"Közlekedési lámpa"
Beküldve | 2011-01-05 11:05:32 |
Tanár neve | Kárász Péterné |
Témakör | Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Társadalomismeret és gazdaság, Természetismeret, természettudomány, Szociális és életviteli nevelés, Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés |
Fejlesztett kulcskompetenciák | Anyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Természettudományos kompetencia, Hatékony, önálló tanulás, Szociális és állampolgári kompetencia |
Célcsoport
Korosztály szerint | általános, nem korcsoporthoz kötött |
Munkaforma | |
Hol ismerte meg a gyakorlatot | International Study Programmes, Egyesült Királyság |
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot? | Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak |
A gyerekek nyolc éves korukig többnyire megtanulnak olvasni, azután az olvasás a tanulás egyik útja, tehát szükségszerű az értő olvasás elsajátítása. Az idegen nyelven történő folyékony beszédet megelőzi és segíti a néma, értő, folyékony olvasás képessége. A gyors olvasás elsajátítása, tanítása is fontos feladat.
Diákonként szükség van egy-egy példányra a szövegből, egy piros, egy sárga és egy zöld színes ceruzára vagy szövegkiemelőre. A megfelelő szöveg kiválasztása a tanár feladata, maga a módszer használható minden életkorban, pármunka vagy csoportmunka során, ismerettartalmú vagy irodalmi szöveg esetében is.
Lépések:
1) A gyerekek elolvassák a szöveget.
2) Zöld színessel (szövegkiemelővel) aláhúzzák azokat a szavakat, melyeket értenek/ismernek.
3) A párok összehasonlítják az ismert kifejezéseket. (Az egyik diák segíti, tanítja a másikat.)
4) Párban vagy kiscsoportban sárga színessel aláhúzzák azokat a szavakat, amelyek jelentését ki tudják következtetni a szövegből, ezeket megbeszélik a társakkal.
5) Pirossal aláhúzzák az ismeretlen szavakat.
6) Megszámozzák az ismeretlen szavakat aszerint, hogy mennyire fontosak a teljes szöveg megértése szempontjából.
7) Szótárban/értelmező szótárban megkeresik a három legfontosabbnak ítélt ismeretlen szó jelentését, vagy a tanár segítségét kérik ezzel kapcsolatban.
A "közlekedési lámpa" módszer segítségével támaszkodunk a gyerekek meglévő tudására, önállóan értelmezik a szöveget. Kooperatív, egymást segítő módszert alkalmazunk, ami növeli a gyerekek felelősségérzetét. A színek használatával láthatóvá válik a gyerekek által ismert kifejezések sokasága, tehát nem ijednek meg, amikor kérdéseket teszünk fel, hiszen maguk is láthatják, hogy van mire alapozniuk. Miközben színeznek, észrevétlenül ötször-hatszor is átolvassák a szöveget, gyakorolják a néma és hangos olvasást, társukkal beszélnek róla, értelmezik a szavakat és az összefüggéseket, fejlesztik olvasási képességeiket, kompetenciájukat. A diák mindvégig aktív a tanulási folyamat során, a tanár csak segítő a szövegfeldolgozás utolsó szakaszában.
Skóciában a módszert különböző tantárgyak (természetismeret, történelem, idegen nyelv) tanulásakor is használják a mindennapi gyakorlatban.
Ellenőrzésre és további illusztrációk adására alkalmas az interaktív tábla.