"Közlekedési lámpa"

Beküldve2011-01-05 11:05:32
Tanár neveKárász Péterné
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Társadalomismeret és gazdaság, Természetismeret, természettudomány, Szociális és életviteli nevelés, Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Természettudományos kompetencia, Hatékony, önálló tanulás, Szociális és állampolgári kompetencia

Célcsoport


Korosztály szerintáltalános, nem korcsoporthoz kötött
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotInternational Study Programmes, Egyesült Királyság
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
Egy tanítási technika a "közlekedési lámpa" használata anyanyelvű vagy idegen nyelvű szöveg feldolgozása során.
A gyerekek nyolc éves korukig többnyire megtanulnak olvasni, azután az olvasás a tanulás egyik útja, tehát szükségszerű az értő olvasás elsajátítása. Az idegen nyelven történő folyékony beszédet megelőzi és segíti a néma, értő, folyékony olvasás képessége. A gyors olvasás elsajátítása, tanítása is fontos feladat.

Diákonként szükség van egy-egy példányra a szövegből, egy piros, egy sárga és egy zöld színes ceruzára vagy szövegkiemelőre. A megfelelő szöveg kiválasztása a tanár feladata, maga a módszer használható minden életkorban, pármunka vagy csoportmunka során, ismerettartalmú vagy irodalmi szöveg esetében is.

Lépések:
1) A gyerekek elolvassák a szöveget.
2) Zöld színessel (szövegkiemelővel) aláhúzzák azokat a szavakat, melyeket értenek/ismernek.
3) A párok összehasonlítják az ismert kifejezéseket. (Az egyik diák segíti, tanítja a másikat.)
4) Párban vagy kiscsoportban sárga színessel aláhúzzák azokat a szavakat, amelyek jelentését ki tudják következtetni a szövegből, ezeket megbeszélik a társakkal.
5) Pirossal aláhúzzák az ismeretlen szavakat.
6) Megszámozzák az ismeretlen szavakat aszerint, hogy mennyire fontosak a teljes szöveg megértése szempontjából.
7) Szótárban/értelmező szótárban megkeresik a három legfontosabbnak ítélt ismeretlen szó jelentését, vagy a tanár segítségét kérik ezzel kapcsolatban.

A "közlekedési lámpa" módszer segítségével támaszkodunk a gyerekek meglévő tudására, önállóan értelmezik a szöveget. Kooperatív, egymást segítő módszert alkalmazunk, ami növeli a gyerekek felelősségérzetét. A színek használatával láthatóvá válik a gyerekek által ismert kifejezések sokasága, tehát nem ijednek meg, amikor kérdéseket teszünk fel, hiszen maguk is láthatják, hogy van mire alapozniuk. Miközben színeznek, észrevétlenül ötször-hatszor is átolvassák a szöveget, gyakorolják a néma és hangos olvasást, társukkal beszélnek róla, értelmezik a szavakat és az összefüggéseket, fejlesztik olvasási képességeiket, kompetenciájukat. A diák mindvégig aktív a tanulási folyamat során, a tanár csak segítő a szövegfeldolgozás utolsó szakaszában.

Skóciában a módszert különböző tantárgyak (természetismeret, történelem, idegen nyelv) tanulásakor is használják a mindennapi gyakorlatban.

Ellenőrzésre és további illusztrációk adására alkalmas az interaktív tábla.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Problémamegoldás | Asszociatív gondolkodás | Kreatív gondolkodás | Példák, analógiák felismerése | Kritikai gondolkodás | Önálló munkaszervezés | Differenciált óraszervezés | IKT eszközök alkalmazása a tanórán | Kooperatív megközelítés | Nem szakrendszerű óra