
Vonzó és felhasználóbarát honlap a külföldi hallgatók tájékoztatására
10+1 hasznos tipp
1. Dizájn vs használhatóság
Egyik se menjen a másik rovására. Fontos a szép külső, de ne feledjük, hogy a honlap célja elsősorban a tájékoztatás és kedvcsinálás! Ehhez pedig logikusan felépített, strukturált tartalom szükséges.
Tegyük fel magunknak az alábbi kérdéseket:
- Aki először jár a honlapon, az is könnyen eligazodik rajta?
- Mennyire egyszerű számára az alapvető információk megtalálása?
- Ha már visszajáró látogatóról van szó, mennyire gyorsan talál meg információkat a honlapon?
2. Kezdjük a tervezéssel!
- Sőt, a tervezést jó, ha megelőzi egy elemzési folyamat. Minél többen vesznek részt benne, annál több szempont fog felmerülni. Határozzuk meg a célokat, nézzünk körül a konkurenciánál, hátha találunk jó ötleteket, majd írjuk össze a követelményeket!
- Ötletelés, koncepció kialakítása.
- Végrehajtás.
- Tesztelés. Független felhasználókkal is teszteljünk, akik nem vettek részt a kialakítás folyamatában.
- Visszajelzések gyűjtése. Lehet, hogy egy ötlet elméletben jónak tűnt, de ha valami nem működik a gyakorlatban, akkor változtassunk rajta!
3. A tartalom a legfontosabb
Lehet nekünk a legszebb, legmodernebb honlapunk, ha a tartalom nem jó, akkor a felhasználóink hamar elhagyják a honlapunkat. A felhasználók tipikus viselkedése:
- célirányosan keresik az őket érdeklő információkat,
- nagyban hagyatkoznak a keresés funkcióra,
- kerülik a reklámokat,
- ha az oldal irreleváns, hamar otthagyják,
- ha nem értenek valamit az oldalon, nem szánnak időt az elsajátítására.
A tartalomtervezésnél vegyük figyelembe, hogy
- a felhasználók nem olvasnak el mindent, hanem „szkennelnek” a szemükkel, a lényeget próbálják kiszűrni;
- a fő- és fejezetcímekre koncentrálnak, a kulcsszavakat, kiemeléseket keresik;
- monitoron keresztül rövid szövegeket olvasnak el;
- bekezdésenként 1 gondolat legyen;
- a szöveg elején legyen a lényeg;
- a felsorolások áttekinthetőbbé teszik a folyó szöveget.
És, persze, ügyeljünk a helyesírásra!
4. Felhasználói élmény (UX – User eXperience)
Hogyan tehetünk a felhasználóink kedvére?
- mellőzzük a kéretlen ablakokat és a funkció nélküli grafikákat, mert ezek frusztrálják őket,
- profi, letisztult arculat, logikus felépítés,
- aktuális hírek szem előtt, de régebbi tartalmak is legyenek elérhetőek,
- GYIK – a gyakran felmerülő kérdésekről írjunk egy listát a honlapunkra,
- könnyen tudjanak kapcsolatba lépni velünk (e-mail cím, kapcsolat űrlap),
- az információkat a nekik kényelmes módon jelenítsük meg. pl. a hosszabb szövegeket tegyük elérhetővé letölthetően,
- jelezzük a felhasználóknak, ha valamire várnia kell (homokóra / folyamatjelző csík),
- nyomtatóbarát verzió,
- ha több űrlap is található a honlapunkon, akkor azok egyforma formátumúak legyenek,
- legyen jól olvasható a szövegünk a monitoron (kontraszt, a háttér semleges, a szöveg balra igazított, talp nélküli betűk, kerüljük a csupa nagybetűs szöveget).
5. Webtervezési normák
- A logónk legyen a bal felső sarokban, és ez szolgáljon linkként a főoldalra való visszatéréshez is.
- Kereső box a fejlécben.
- A legfontosabb elemek látszódjanak gördítés nélkül (figyelembe véve a különböző felbontásokat).
- Ne legyen túl sok menüpont (7-8), és max. 3 szintig készítsünk almenüpontokat.
- Kerüljük a funkció nélküli, bevezető animált kezdőoldalakat! Vagy ha mégis ragaszkodunk hozzá, akkor tegyük lehetővé a kihagyását (skip intro).
- Legyen oldaltérkép a honlapunkon.
- A linkeket különböztessük meg a folyó szövegtől (aláhúzás, szín). A már látogatott linkek pedig más színnel jelenjenek meg.
- Ha van olyan része a honlapunknak, amelyhez be kell jelentkezniük a felhasználóknak, akkor azt a részt jobb oldalon felül helyezzük el.
- Navigáció! A felhasználó mindig tudja, hogy hol jár éppen a honlapon, visszajutás lehetőségét adjuk meg neki (breadcrumb/navigációs sáv).
6. Reszponzivitás
Manapság rengeteg eszköz áll rendelkezésünkre, mellyel böngészhetünk az interneten. Már az asztali számítógépek monitorai is sok különféle felbontású változatban kaphatók, és akkor még nem is szóltunk a laptopokról, tabletekről, mobiltelefonokról... Éppen ezért fontos, hogy honlapunk reszponzív, tehát minden felületen jól böngészhető legyen. Arról nem is szólva, hogy a Google kereső is előnyben részesíti a reszponzív honlapokat.
7. URL
Válasszunk magunknak rövid, könnyen megjegyezhető domain nevet, olyat, amelyik lehetőleg nem tartalmaz speciális karaktereket! (figyelem: a O és a 0 könnyen összekeverhető). A programozásnál pedig figyeljünk arra, hogy az aloldalak url-jei is felhasználóbarátak legyenek, olyanok, melyek utalnak az oldal tartalmára.
8. Nemzetköziség
- Ha külföldi diákokat szeretnénk az intézményünkbe csábítani, elengedhetetlen, hogy több nyelven is elérhető legyen a honlapunk.
- A különböző nyelveket NE zászlóval jelöljük, használjuk inkább a nyelv kétbetűs rövidítését (pl. EN, DE, FR, IT, ES ...).
- A honlap tervezésekor vegyük figyelembe a kulturális különbségeket.
- A dátum megjelenítése legyen egyértelmű! Pl. vajon milyen dátumot takar a 08/09/10 megjelenítés? 2008. szeptember 10-ét (magyar sorrend)? 2010. augusztus 9-ét (amerikai)? vagy esetleg 2010. szeptember 8-át (brit)?
- Az adatokat a felhasználóink használati szokásai alapján jelenítsük meg. Pl. ha felhasználóink többsége külföldi, akkor vegyük figyelembe az időeltolódást az időpontoknál, illetve a mértékegységek megjelenítésénél is gondoljunk rájuk (pl. ◦C v. ◦F)
9. Akadálymentesség
A honlap tervezésekor gondoljunk az akadálymentesítésre is! (WCAG2.0 szabvány)
A teljesség igénye nélkül:
- a gyengénlátók kedvéért nagy kontrasztú változat, betűméret növelése,
- vakok számára: szabvány szerinti programozás,
- könnyen érthető változat, stb...
10. Amire még érdemes figyelni
A képek a honlapunkon jó minőségűek, de ne túl nagy méretűek legyenek. Nem tudjuk eléggé hangsúlyozni a jogtisztaságot!
- A videókat beágyazott formában célszerű megjeleníteni.
- A linkek új ablakban nyíljanak meg abban az esetben, ha egy másik honlapra mutatnak. Ha a saját honlapunkon belül linkelünk egy másik oldalra, akkor ugyanabban az ablakban.
- Ha ki akarunk emelni valamit a szövegben, akkor azt ne aláhúzással tegyük, hisz az a linkeket jelöli.
- Próbáljuk kerülni a csupa kapitális betűvel írt szövegrészeket is, hiszen azok agresszív hatást keltenek („kiabálás”).
+1. Hogyan írjunk jó webszöveget: Prezi
Utolsó módosítás: 2018.09.03.