Tanulástervezési útmutató pedagógusoknak, oktatóknak, felnőttképzési és felnőtt tanulási szakembereknek
Gyakorlati vezető kérdésekkelCím: Tárgy/Kurzus neve: |
Témakör: Évfolyam: |
Tanulástervező neve: |
1. lépés – Az elvárt tanulási eredmények meghatározása |
Megállapított átfogó célok: Milyen átfogó tanulási célok megvalósítását szeretnénk elérni? (pl. tantervben/pedagógiai programban lefektetett elvárások, kurzus/programcélok, tanulási eredmények) |
Megértés (A tanulók a tanulási egység végére érteni fogják, hogy…)
|
Tudás (A tanulók a tanulási egység végére tudni fogják, tisztában lesznek azzal, hogy…)
|
Képesség (A tanulók a tanulási egység végére képesek lesznek arra, meg tudják csinálni azt, hogy…)
|
Kulcskérdések
|
2. lépés – Értékelési módszerek meghatározása – Miből tudható, hogy a tanulók elsajátították az ígért tanulási eredményeket? |
Tanulási bizonyítékok
|
Eredeti, önálló produktumok létrehozása
|
3. lépés - Tanulási terv készítése (szempontok a terv elkészítéséhez) |
Tanulási tevékenységek
… segítse a tanulókat abban, hogy lássák, mi a tanulási egység célja és melyek az elvárások? … támogassa a tanárt abban, hogy előzetes információkat kapjon a tanulókról (előzetes tapasztalatok, motivációk, érdeklődések, problémák felmérése)? … megfogja minden tanuló figyelmét és meg is tartsa azt? … támogatni tudja a diákokat abban, hogy saját élmény során tapasztalhassák meg az adott téma mögött rejlő kulcsgondolatokat, érzéseket, vagyis támogassa az önálló felfedezést? … rendszeresen legyen alkalom a témával kapcsolatos megfigyelésekre, egyéni megértések megfogalmazására? … teret adjon a tanulóknak a tanulási folyamatuk, eredményeik és munkájuk saját maguk általi értékelésére? … a különböző szükségletű, érdeklődésű és képességű tanulók is megtalálják benne a helyüket? |
A fenti tanulástervezési útmutatóhoz felhasználtuk Grant Wiggins and Jay McTighe által kidolgozott Understanding by Design tanulástervezési keretrendszer útmutatóját. A tanulástervezési sablont a Tempus Közalapítvány részére adaptálta Ashlock-Kéthelyi Eszter, 2015.
Kapcsolódó tartalmak:
Sima vagy fordított? Akkor előlről tanítsunk vagy kezdjünk neki a végén?>>
Az értékelés nem egy teszt. Az értékelés egy folyamatos beszélgetés.>>
Alma a fán pedagógus képzés - tanulási eredmények alapú gondolkodás műhelymunka>>
Utolsó módosítás: .