Digitális eszközök az idegen nyelvek tanításában

2018.06.26.

Oktatás és képzés az EU-ban | Felsőoktatás, Ifjúság, Szakképzés, Köznevelés

Projektek és óratervek a Digitális Módszertárból

 

A Digitális Módszertár hazánk egyik legnagyobb digitális pedagógiai ötleteket tartalmazó módszertára. Most egy olyan gyűjteményt adunk közre a módszertár ötleteiből, amelyet kifejezetten idegen nyelveket tanító tanárok számára készítettünk.

A Tempus Közalapítvány Tudástárának Digitális Módszertára (https://www.tka.hu/tudastar_kereso) a tanítási gyakorlatot innovatív módszerekkel, a tananyag feldolgozását IKT eszközökkel megtámogató ötletek gyűjteménye, ahol közel 400 szakmailag lektorált jó gyakorlat közül böngészhetnek az érdeklődők. A Digitális Módszertár ötletei a digitális nemzedék interaktív tanulását, tanítását segítik az IKT eszközök kreatív használatával, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazásával.

A kereshet ötleteket egyebek közt témakör, életkor és szükséges eszközök szerint.

További ötletekre kíváncsi? Kövesse A tanulás jövője Facebook oldalunkat, ahol rendszeresen osztunk meg ötleteket és jó gyakorlatokat a Digitális Módszertárból!

 

6-10 és 11-14 éves korosztály:

Rekic Muci Natália: Story time: Calypso the flamingo

A téma és a feldolgozás nagyon innovatív. Az ötletben remekül ötvözi a pedagógus mesét, a jógát, a nyelvtanulással és a robotikával. Izgalmas pedagógiai megoldásokkal tarkított módszertani ötlet, amely komplex módon fejleszti a gyerekeket.,

 

Tóthné Bán Gyöngyi: Találd ki, hol vagyok!

(eredeti néven "Mystery skype")

A projekt a 21. századi képességek kihívásainak igyekszik megfelelni, használja az infokommunikációs technológiák adta lehetőségeket, és egy egyszerű – ezért mások által is jól hasznosítható – módszer segítségével erősíti a diákok interkulturális érzékenységét. Az ötlet az osztály, az iskola, határait átlépő oktatási jó gyakorlat, ami kihasználja az internet globális jellegéből adódó lehetőséget.

 

Tóthné Bán Gyöngyi: Skype motivációs szerepe az idegen nyelv tanulásában

Hasonlóan az előző ötlethez, a Skype központi szerepet kap a gyakorlatban. Előre megszervezett tanórák keretein belül a diákok Skype-on találkoznak más országok tanulóival, és velük különböző tevékenységeken (prezentációk, játékok, kvízek, stb.) keresztül gyakorolják az angol nyelvet.

A módszer a nyílt osztályterem, a nyílt oktatási környezet kialakítására és fenntarthatóságára mutat kiváló példát. A módszertani leírás valójában egy egyszerű kommunikációs megoldáson keresztül vezet be minket egy komplex webkettes alkalmazással dolgozó tanulócsoport feladatmegoldásaiba.

 

 

11-14 és 15-18 éves korosztály:

Vit Olivér, Biczó Márk, Solymosiné Bakcsi Vera: E.N.G.L.I.S.H.: English for Net, Grammer, Language, Informatics, Software and Hardware

Az IKT eszközök széles tárházából megfelelően, adekvát módon választották ki azokat, amelyek a projektet hatékonyan tudják támogatni, a diákok együttműködését, kommunikációját segítik és önálló munkavégzésre ösztönzik őket.

9. illetve 10. évfolyamra informatikai szakmai angol nyelv tantárgyhoz nyújtottak be a pedagógusok 2 x 72 órás tanmenetet. A tanmenetek értéke abban rejlik, hogy részletesen kidolgozottak és kreatív, motiváló, tevékenységközpontú feladatokat tartalmaznak. A leírt módszerek és eszközök más tartalmakra is adaptálhatóak.

 

Tóth Éva: Sound mind in a sound body / Ép testben ép lélek

Összetett, jól felépített módszertani ötlet, egy nagy, a diákok hétköznapi életvitelét is befolyásoló témáról. Az ötlet az eTwinning program keretében valósult meg, de jó példa a diákok együttműködésére, a motiváló, interaktív feladatok elvégzésére és az értékteremtő, produktív tevékenységre is. A projekt keretében fejlődhet a szociális, az anyanyelvi, a kommunikációs és a digitális kompetencia is. A feladatok és az eszközhasználat is kreatív és a tanulók aktivizálására és bevonására épül..

 

Várnai Timea: Kreatív internet angol órán

Ennek az órának minden percében történik valami, valódi IKT tűzijátékot láthatunk, hiszen a szófelhőktől kezdve a keresztrejtvényen át egészen a megosztott Google dokumentumokig rengeteg alkalmazás fordul elő. Ha mi is szeretnénk hasonló órát tartani, ne csüggedjünk, ha csak a felére jut időnk. Ahhoz, hogy ezt az órát az ötletgazda tempójában tudja valaki végig tartani, ahhoz hatalmas tapasztalat szükséges IKT eszközök használatában – és persze egy aktív és már rutinos tanulócsoportra is. Ugyanakkor érdemes akár csak egy-egy ötletet kipróbálni, akár más témakörök feldolgozása során, mivel nagy erénye az óravázlatnak, hogy az egyes elemei kiválóan kiemelhetőek és adaptálhatóak más kontextusban is.

 

Köszönjük a pedagógusoknak a közzétett ötleteket! Hiszünk abban, hogy ezeknek az ötleteknek a megosztása komoly segítséget jelent tanároknak és szakmabelieknek az IKT eszközök használatában.

Amennyiben szeretne böngészni a feltöltött ötletek között, megteheti a Tudástár keresőjében.

Korábbi tematikus gyűjteményeinket az alábbi linkekre kattintva érhetik el:

Szövegértés-kötelező olvasmányok

Fizika-kémia

Ossza meg tanár ismerősével is!

Töltse fel Ön is jó gyakorlatát a 2020-as felhívási időszakban július 13-tól augusztus 17-ig és nyerjen Digitális pedagógus díjat!

Iratkozz fel hírlevelünkre! >>

Ne maradj le a Tempus Közalapítvány legfrissebb híreiről, rendezvényeiről, kiadványairól és 
a legfontosabb pályázati információkról! https://tka.hu/hirek

Utolsó módosítás: 2020.06.15.