Digitális eszközök a fizika és kémia tárgyak tanításában

2018.06.19.

Oktatás és képzés az EU-ban | Felsőoktatás, Ifjúság, Szakképzés, Köznevelés, Nonprofit szervezet

Projektek és óratervek a Digitális Módszertárból, az egyik legnagyobb hazai digitális pedagógiai ötleteket tartalmazó módszertárból.

Most egy olyan gyűjteményt adunk közre a feltöltött ötletekből, amelyet kifejezetten fizika-kémia szakos tanárok számára készítettünk. A gyűjteményben szereplő ötletek elsősorban a 11-14 és a 15-18 éves korosztályt célozzák meg, ám több olyan módszert és hasznos online eszközt találhatnak, amely más témakörökre, tanulócsoportokra, valamint környezetre is könnyedén adaptálható.

A Tempus Közalapítvány Tudástárának Digitális Módszertára (digitalismodszertar.tka.hu) a tanítási gyakorlatot innovatív módszerekkel, a tananyag feldolgozását IKT-eszközökkel támogatott ötletek gyűjteménye, ahol közel 400 szakmailag lektorált jó gyakorlat közül böngészhetnek az érdeklődők. A Digitális Módszertár ötletei a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik az IKT-eszközök kreatív használatával, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazásával.

Digitális Módszertárban kereshet ötleteket egyebek közt témakör, életkor és szükséges eszközök szerint is.

További ötletekre kíváncsi? Kövesse a Tanulás jövője Facebook oldalunkat, ahol rendszeresen osztunk meg ötleteket és jó gyakorlatokat a Digitális Módszertárból!

 

 

Kémia

Filep Doina Otília: Színes kémia

Nyolcadik osztálynak készült összetett projekt, számos web 2.0-s, platformfüggetlen (többféle IKT eszközökön használható) alkalmazással. A természettudományos tantárgyak esetében új lehetőségek tárháza nyílik meg azáltal, hogy a diákok online laboratóriumi kísérleteket végezhetnek el. A projekt erre a megoldásra hívja fel a figyelmet, jelentős innovációs értéket hordozva.

 

Tóth Anna: Projektmunka a kémiaórán - a levegő témakör feldolgozása

A módszertani leírás a 7. osztály első féléves tananyagához kapcsolódó kooperatív foglalkozást vázol fel. A leírásban található együttműködési formák és az online tanulási környezettel támogatott tanulásszervezés tantárgy- és témafüggetlen, bármely más oktatási tartalom esetén is példaként szolgálhat.

 

Nemes-Nagy Katalin Erika: A fémek – kicsit másként

Ez a projekt a kémia tantárgy 8. osztály második félévének követelményeire épül, a célja az osztályozó vizsgára történő felkészülés volt. A projekt kiemelkedő értéke, hogy jelentős szociális és életviteli hiányosságokkal, tanulási és vagy magatartási problémákkal küzdőket tudja sikerrel bevonni IKT-eszközök segítségével.

 

Fizika

Filep Doina Otília: Kreatív fizika

A feltöltött ötlet megmutatja, hogy az IKT eszközhasználat ezen a területen is messze túlmutathat a motiváló szemléltetésen és a tanulók magas szintű aktivitását idézi elő. A projekt komoly érdeme, hogy a fizika tantárgyhoz nem feltétlenül kapcsolódó IKT eszközöket von be a munkába, ezzel a diákok nem csupán a tárgy anyagát sajátítják el hatékonyan, hanem olyan módszertani segédletekkel lesznek gazdagabbak, amelyek segítségével a többi tantárgyban is sikeresebbek lehetnek.

 

Filep Doina Otília: Profilképek – fizikusok

A projekt során a tanulók megismerik Ampere, Volta és Ohm életrajzát, munkásságát. Ismereteket szereznek szülőhelyük földrajzi adottságairól, múltbéli és mostani helyzetéről. A projekt egyik erőssége, hogy szembesülnek a tudósok emberi mivoltával, így közelebb hozza hozzájuk a témát és motiválhatja a diákokat a tantárgyi tudás elsajátításában, a kutató és mérnöki munka jelentőségének felismerésében is.

 

Köszönjük a pedagógusoknak a közzétett ötleteket! Hiszünk abban, hogy ezeknek az ötleteknek a megosztása segítséget jelent tanároknak és szakmabelieknek az IKT eszközök használatában.

Amennyiben szeretne böngészni a feltöltött ötletek között, megteheti a Tudástár keresőjében.

Korábbi gyűjteményünket Szövegértés-kötelező olvasmányok témában ide kattintva érhetik el. Ossza meg magyartanár ismerősével!

Töltse fel Ön is jó gyakorlatát a 2020-as felhívási időszakban július 13-tól augusztus 17-ig és nyerjen Digitális pedagógus díjat!

Iratkozzon fel hírlevelünkre! >>

Ne maradjon le a Tempus Közalapítvány legfrissebb híreiről, rendezvényeiről, kiadványairól és 
a legfontosabb pályázati információkról!

Utolsó módosítás: 2020.06.15.