Mese feldolgozása

Beküldve2011-01-12 20:35:19
Tanár neveHolecskáné Varga Magdolna
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Hatékony, önálló tanulás

Célcsoport


Korosztály szerint6-10 évesek
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotInternational Teacher Training Centre NSTS, Málta
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
A sok módszertani újdonság közül nekem egy mesefeldolgozás volt a legérdekesebb, melynek során rádöbbentem, hogy mennyi lehetőség rejlik egy mesében a gyerekek idegennyelv tanítására is. Azért is tartom nagyon jó ötletnek, mert a mesék világa mindig is nagyon közel állt az alsós gyerekekhez, rajtuk keresztül észrevétlenül taníthatunk nyelvtani szerkezeteket éppúgy, mint szavakat, kifejezéseket. Bármelyik klasszikus mese megfelel a célnak, de fontos, hogy a gyerekek ismerjék a mese tartalmát anyanyelvükön.

A "JACK AND THE BEANSTALK" című mese feldolgozásának módszertani ötleteit szeretném közzétenni vázlatos formában:

1. feladat: Mesére hangolva: közösen összegyűjtjük a mese elemeit, tipikus szavait (pl. castle, witch). Szókincsbővítés. Párokban kitöltetek velük egy "Fairy quiz"-t. (Verseny, kinek lesz több jó válasza a klasszikus mesék tartalmából.)

2. feladat: A gyerekek páronként kapnak egy képet a mese egyik jelenetéről. Egymásnak háttal ülnek, a képet csak egyikőjük látja és az ő elmondása (angolul) alapján a társának le kell rajzolnia. (Jelzős szerkezetek gyakorlása: a big tree, an orange house stb.). A képek alapján közösen kitalálják, melyik mesével fognak foglalkozni.

3. feladat: Hangutánzás: az Óriás lépteit, evését, horkolását, az ajtó nyikorgását, Jack pici lábainak futását stb. eljátsszuk. Miután a gyerekek ezeket jól tudják, egy szép, figyelmet felkeltő meséskönyvből felolvasom a mesét, miközben ők játsszák hozzá a hangokat, artikulálnak, mutogatnak.

4. feladat: A mese képeit csapatmunkában sorrendbe kell rakniuk.

5. feladat: Továbbra is csapatmunkában: MEASURE ME! A gyerekek megmérik egymás magasságát, lábát, karját stb. (A "How tall..., how long..., how wide..., how big..., how size..." szerkezetek gyakorlása. Feladatlapot osztunk ki, amelyet ki kell tölteniük a mérések eredményével.) A feladatot az Óriás és Jack összehasonlításával vezetjük be.

6. feladat: Az előző feladat alapján összehasonlításokat végzünk. Pl. Karen is taller than Sue. (A gyerekek tudásszintjének megfelelően alap-, közép-, és felsőfokú összehasonlításokat tanítunk, gyakorlunk.)

7. feladat: "Simon says" mozgásos játék. Ha úgy kezdem a mondatot, hogy : "The Giant says...", akkor a gyerekeknek csinálniuk kell. Ha nem mondom az utasítás elé, hogy "The Giant says..", akkor nem szabad mozdulniuk. Aki mégis, az kiesik a játékból. A győztesig (amikor már csak egy gyerek marad játékban) lehet játszani.

8. feladat: " This is the way..." mondóka összeállítása, majd játszása a mese igéivel. Pl. This is the way you climb a tree, climb a tree

9. feladat: Wordsearch (Párokban, ki talál meg többet a mese szavaiból!)

10. feladat: Új párokat kialakítva barkochba-játék. A páros egyik tagja mutogassa el úgy a mese egyik kifejezését, hogy a párja ki tudja találni (pl. "A golden egg").

11. feladat: Önálló munka: minden gyerek rajzolja le a meséből a kedvenc szereplőjét, kedvenc jelenetét. (Meg kell indokolnia - érvelés angolul!)

12. feladat: Memória játék: Keresd a párját! (Az asztal köré gyűlnek a gyerekek, az asztalon elhelyezem a mese összetartozó kártyáit keverten, képpel lefelé. Mindenki kettőt fordíthat fel egyszerre, ha a párját sikerült felfordítani, elveszi őket az asztalról. Cél: Ki tud több kártyát gyűjteni!)

13. feladat: "Role play". Párokban kapnak a gyerekek egy jelenetre utaló mondatot, kifejezést. Ennek alapján párbeszédet kell írniuk, amit elő is kell adniuk egymás után. Pl. Jack sells the cow.

14. feladat: "Meséljünk együtt!" Minden gyerek megkapja egy lapon a mese egyik mondatát. (Annyi mondatot írjunk, ahány gyerek van a csoportban!) Helyes sorrendben kell kijönniük, felolvasva a saját mondatukat. (A tartalom bevésése.)

15. feladat: True or False! Minden gyerek kap egy feladatlapot a mese képeivel, alattuk egy-egy mondattal. (A mondatok, mivel képleírásról van szó, folyamatos jelen időben vannak. Jó alkalom az igeidő gyakorlására is!)

16. feladat: "Recipe for Porridge" A mese egyik eleme, amikor az Óriás omlettet készíttet. Ehhez jól kapcsolható a recept készítése. "Ingredients, Equipment, What to do" kapcsán kiváló alkalom még több szó tanítására.

Összegezve: a gyerekek előképzettségének megfelelően a mese feldolgozása több órát, több hetet vehet igénybe. A fentiek alapján még tovább bővíthető, még érdekesebbé, hasznosabbá tehető a feldolgozás folyamata.

Megjegyzés:
Az ötlet az alapozó szakaszban jól szolgálhatja az olvasás és íráskészségek előkészítését, a szókincsbővítést. Projektes megoldása is lehetséges.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Auditív készségek | Vizuális készségek | Mozgásos készségek | Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Asszociatív gondolkodás | Kreatív gondolkodás | Példák, analógiák felismerése | Differenciált óraszervezés | Projektszerű megvalósítás | Versenyszerű óraszervezés | Játék