Egy szónak is száz a vége

Beküldve2012-08-27 09:54:16
Tanár neveÉrszegi Judit
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Társadalomismeret és gazdaság, Szociális és életviteli nevelés, Kapcsolódás Európához, interkulturalitás, Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Szociális és állampolgári kompetencia, Kezdeményezőképesség és vállalkozói kompetencia

Célcsoport


Korosztály szerintáltalános, nem korcsoporthoz kötött
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotCollége International de Cannes
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
A feladat az előítélet működését példázza, szerintem nagyon releváns módon. Egy rövid szövegre épül,amely a következő:
"Marie entendit la camionnette du vendeur de glaces au bout de la rue. Elle pensa á l'argent recu pour son anniversaire et courut á la maison." (Mari hallotta jönni a fagylaltoskocsit az utca végén. A pénzre gondolt, amelyet születésnapjára kapott, és hazafutott.)

A szöveg bizonyos részeit ki kell cserélni egy-egy másik szöveg-elemmel:"vendeur de glaces" helyett "ramasseur de chiens errants" ("fagylaltoskocsi" helyett "kóbor kutyákat begyűjtő autó"), "l'argent" helyett "le fusil" ("a pénz" helyett "a puska"),"anniversaire" helyett "sacrifice" ("születésnap" helyett "áldozat") van az új szövegben, de mindegyik esetben ugyanarra a három kérdésre keressük a választ: Kicsoda Marie, a "főhős"? Hol zajlik a jelenet? Mit csinál Marie?

Miközben megcsináltuk a feladatot, tapasztalhattuk, hogy a történetünk különböző interpretációi saját előítéleteink alapján történnek, amellyel kitöltjük az űrt, a ki nem mondott szavak mögé képzelünk olyasmit, ami már bennünk él. A média, a reklámok is ezt használják ki nagyon ügyesen.

A feladatot szerintem bármilyen életkorban meg lehet csináltatni, feltéve, hogy a kis történet szavait, fogalmait a résztvevők megértik; persze a nagyobb élettapasztalat nem hátrány... Eszközök nem kellenek hozzá, a történetet fel is lehet olvasni. A létszám: 3-10 fő között, de lehet több is, kettesével is gondolkozhatunk a megoldáson.

Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Asszociatív gondolkodás | Kreatív gondolkodás | Személyes és társas készségek