Szófelhő létrehozása és használata

Beküldve2012-08-27 09:54:46
Tanár neveGuba András
TémakörMagyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Infokommunikációs technológiák
Fejlesztett kulcskompetenciákAnyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Digitális kompetencia

Célcsoport


Korosztály szerint15-18 évesek
Munkaforma
Hol ismerte meg a gyakorlatotEmpowerment in ICT Skills: Making use of Media & Communication Technology Tools, Málta
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot?Comenius szakmai továbbképzés pedagógusoknak
Jó használható az anyanyelvi oktatásban vagy a nyelvtanulásban az un. szófelhő. Ha egy adott szövegről készítünk szófelhőt, és a gyerekekkel ezt megosztjuk, akkor akár olyan feladatot is kaphatnak, hogy "meséljék el az adott történetet vagy szöveget". A tanulókat is megkérhetjük a szófelhők elkészítésére, ezzel egy vizuális vázlatot hoznak létre. Jól használhatók még a szófelhők az osztályterem vagy az iskolai honlap díszítésére is.

Tevékenység bemutatása:
A http://www. wordle.net programjának segítségével szófelhőket gyárthatunk vagy gyártathatunk le a tanulókkal. A honlapra felmentve készíthetünk szófelhőt beillesztett szavakkal, vagy egy honlap URL címét is beilleszthetjük s weblapról.
Az elkészült anyagokat szerkeszthetjük úgy, hogy kiválasztjuk a szavak színét, hátteret, valamint hangsúlyozhatjuk a szavak nagyságát is. Az elkészült szófelhőt akár ki is nyomtathatjuk papírra, vagy lementhetjük pdf. fájlba. Egy másik, általam használt szófelhőgyártó program a http://www.tagxedo.com. A két program nagyon hasonló, csak itt akár fényképre vagy alakra is illeszthetjük a szavakat.

Milyen szövegből érdemes szófelhőt készíteni?
Egy honlapon, cikkben szereplő legsűrűbben előforduló szavakat kapjuk ezzel a módszerrel meg. Összehasonlíthatjuk egy szakmai, publicisztikai vagy szórakoztató szöveg szóhasználatát. Irodalmi szöveg szófelhője esetén az egyes írók, költők szóhasználatát figyelhetjük meg.


Kulcsszavak a módszertani ötlethez

Vizuális készségek | Írásbeli szövegértés, szövegalkotás | Önálló tartalom és információgyűjtés, feldolgozás | IKT eszközök alkalmazása a tanórán | Kísérletezés