Körhinta-módszer

Beküldve2011-01-05 11:05:35
Tanár neveDul Rita
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Társadalomismeret és gazdaság, Természetismeret, természettudomány, Művészetek, Szociális és életviteli nevelés, Környezettudatosság, Kapcsolódás Európához, interkulturalitás, Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Hatékony, önálló tanulás

Célcsoport


Korosztály szerintáltalános, nem korcsoporthoz kötött
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotGoethe Institut Berlin, Németország
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
Ez a szövegfeldolgozási módszer elsősorban középiskolai, illetve a felnőtt idegennyelv-oktatásban használható, esetleg az általános iskola felső tagozatán. Angol szakos tanárok "jigsaw reading" néven ismerik a gyakorlatot.

A feladat alapja egy leíró szöveg, történetet (mese, novella, anekdota, ismertetés, hír stb.), nehézségi fokát a tanár az adott csoport nyelvi szintjének megfelelően választja ki.

A tanár az egész csoportot kisebb csoportokra osztja, majd minden kis csoport összes tagjának ad 1-1 példányt a több darabra bontott szöveg (pl. 1 vagy 2 bekezdés) azonos részéből. A csoportot 3-4 kiscsoportra érdemes osztani, a kiscsoportok ideális létszáma maximum 4 fő. Annyi csoportot kell alakítania a tanárnak, ahány részre felosztotta a szöveget.

Az egyes szövegrészeket jelölni kell pl. betűvel: A, B, C, D stb. függően (célszerű, ha a betűjelek nem árulják el a szövegrészek helyes sorrendjét). Az első lépésben a diákok egyénileg elolvassák a kapott szövegrészletet. Szókincs vagy más szövegértési problémánál egymást segítik a tanulók, hiszen itt mindenki ugyanazzal a szövegrésszel dolgozik. Természetesen a tanár is besegíthet.

A tanár új csoportokat hoz létre úgy, hogy minden újabb kiscsoportban legyen minden szövegrészletből egy. Tehát az újabb csoportokban legyen egy A, egy B, egy C stb. szövegrészletet olvasott diák.

A feladat az, hogy a kiscsoportok rekonstruálják a szöveget. Minden diák elmeséli, összefoglalja az általa olvasott részlet tartalmát (felolvasni tilos!). Így megpróbálják saját szavaikkal összerakni a részletek helyes sorrendjét és megkapni az eredeti szöveget immár egészben.

Végül a csoportok bemutatják a saját variációjukat a részletek helyes sorrendjére vonatkozóan. Ezután a tanár elmondja a helyes megoldást és közösen, frontális módszerrel tisztázzák a még felmerült (akár szókincsbeli akár szövegértelmezési) kérdéseket, problémákat.

A feladat a szövegértést, illetve a beszédkészséget fejleszti, kapcsolódhat hozzá íráskészséget fejlesztő feladat házi feladatként (pl. a szöveg befejezése, ha befejezetlen szöveget veszünk) vagy vélemény a szövegben szereplő személyekről, problémáról.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Auditív készségek | Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Problémamegoldás | Asszociatív gondolkodás | Kreatív gondolkodás | Érvelés | Személyes és társas készségek | Kooperatív megközelítés | Nem szakrendszerű óra | Csoportdinamika kialakítása