Körhinta-módszer
Beküldve | 2011-01-05 11:05:35 |
Tanár neve | Dul Rita |
Témakör | Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Társadalomismeret és gazdaság, Természetismeret, természettudomány, Művészetek, Szociális és életviteli nevelés, Környezettudatosság, Kapcsolódás Európához, interkulturalitás, Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés |
Fejlesztett kulcskompetenciák | Anyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Hatékony, önálló tanulás |
Célcsoport
Korosztály szerint | általános, nem korcsoporthoz kötött |
Munkaforma | |
Hol ismerte meg a gyakorlatot | Goethe Institut Berlin, Németország |
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot? | Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak |
A feladat alapja egy leíró szöveg, történetet (mese, novella, anekdota, ismertetés, hír stb.), nehézségi fokát a tanár az adott csoport nyelvi szintjének megfelelően választja ki.
A tanár az egész csoportot kisebb csoportokra osztja, majd minden kis csoport összes tagjának ad 1-1 példányt a több darabra bontott szöveg (pl. 1 vagy 2 bekezdés) azonos részéből. A csoportot 3-4 kiscsoportra érdemes osztani, a kiscsoportok ideális létszáma maximum 4 fő. Annyi csoportot kell alakítania a tanárnak, ahány részre felosztotta a szöveget.
Az egyes szövegrészeket jelölni kell pl. betűvel: A, B, C, D stb. függően (célszerű, ha a betűjelek nem árulják el a szövegrészek helyes sorrendjét). Az első lépésben a diákok egyénileg elolvassák a kapott szövegrészletet. Szókincs vagy más szövegértési problémánál egymást segítik a tanulók, hiszen itt mindenki ugyanazzal a szövegrésszel dolgozik. Természetesen a tanár is besegíthet.
A tanár új csoportokat hoz létre úgy, hogy minden újabb kiscsoportban legyen minden szövegrészletből egy. Tehát az újabb csoportokban legyen egy A, egy B, egy C stb. szövegrészletet olvasott diák.
A feladat az, hogy a kiscsoportok rekonstruálják a szöveget. Minden diák elmeséli, összefoglalja az általa olvasott részlet tartalmát (felolvasni tilos!). Így megpróbálják saját szavaikkal összerakni a részletek helyes sorrendjét és megkapni az eredeti szöveget immár egészben.
Végül a csoportok bemutatják a saját variációjukat a részletek helyes sorrendjére vonatkozóan. Ezután a tanár elmondja a helyes megoldást és közösen, frontális módszerrel tisztázzák a még felmerült (akár szókincsbeli akár szövegértelmezési) kérdéseket, problémákat.
A feladat a szövegértést, illetve a beszédkészséget fejleszti, kapcsolódhat hozzá íráskészséget fejlesztő feladat házi feladatként (pl. a szöveg befejezése, ha befejezetlen szöveget veszünk) vagy vélemény a szövegben szereplő személyekről, problémáról.