A külföldi szakmai gyakorlat vagy tanulmányút legjobb hasznosulása érdekében nagy jelentőséggel bír a kiutazó résztvevők megfelelő szintű felkészítése. Az alábbi jó tanácsokkal szeretnénk segíteni abban, hogy ez még átgondoltabb és sikeresebb lehessen.

11 TANÁCS A SZAKKÉPZÉSI MOBILITÁSBAN RÉSZTVEVŐK SIKERES FELKÉSZÍTÉSÉHEZ

1. „Készítsék elő” a kitűzött tanulási eredményeket
Legyen szó akár szakmai, akár nyelvi tanulási eredményekről, a felkészítés során ajánlott azokat előkészíteni, a tanulási eredményeket megalapozni.

2. Vegyék figyelembe a résztvevők igényeit
A felkészítést időtartamában és jellegében mindig igazítsák az adott kiutazók igényeihez, próbálják meg minél jobban személyre szabni a tartalmat és formát, akár előzetes felmérések alapján.

3. Használják bátran korábbi tapasztalataikat
Meglévő tapasztalataikat építsék be a felkészítésbe. Ha valami korábban nem működött, vagy nem vezetett eredményre, próbáljanak ki valami más módszert.

4. A felkészítésbe vonják be a fogadó intézmény képviselőit 
A bevonás a passzívabb formáktól (pl. részvétel a felkészítési tematika összeállításában), egészen az aktívabb formákig terjedhet (pl. skype videóhívás keretében személyes bemutatkozás, interjúk stb.).

5. Értékeljék a felkészítés eredményességét
Fontos értékelni a felkészítés eredményességét, kudarcok esetén levonni a megfelelő következtetéseket. Adja magát a nyelvi felkészítés esetén a nyelvtudás be- és kimenetét mérni, de ezen túl értékelhetik a szaktanárok a diákok szakmai felkészültségét, de akár a diákok is értékelhetik és visszajelezhetnek a projekt végén a felkészítés hasznosságáról.

6. Tudatosítsák a kiutazókban a gyakorlat célját
A kitűzött tanulási eredmények sikeres elérése érdekében hasznos lehet tisztázni a résztvevőkkel a kitűzött célokat, a szakmai gyakorlatot mint tanulási folyamatot felvázolni. Az elérhető eredmények fényében a diákok motivációja is növelhető.

7. Vonják be a szülőket is a felkészítésbe
Különösen a hosszabb időtartamú diák mobilitások esetén a szülőkkel történő megfelelő kommunikáció elengedhetetlen, mind a kiutazás előtt, mind a kiutazás közben. Lássák el a szülőket megfelelő információkkal, és tájékoztassák őket a szakmai gyakorlat céljairól, várható eredményeiről.

8. Adjanak segítséget a munkanaplók elkészítéséhez
Fogják fel a munkanaplókat a tanulási folyamatot támogató eszközként. Dolgozzák ki a formátumát, amit megismertetnek a diákokkal. A munkanaplók formájára 

9. Adjanak önálló feladatokat a résztvevőknek
A résztvevők a felkészítés során egyes témákat (fogadó ország/város történelme, időjárása, jellemző ételei, látnivalói stb.) akár önállóan is feldolgozhatnak, és ismertethetik társaikkal, ezzel is felkeltve a személyes érdeklődést, növelve a motivációt.

10. Jutalmazzák a felkészített, de otthon maradó résztvevőket
A lemorzsolódások és váratlan események miatt elengedhetetlen a ténylegesen kiutazóknál több résztvevőt felkészíteni, azaz tartaléklistát képezni. Ne feledkezzenek el azon résztvevők kompenzálásáról, akik bár elvégezték a felkészítést, kiutazni sajnos nem tudtak. Pl. szakmai vagy nyelvi tárgyból érdemjegy, a következő turnusba automatikusan bekerül a résztvevő, stb.

+1. Ne csak a diákokat készítsék fel!
A felkészítés/felkészülés indokolt lehet a munkatársak mobilitása esetében is. Számukra is van lehetőség szakmai, szaknyelvi felkészítés megvalósítására. Sőt fokozottan ajánlott a célország oktatási rendszeréről, az alkalmazott oktatási módszerekről előzetesen itthon tájékozódni, hogy a tanulmányút viszonylag rövid, intenzív időszaka minél hasznosabban és leginkább a helyszínen megszerezhető konkrét tapasztalatok szerzésével telhessen.

A projektek megvalósításához kapcsolódó további tudnivalókat és hasznos tippeket Projektmenedzsment kézikönyvünkben találnak.

 

Sikeres felkészítést, a kiutazóknak jó utat kívánunk!

 

Összeállította:

Lovászi Attila

Tempus Közalapítvány, Erasmus+ mobilitás csoport

 

Utolsó módosítás: 2018.08.13.