Tulajdonságok tanítása

Beküldve2011-01-12 20:35:14
Tanár neveLuczay Orsolya
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Szociális és életviteli nevelés
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Szociális és állampolgári kompetencia

Célcsoport


Korosztály szerint11-14 évesek
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotRichard Language College, Egyesült Királyság
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
Eszközök: 10 kép egy-egy emberről, lehetőség szerint csak az arcukról; előre elkészített szókártyák; füzet, íróeszköz a diákoknak
Diákok életkora: 12+
Szükséges létszám: 10-15 fő
Bármilyen nyelvi szinten alkalmazható.

A gyakorlat emberi tulajdonságok tanítására szolgál, így a képek száma a megtanítani kívánt szavak számától függ.

A tevékenység bemutatása:
1. A tanár egyenként felmutatja a képeket és elmagyarázza, körülírja, hogy milyen ez az ember, majd megmondja az új tulajdonságot jelentő szót. Az új szót kétszer ismétli, harmadjára a tanulók vele ismétlik.
2. A tanár újra felmutatja a képeket, és mellé egyesével elismétli az új szavakat. A tanulók feladata hallás után, egyenként leírni az új szavakat.
3. A tanár a táblára egy "pozitív" és egy "negatív" oszlopot rajzol. Közösen eldöntik a tanulókkal, hogy melyik tulajdonság pozitív és melyik negatív. Így a táblára felkerülnek helyesen a szavak.
4. Gyakorlás: minden diák kap egy szókártyát, amin egy tulajdonság és annak definíciója áll. A diákok körbejárják az osztályt és párjuknak csak a definíciót mondják meg. A másik diáknak meg kell mondania a definícióhoz tartozó helyes tulajdonságot. Ha mindketten kitalálták, hogy mi a másik kártyáján lévő tulajdonság, akkor kártyát cserélnek, és új párt keresnek.
5. További gyakorlás: a szókártyákat a tanár elhelyezi a padokon, a szöveges részeket lefelé fordítva. A diákoknak egyesével fel kell fordítaniuk a kártyákat és szó szerint leírni a rajtuk található szövegeket a füzetükbe. Ha a tanár tapsol, akkor tovább kell menni és a következő kártyát kell felfordítani. Így a gyakorlat végére minden diák füzetébe az összes új szó és a hozzá tartozó magyarázat bekerül.
6. Ismétlés: a tanár egyesével újra felmutatja a képeket és a diákoknak meg kell mondaniuk, hogy melyik tulajdonság tartozik hozzá.

Megjegyzés: az ötlet anyanyelven is jól alkalmazható a tanulók szociális kompetenciáinak fejlesztésére: az önkifejezés lehetőségére, az érzelmekkel és tulajdonságokkal kapcsolatos szókincs bővítésére. A tulajdonságokat továbbgondolva kis jellemzés is íratható a tanulókkal.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Auditív készségek | Szóbeli szövegértés, szövegalkotás | Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Személyes és társas készségek