Újságcikk készítése

Beküldve2011-01-12 19:35:28
Tanár neveKöves Nikoletta Éva
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Infokommunikációs technológiák
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Hatékony, önálló tanulás

Célcsoport


Korosztály szerint6-10 évesek
Munkaformapáros
Hol ismerte meg a gyakorlatotEdinburgh School of Endlish, Egyesült Királyság
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
Diákok életkora: fiatal felnőtt/felnőtt (16-nál idősebb)
Szint: haladó (upper-intermediate)
Szükséges létszám: ideális a páros létszám, 8 vagy 12 fő
A tanár részről szükséges eszköz összesen két kép.
A feladatból 2x45 perces dupla órát is hatékonyan ki lehet tölteni.

1. lépés: a diákokat két csoportja osztja a tanár. Mindkét csoport kap egy-egy képet. Mindkét képen egy baleset látható. Az egyiken egy tűzeset, egy égő épülettel, tűzoltókkal, utcán bámészkodó emberekkel. A másik képen egy autóbaleset összetört autókkal, mentővel, szemtanúkkal. A diákok feladata, hogy megszabott idő alatt a lehető legtöbb szót gyűjtsék össze asszociációs alapon a képekről. Az a csoport nyer, akinek több szava van.

2. lépés: a csoportból egy-egy hallgató felírja a táblára az összegyűjtött szavakat, majd a csoportok képet cserélnek, és megpróbálnak még hozzáadni a listához. A tanár facilitálhat szavakat, amik nem kerültek elő. Eddig a lépésig máris megtörtént a szókincs ismétlése, bővítése, a kiejtés, a helyesírás, a jelentés, a regiszter, a nyelvtani viselkedés (vonzat, szóképzés) megtanulása. Lezárul a felelevenítést prezentáló szakasz.

3. lépés: itt kezdődik el a gyakorlás. A csoportokat további két csoportra bontjuk (tehát van 4 db 2 vagy 3 fős csoportunk). 2 kisebb csoport újságíró-riporter szerepbe bújik, a másik 2 kisebb csoport tagjai pedig a baleset szemtanúi lesznek. Csoportjukon belül az újságírók kérdéseket gyűjtenek, ami felmerülne egy ilyen balesettel kapcsolatban egy szemtanúval készített interjú alatt. A szemtanúk pedig kidolgozzák a baleset részleteit. Ezekkel az információkkal próbálják majd megválaszolni a riporterek kérdéseit. Az előző lépésben összegyűjtött szókincs itt gyakorlásra kerül. A nyelvtani elemek (kérdésfeltétel, a passzív szerkezet), illetve a regiszter (a helyzethez illő formálisabb stílus) is aktivizálódik. A tanár folyamatosan figyeli a diákok munkáját, és segíti őket.

4. lépés: a diákok páros munkával folytatják tovább a feladatot: egy újságíró egy szemtanúval dolgozik. Egy interjút játszanak el. Az újságíró felteszi a kérdéseit, a szemtanú pedig válaszol a rájuk az előző lépésben kitalált történet alapján. Előfordulhat, hogy a szemtanúnak rögtönöznie kell egy váratlan kérdés esetén, emiatt eltérő tudásszintű csoportban lehetőség nyílik a differenciálásra. A szókincs, nyelvtan, kiejtés, regiszter egyszerre kerül gyakorlásra. A történet részleteinek kitalálása kreatív feladat, váratlan fordulatot rejthet, fenntartja a diákok érdeklődését. Az újságírók esetleg egy ismert riporter figuráját is eljátszhatják, alkalmazva az egyedi stílusát.

5. lépés: a gyakorló fázisból tovább lépve a produkciós fázisba, a diákok ismét 4 kis csoportban dolgoznak. Feladatuk egy újságcikk megírása a baleseti eseményről. 2 csoport hivatalos, minőségi napilapi stílusban számol be, 2 csoport pedig bulvár stílusban.

Ez a feladat mindent egybe hoz és egy újabb készséget, az írást gyakoroltatja egy olyan témában, amit a diákok ekkorra már jól megismertek, a tartalmon nem kell izgulniuk, koncentrálhatnak a formára: az újságírói nyelv stílusjegyeire, a részletek megadására, az árnyalásra, a függő beszédre.

Alternatív utófeladatként a diákok a következőket tehetik:
- az interneten keresnek egy hasonló balesetről szóló hírt és összehasonlítják a saját cikküket egy igazi cikkel.
- eljátszhatnak egy helyszíni tudósítást, ahol a riporter élő adásban készít interjút a szemtanúval. A stúdióban ülhet egy hírolvasó is.
- nyelvtan gyakorlására a saját maguk által írt cikkeket (csak egy másik csoportét) a tanár átalakíthat lyukas szöveggé (pl. a függő beszédet, passzív szerkezetet gyakorolandó).

Bízom benne, hogy sikerült visszaadnom, hogy ez a feladat mennyire összetett, mennyire sok nyelvismeretet és készséget aktivizál, mennyire sokféleképpen gyakorolja ugyanazokat a szavakat, kifejezéseket, nyelvtant, a stílust. Ugyanakkor csupán két fénykép kell hozzá. Abszolút időhatékony a tanár szempontjából, és roppant szórakoztatóvá válhat a diákok kitalált történetei miatt.

Megjegyzés: az anyanyelvi kompetenciák fejlesztésére is kiválóan alkalmas lehet.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Problémamegoldás | Asszociatív gondolkodás | Kreatív gondolkodás | Személyes és társas készségek | Kooperatív megközelítés | Versenyszerű óraszervezés