IKT-eszközökkel az óvodákban

2018.10.17.

Oktatás és képzés az EU-ban | Köznevelés

Bár a mindennapjainknak része, hogy digitális eszközöket használunk, az óvodai nevelés területén kevésbé elterjedtek az IKT-eszközök, pedig segítséget nyújthatnának a játékos tanulási folyamatban.

Jelenleg több mint 300, gyakorló pedagógusok által feltöltött, kreatív és innovatív módszertani anyag található a Tempus Közalapítvány Digitális Módszertárában, amelyet bárki használhat. Az itt található ötletekből a pedagógusok konkrét, a mindennapi munkájuk során alkalmazható módszereket tanulhatnak el másoktól. Az online elérhető tudástárban többek között témakör, célcsoport vagy a fejlesztendő kompetenciák alapján lehet keresni, és kezdő IKT felhasználók is nyerhetnek inspirációt a munkájukhoz.

Több olyan ötlet is található a Digitális Módszertárban, amely kifejezetten a 3-6 éves korosztályt célozza meg. A témákat tekintve igazán színes a paletta, hiszen a vizuális, esztétikai és zenei nevelés mellett találunk olyan példákat is, amelyek a hétköznapi életet, valamint a természettel kapcsolatos jelenségeket teszik érthetőbbé és játékosabbá a gyermekek számára. A digitális eszközök segítik a téma adaptálását, ezáltal élményszerűvé válik a tanulási folyamat. A megvalósításhoz pedig nem szükséges komplex digitális felszereltség, hiszen akár egy okostelefonnal, webkamerával, vagy internethasználattal is felkelthetjük a gyermekek érdeklődését egy-egy téma iránt.

PICURKA, A JEGESMEDVE KÖLYÖK KALANDJAI CÍMŰ DIGITÁLIS MESEKÖNYV például abban segít, hogy az óvodások megismerkedhessenek a digitális eszközökkel (okostelefon, számítógép), a víz témakörére építve. A módszer a korosztályhoz illeszkedő, gyermekközpontú, biztonságos szoftverekkel és online alkalmazásokkal fejleszti a gyermekek digitális kompetenciáit, emellett hozzájárul az óvoda-iskola átmenet könnyebb áthidalásához, hiszen a gyermekek játékosságára és kíváncsiságára épít.

A NAGY VÁNDORÚT - A GÓLYA című projekt a külső világ tevékeny megismerésével foglalkozik. A gólya vándorútja adja a keretét a foglalkozásoknak, ezt átutazva a gyermekek belehelyezkednek egyes szituációkba, feladatokkal találkoznak, amelyeket meg kell oldaniuk, és utána folytatódik az út. A projekt egyik célja, hogy az élőlények iránti pozitív érzelmek alakuljanak ki a gyermekekben, ennek érdekében pl. webkamerán tájékozódnak, hogy a gólyák visszatértek-e biztonságban a fészekbe, hogyan segíthetnek nekik, hogyan vigyázhatnak rájuk.

KOMPLEX GRAFOMOTOROS KÉPESSÉGFEJLESZTÉS című módszer egy nagymozgásos és finommotorikai elemeket jól ötvöző digitális projekt nagycsoportosoknak. Tablettel, interaktív táblával és különféle weblapokkal dolgozik, annak érdekében, hogy minél színesebb legyen a fejlődési folyamat. A projekt nagy előnye, hogy támogató szülői háttér mellett, otthon is folytatható a fejlesztés.

További módszertani ötletekről és a szükséges eszközökről bővebben olvashat a Digitális Módszertárban.

A cikk az Óvodai Nevelés 2018. októberi számában jelent meg. 

Utolsó módosítás: 2018.10.25.