalmazni, főleg az esszéírás, a fogalmazás fejlesztésére.
Megjegyzés:
A gyakorlatban nem a technikai eszközök alkalmazásán van a hangsúly, hanem a kommunikációra motiváló készségfejlesztő tevékenységeken.