Névtanulás, játék az első órán

Beküldve2011-01-12 20:36:02
Tanár neveEtédi Zsófia
TémakörIdegen nyelv
Fejlesztett kulcskompetenciákIdegen nyelvi kommunikáció

Célcsoport


Korosztály szerint15-18 évesek
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotPilgrims, Egyesült Királyság
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
Cél: a nevek megtanulása, szókincsismétlés/bővítés (foglalkozások), beszélgetés
Eszközök: nagyobb papírlap/poszter minden csoportnak (3-4-5 fő/csoport), vastag filctollak
Diákok életkora: középiskolás, felnőtt
Szükséges létszám: 10-20 fő
Nyelvi szint: középhaladó és magasabb szintek

1. Bemelegítés:
A diákok a tanárral együtt körben állnak, egy kisméretű, könnyű labdát dobálnak egymásnak. Amikor valaki eldobja a labdát, mondja a saját nevét. 1-2 percig folytatják, amíg mindenkire legalább egyszer sor nem kerül. Ha több idő áll rendelkezésre, lehet úgy folytatni a labdadobálást, hogy amikor a diák eldobja a labdát, annak a nevét kell mondania, akinek dobta. Fontos szerepe van a szemkontaktusnak.

2. Szókincsgyűjtés:
A tanár a csoport létszámától függően 3/4/5 fős kisebb csoportokat alakít ki. Minden csoport kap egy nagy, üres papírt/posztert és filctollakat. A papír bal oldalára egymás alá írják az angol ABC betűit. A feladat az, hogy minden egyes betűhöz találjanak egy-egy angol szót, ami valamilyen foglalkozást jelöl. Pl. A-architect, B-baker, C-cook stb. Ha versenyszerűen akarjuk játszani, az a csapat győz, amelyik először végez (vagy az, amelyik adott idő alatt több szót tud írni, esetleg lehet egy betűhöz több szót is írni.) Ellenőrzés: a poszterek összehasonlítása, az ismeretlen szavak megbeszélése. A tanár segíthet a nehezebb betűknél.

3. A nevek memorizálása:
A diákok ismét körben állnak. Mindenki választ egy képzeletbeli foglalkozást, aminek a kezdőbetűje megegyezik a keresztneve kezdőbetűjével. Pl. Ana-archbishop, Angeles-athlete, Lilly-lorry driver stb. Az első diák hangosan mondja a nevét, a foglalkozását, majd tesz egy mozdulatot, ami jellemző arra a foglalkozásra. Pl. Angeles-athlete - futó mozdulat. A második diák elismétli az első diák nevét, foglalkozását és mozdulatát, majd mondja és mutatja a sajátját. Ha több név azonos betűvel kezdődik, mindenkinek más foglalkozást kell választania. A harmadik diák elismétli az első és a második diák nevét, foglalkozását és mozdulatát, majd mondja és mutatja a sajátját. Ez így megy addig, amíg a kör végére nem érnek. Ekkorra már mindenki tudja a többiek nevét a csoportban és hetekkel később is emlékeznek rá. Az emlékezést segíti az, hogy a nevet egy másik szóhoz és egy mozdulathoz kötöttük. Természetesen minél érdekesebb, fantáziadúsabb foglalkozást találnak maguknak a diákok, annál könnyebb a nevük megjegyzése.

4. Szerepjáték:
A diákok párokban meginterjúvolják egymást a képzeletbeli foglalkozásukról. Az egyik diák újságíró, aki 5-6 kérdést tesz fel a másiknak (pl. ha a másik képzeletbeli foglalkozása kamionsofőr, ezeket kérdezheti: Mióta vezetsz kamiont?; Mit szoktál szállítani?; Mi volt eddig a leghosszabb utad? Szoktál-e stopposokat felvenni? stb.) A másik diák a fantáziáját és élettapasztalatát használva válaszokat talál ki, mintha tényleg a választott foglalkozást űzné. Ezután szerepcsere. Ha van idő, lehet párt is cserélni. Végül a diákok egy-két mondatban elmondják a teljes csoportnak, hogy mit tudtak meg egymásról.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Mozgásos készségek | Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Csoportdinamika kialakítása