Folytasd a mondatot!

Beküldve2011-01-12 20:36:08
Tanár neveLugosi Mónika Lívia
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció

Célcsoport


Korosztály szerint11-14 évesek
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotOxford House College London
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
A gyakorlat körülbelül 12 éves kortól alkalmazható, ahol már van némi nyelvismeret.
A tanulók létszáma nem korlátozott, a csoportok száma is alkalmazkodhat a tanulók létszámához.
Eszközök: Iskolai tábla annyi részre osztva, ahány csapatot alakítunk. Csapatonként 1-1 kréta vagy toll.

A csoportok sorakozzanak fel a táblával szemben oszlopokban, úgy, hogy minden csapatnak kijelölt saját területe legyen a táblán. (Külön nagyobb papírlap biztosításával is megoldható a feladat.) A tanulók feladata lesz egy-egy mondat szerkesztése a megadott nyelvi kategória tükrében, úgy, hogy minden tanuló, csak egy szót írhat le. Az oszlopban álló első tanuló kezdi a mondat felírását az első szóval. A toll továbbadásával következnek a csapat többi tagjai. A mondat befejezésével közös értékelésen vesznek részt a mondatok. Minden szó egy pontot ér. Minél több szóból áll egy mondat, annál több pontot gyűjt egy-egy csapat. Hibás mondatért nem jár pont, legfeljebb a tanár odaítélhet néhány pontot addig az utolsó szóig, amely még jól került beillesztésre a mondatba. Minden tanuló csak egy szót írhat fel egyszerre, de egy tanuló többször is sorra kerülhet, ha a mondat hosszúsága megengedi. Pontlevonást kap az a csapat, ahol egy tanuló több szót is felírt egyszerre.

Megjegyzés:
Ez a játék nagyszerű csoportmunka, mely lehetőséget biztosít tanulóinknak a tanult ismeretek felelevenítésére. A feladat lehetőséget biztosít az egymásra figyelésre, a munka hatékony megszervezésére, egymás segítésére idegen nyelven, egyszóval a kooperatív munkára. A jó és gyangébb képességű tanulók egy csoportba helyezésével segíthetjük a kevesebb ismerettel rendelkezők fejlődését is. A jobb tanulóknak pedig megfelelő technikát kell alkalmazni, hogy a rosszabb képességűek is hatékony csapattagok legyenek, mert itt csak a csoport teljesítménye kerül értékelésre. A tanár számára kiváló reflexió a tanított anyag elmélyülési szintjének mérésére. Jó lehetőség a hibák kiszűrésére és a megerősítést, gyakorlást igénylő területek megkeresésére.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Vizuális készségek | Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Problémamegoldás | Asszociatív gondolkodás | Példák, analógiák felismerése | Kritikai gondolkodás | Differenciált óraszervezés | Kooperatív megközelítés | Csoportdinamika kialakítása