Asszociáció

Beküldve2011-01-06 13:33:56
Tanár neveGrabant Anita
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Szociális és életviteli nevelés, Kapcsolódás Európához, interkulturalitás, Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Digitális kompetencia, Hatékony, önálló tanulás, Szociális és állampolgári kompetencia

Célcsoport


Korosztály szerint15-18 évesek
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotEmerald Cultural Institute, Dublin, Írország
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
Leírás:
Az osztályt 5-6 fős csoportokra osztom. Minden diák egy papírt tesz maga elé, amin az alábbi kérdéseket kell megválaszolnia:
1. Írj le valamit, ami éles.
2. Írj le valamit, ami ragadós.
3. Írj le valamit, ami büdös.
4. Írj le valamit, amit csak lányok szobájában találnánk.
5. Írj le valamit, ami csak fiúk szobájában találnánk.
6. Írj le valamit, amit már régen ki kellett volna dobnod a hűtődből.

A diákok ezután csoporton belül összevetik társaikkal, hogy ki mit írt, és mindenki megindokolja választását. A csoport feladata eztán, hogy készítsenek egy közös listát, melyen a legeredetibb, legjobb éles/ragadós/büdös, stb. tárgyak szerepelnek. A lényeg, hogy mindenki egyetértsen (jó kis vita kerekedhet ebben a szakaszban).
Ezután a tanár elmesél egy helyzetet: közeledik a Karácsony, amikor ugyebár az angol nyelven beszélő országok legtöbbjében pulykavacsora készül (ha egyéb nyelveken folyik a játék, lehet az állat ponty például). Az osztály ezért kitalálja, hogy úgy akar meggazdagodni, hogy kifejleszt egy pulykatöltő gépezetet. Igen ám, de minden csoport csak az általa a végleges listán szerepeltetett tárgyakat használhatja fel a képzeletbeli gépezet megépítéséhez (minden tárgyat fel kell használni!). A csoportnak tehát meg kell terveznie a gépet, úgy, hogy le is rajzolják azt, valamint részletesen be tudják mutatni a működését. A játék úgy zárul, hogy minden csapat bemutatja a saját masináját a táblánál.

Megjegyzés:
A játék nagy előnye, hogy bár rendkívül szórakoztató, a csapat minden tagját kommunikációra készteti: egyezkedni, vitatkozni, érvelni, magyarázni kell, s így mindenki beszédre kényszerül.
A játék minden idegen nyelven és anyanyelven is játszható, kb. középhaladó szinttől felfelé.
Projektszerű, több órán át tartó megvalósításkor a bemutatás történhet PowerPoint bemutató segítségével, így a digitális kompetenciákat is fejleszthetjük.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Vizuális készségek | Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Problémamegoldás | Asszociatív gondolkodás | Kreatív gondolkodás | Példák, analógiák felismerése | Kritikai gondolkodás | Személyes és társas készségek | Önálló munkaszervezés | Kooperatív megközelítés | Nem szakrendszerű óra | Projektszerű megvalósítás | Játék | Csoportdinamika kialakítása