Beküldve | 2016-08-26 13:08:18 |
Tanár neve | Szekeres Tamásné |
Témakör | Matematika, Művészetek |
Fejlesztett kulcskompetenciák | Matematikai kompetencia, Hatékony, önálló tanulás, Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség |
Célcsoport
Korosztály szerint | általános, nem korcsoporthoz kötött |
Munkaforma | tanulócsoportok közötti |
Hol ismerte meg a gyakorlatot | Saját ötlet |
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot? | |
Hangnem világ: A hangnemek könnyebb megtanulására találtam ki a Hangnem világot, amiben Hangnem országok vagy más néven Hangnem birodalmak vannak. Eddig még senkitől sem hallottam hasonló kifejezéseket, sem magyarázatot, tehát saját ötletemnek gondolom, ha valahol valami egybeesés található, arról nem tudok. A gyermekkoromban tanult hangnem hőmérő vagy kvintkör annak idején nekem is nehezen megjegyezhető, megérthető feladatnak bizonyult. A pályafutásom során többféle magyarázatot is kipróbáltam, de mind-mind száraz és bonyolult volt a gyerekek számára. A táblázat, amit használunk, adta az ötletet, hogy kipróbáljam a következőt. Zenetanárok által használt általános táblázat: Három oszlop. Az első jelöli az előjegyzéseket, a második a Dúr hangnemet, a harmadik a párhuzamos moll hangnemet. Pl.: Előjegyzés Dúr moll 1# G e 2# D h A gyerekek nyelvére lefordítva, játékosabbá téve a feladatot találtam ki a Hangnem birodalmakat. Az 1. oszlopban a birodalmi zászlón van az egész birodalomra érvényes előjegyzés. A 2. oszlopban a király neve van. A 3. oszlopban pedig a királyné neve, aki mindig három lépcsővel a király alatt közlekedik párhuzamosan. Pl.: 1# G (Géza király) e (Éva királyné) 2# D (Dénes király) h (Hajnalka királyné) Ezt a módszert minden gyerek élvezi, és sokkal hamarabb érek el vele eredményt, mint a hagyományos módszerrel. Kártyákat is készítettem, amiket kiosztok a gyerekek között. A játék menete a következő, akit felszólítok, az az osztály felé mutatja a kártyáját és akinél a hozzá tartozó két kártya van, föláll. Aki eltalálta a helyes megoldást, pontot kap. A király neve mindig nagybetű, a királyné neve kisbetű, hiszen alacsonyabb rangú. Az uralkodók, királynők neveit lehet változtatni, csak a kezdőbetűknek kell maradni. Lehet fantázia nevet is adni. Tovább fejlesztés: Ennek a gondolatmenetnek a továbbfejlesztése az, amikor szolfézs 4. évfolyamán a moduláció fogalmával ismerkedünk. Ez a következő: Ha a hangnemek harcát figyeljük, akkor észrevesszük, hogy egy-egy módosító jel vagy megjelenik, vagy eltűnik, és amelyik király győz, onnantól kezdve a zenében abban a hangnemben maradunk. A visszamoduláláskor az eredeti király felszabadítja birodalmát a zsarnok elnyomók alól.
Kulcsszavak a módszertani ötlethez
Asszociatív gondolkodás |
Kreatív gondolkodás |
Személyes és társas készségek |
Játék