Campus MundiSzakmai gyakorlat

Zsófi rövid tanulmányútja során Dublinban gyűjtött anyagot pedagógiai kutatásához. Iskolákat látogatott, tanulmányozta a módszertant és közben magába szívta az ír kultúrát.

Rövid tanulmányút a zord időjárás ellenére is barátságos Dublinban

Miért a Campus Mundi ösztöndíjra pályáztál?

Hallgatótársaimtól hallottam az ösztöndíjról, és jó lehetőségnek tartottam, mivel nincsenek korlátozva a választható célországok és a tanulmányutak jellege, témája. Így a saját kutatásaimhoz köthető tanulmányút is könnyedén illeszkedett az ösztöndíjhoz.

Hogyan készültél az ösztöndíjas időszakra?

Mivel általános iskolákba is szerettem volna ellátogatni, olyan célország tűnt ideálisnak, ahol angol nyelven folyik a tanítás. Emellett a könnyebb megszólítás érdekében olyan helyet kerestem, ahova az intézetünkről valakinek van személyes kapcsolta. Így esett a választás egy angliai és egy írországi egyetemre. Megkeresésemre az angliai kontaktszemély jelezte, hogy a megjelölt időszakban egyéb elfoglaltságaik miatt sajnos nem tudnak fogadni, míg az írországi vonalról pozitív választ kaptam. Így egyértelmű volt, hogy a pályázat beadásánál ezt az intézményt jelölöm meg.

Amikor megtudtam, hogy megkapom az ösztöndíjat, felvettem a kapcsolatot a fogadóintézmény kapcsolattartójával és előzetesen egyeztettük a szakmai programot. A tervezett iskolalátogatások előkészítése céljából tájékozódtam az ír alapfokú oktatási rendszerről (szakirodalom, szülői interjú). Továbbá témavezetőmmel egyeztettem, hogy mik azok a szakmai kérdések, kutatások, amelyekről érdemes beszélgetni a helyi kutatókkal.

Mesélnél a kinti körülményeidről?

Szerencsém volt, ismerősökön keresztül sikerült nagyon kedvező áron szállást találnom, ami ráadásul 10-15 perc sétára volt az egyetemtől. Egy kellemes kertvárosi részen lévő családi ház egyik szobájában laktam. Amit kicsit sajnáltam, hogy az utolsó pár napot leszámítva (ekkor jött haza a fogadó család) egyedül voltam.

Jó érzés volt, hogy az egyetemen rögtön első nap körbevezettek és kaptam egy kulcsot egy szobához, ahol a kintlétem alatt dolgozhattam. Akikkel kapcsolatba kerültem, mind nagyon kedvesek és segítőkészek voltak. A pedagógusok, akikkel az iskolalátogatások során találkoztam, nyitottak voltak, szívesen meséltek a helyi gyakorlatról, módszerekről. Jó volt megtapasztaltani a tanár-közösségek vidámságát, belelátni a mindennapjaikba. Amikor az iskolákban voltam, a teljes tanítási időt ott töltöttem, és általában két-három osztályt látogattam meg. Megfigyelő szerepben voltam jelen, az általános benyomás mellett a tanítási-tanulási és az értékelési módszerekre voltam kíváncsi.

Sikerült barátokra lelned?

Nem ilyen céllal mentem ki, és keveset voltam olyan közegben, ami erre lehetőséget adott volna. Ettől függetlenül jó volt megtapasztalni a helyiek segítőkészségét, támogatását. Programötletekkel láttak el, érdeklődtek, hogy hogy érzem magam, van-e bármire szükségem. Egyikőjük azt is felajánlotta, hogy egy hétvégi délelőttön szívesen csinál velem programot, így vele és a kisfiával elmentünk a helyi botanikus kertbe, ahol sétáltunk és teáztunk.

Szakmailag mit adott az ösztöndíjas időszak?

Az ösztöndíjas időszaknak három fontos szakmai hozadéka volt számomra. Egyrészt lehetőségem volt ellátogatni ír általános iskolákba és megfigyelni az osztálytermi tanítási-tanulási folyamatokat, ezáltal megismerhettem egy másik ország alapfokú oktatását. Másrészt bővült a szakmai kapcsolati hálóm, és a látogatás kapcsán felmerült jövőbeli közös kutatás(ok) lehetősége is. Ezen túl hozzáfértem olyan, a kutatásaim szempontjából fontos szakmai anyagokhoz, amelyek itthonról nem lennének elérhetők.

Szerző és fotók: Sz. Zsófia

 

További történetekért kövesd Facebook oldalunkat vagy katt ide!

 

Utolsó módosítás: 2018.07.04.