A személyes oktatás megszűnésével sok strukturálatlan idő szakadt ránk. De hogyan alkalmazkodjunk a helyzethez? A pszichológus válaszol!

Önmagunk főnökeként: miért és hogyan alakítsunk ki jó napirendet magunknak?

Megszoktuk, hogy napirendünket főként külső tényezőkhöz igazítjuk: az egyetemi órarendhez, a munkahelyi beosztáshoz és még a járatok menetrendjéhez is. Ezek kiesésével nehéz lehet hirtelen saját magunknak beosztani napjainkat és tevékenynek lenni. Azt érezhetjük, hogy „kicsúszott a kezünkből a gyeplő” életünk felett.

A kiszámíthatóság fontos számunkra, hiszen a biztonság iránti alapvető szükségletünket elégíti ki. Ennek megteremtésében segít a napirend. Segítségével előre látjuk napjainkat, tudunk előre tervezni, és ettől visszakapjuk a kontroll érzését életünk fölött. Egy jó napirend kialakítása most nagyon aktuális, ám hosszú távon is sok haszna van. Ha visszatérnek életünkbe a külső irányító tényezők (személyes oktatás, munka stb..), akkor is hasznát vesszük annak, ha a fennálló időnket úgy tudjuk szervezni, hogy az kedvezzen nekünk. Ez egy kiváló időszak arra, hogy kipróbáljuk, mi működik nálunk a mindennapokban.

Lelki egészségünk szempontjából nagyon fontosak a napunkat keretező rituálék, szokások megtartása. Itt egészen apró dolgokra is lehet gondolni. Lehet ez reggelente a kávézás az erkélyen vagy a hírek olvasása, esténként pedig egy rész megnézése kedvenc sorozatunkból, gyertya gyújtása vagy egy forró zuhany. A szokások gyakorlásával üzenetet küldünk szervezetünknek, hogy szeretnénk elkezdeni vagy pont, hogy lezárni a napot.

Tartsuk szem előtt, hogy a napirendnek minket kell szolgálnia, nem fordítva! Legyen megengedő a belsővé tett tanárunk, akire támaszkodunk a távoktatás alatt! Egy jó tanár konstruktív visszajelzést ad, ha valamit csinálhatnánk jobban. Ha nem sikerült tevékenynek lennünk aznap, önmagunk ostorozása helyett nézzünk rá a helyzetre: mi miatt nem működik a jelenlegi napirendünk? Ítélkezés helyett tudományos kíváncsisággal forduljunk viselkedésünk felé, mintha csak kutatói lennénk saját magunk viselkedésének. Egy jó tanár jutalmaz is. Kikapcsolódást szolgáló tevékenységeinket (sorozatnézés, olvasás, beszélgetés barátokkal) csoportosítsuk át: egy-egy apró feladat elvégzése után építsük be őket! Miután például dolgoztunk egy beadandón egy meghatározott ideig, nézhetünk egy sorozat-részt. Minden apró sikerünket ismerjük el! Minél többször jutalmazzuk meg magunkat egy adott tevékenységért, annál valószínűbb, hogy azt a tevékenységet megismételjük, vagyis szokássá válik.

Végül pedig legyen helye a pihenésnek is a napirendben! Iktassunk be „semmittevést” is, amikor azzal töltjük az időt, amivel csak szeretnénk! A jó napirend strukturálja az időnket a célból, hogy több időnk maradjon arra, amivel igazán szeretnénk foglalkozni.

>>HA KÍVÁNCSI VAGY TOVÁBBI PSZICHOLÓGUS CIKKEKRE, KATTINTS IDE!<<

 

Szerző: Langer Viola

Pszichológus
Lélekkel az Egészségért Alapítvány

lelekkel.hu

Utolsó módosítás: 2020.05.25.