Az Erasmus+ pályázattípus célja jó gyakorlatok megosztásának, fejlesztésének, átvételének vagy alkalmazásának támogatása intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten a felnőttkori tanulás területén.
STRATÉGIAI PARTNERSÉGEK / FELNŐTT TANULÁSI PROJEKTEK
A pályázattípus célja
A pályázattípus célja jó gyakorlatok megosztásának, fejlesztésének, átvételének vagy alkalmazásának támogatása intézményi, helyi, regionális, nemzeti vagy európai szinten, a felnőttkori tanulás területén. A vállalt célok, a várt hatás, a partnerségben részt vevő szervezetek függvényében a projektek méretükben és tevékenységeikben is különbözőek lehetnek.
Jó gyakorlatok cseréjét támogató partnerségek
- A projektek egy részében az egymástól tanulás, a jó gyakorlatok cseréje, a nemzetközi együttműködések megalapozása és kibővítése, kisebb eredményeken való közös munka, azok összegzése, terjesztése, valamint a résztvevők és szűkebb-tágabb környezetük képzése, fejlesztése a cél.
- Ezekben a projektekben egymáshoz szervezett partnertalálkozók és igény esetén további beépített mobilitási tevékenységek segítségével valósul meg a tapasztalatcsere.
Innovációt támogató partnerségek
- Olyan projektek, ahol a partnerek a nemzetközi együttműködés keretében vállalják a projekt céljaihoz kapcsolódó, magas minőségű, innovatív szellemi termékek fejlesztését vagy átvételét, adaptálását.
- Ezekben a projektekben a nemzetközi partnertalálkozók és az igény esetén tervezett további beépített mobilitási tevékenységeken felül szellemi termék fejlesztése vagy átvétele is történhet. Az elkészült vagy átvett szellemi termékek terjesztésére, népszerűsítésére külön események szervezhetők.
A különböző volumenű projektek az arányosság elve alapján azonos eséllyel indulnak.
2019-ben több mint 2 400 000 EUR-s támogatási keret áll rendelkezésre felnőtt tanulás, stratégiai partnerségek pályázattípusban.
A mellékelt ábra a stratégiai partnerségek 2018-as, összes oktatási szektorra vonatkozó pályázati eredményét tartalmazza.
Pályázati feltételek
- minimum három, különböző ún. programországból származó szervezet együttműködése szükséges;
- a pályázatot konzorciumi formában kell benyújtani a partnerségek koordinátorának országában, a konzorciumvezető székhelye szerint illetékes nemzeti irodához;
- a partner intézményeket a pályázati szakaszban regisztrálni kell és a pályázatban meg kell nevezni;
- felhívásonként azonos partnerség konzorciuma csak egy pályázatot nyújthat be, egyetlen nemzeti irodához;
- a projektek futamideje 12 és 36 hónap között lehet;
- igényelhető támogatás: max. 150.000 euró/év.
A pályázásra jogosultak köre
- bármely, a felnőtt tanulás területén működő köz- vagy magánintézmény / szervezet;
- bármely, a munkaerőpiacon vagy az oktatás, képzés és ifjúság területén aktív köz- vagy magánintézmény.
Támogatható tevékenységek
- mobilitási tevékenységek: nemzetközi projekttalálkozókon való részvétel a partnereknél;
- mobilitási tevékenységek: a projektbe ágyazottan oktatási, képzési tevékenységek megvalósítása a partner intézmények országaiban, melyek a következők lehetnek:
- vegyes mobilitás, rövid távú (két hónapnál rövidebb) valós mobilitás, virtuális mobilitási tevékenységgel kiegészülve;
- hosszú távú oktatási vagy képzési célú tevékenység, melyben a kiutazók oktatói munkát végeznek a partnerségben részt vevő bármelyik intézményben minimum 2, de akár 12 hónapon keresztül;
- munkatársak közös, rövid távú képzése, mely keretében a partnerségben részt vevő intézmények oktatói, munkatársai minimum 3 napos, de két hónapnál nem hosszabb közös képzésen vesznek részt;
- helyi tevékenységek: a projektben részt vevő személyek a mobilitási tevékenységek között a projekten dolgoznak saját országukban (pl. adatot gyűjtenek, felmérést készítenek, szellemi terméken dolgoznak, fordítanak, a projekt honlapját töltik fel információval, partnertalálkozót szerveznek stb.);
- helyi tevékenységek: multiplikációs rendezvények szervezése kizárólag innovatív szellemi termékhez kapcsolódóan, annak népszerűsítésére, bemutatására.
Prioritások
A pályázattípus horizontális prioritásainak témái (a stratégiai partnerségekre vonatkozó, átfogó prioritások)
- Lényeges és magas színvonalú készségek és kompetenciák fejlesztése;
- Társadalmi befogadás;
- Nyitott oktatás és innovatív gyakorlatok a digitális korszakban;
- Oktatók szakmai fejlődése: különösen a korai iskolaelhagyás, a hátrányos helyzetű tanulók és a tanulói sokféleség kezelése, az új oktatási módszerek és eszközök használata, az egyéb kontextusok, illetve a munkaalapú és informális tanulás területén;
- Készségek és képesítések átláthatósága és elismerése; a tanulás, a foglalkoztathatóság és a munkaerő mobilitásának megkönnyítése érdekében;
- Fenntartható beruházás, teljesítmény és hatékonyság növelése az oktatás és képzés területén;
- Az európai kulturális örökség társadalmi és oktatási értéke, hozzájárulása a munkahelyteremtéshez, a gazdasági növekedéshez és a társadalmi kohézióhoz.
A felnőtt tanulás oktatási szektorra vonatkozó prioritások
- az alacsony képzettségű felnőttek igényeire szabott kiváló tanulási lehetőségek fejlesztése és bővítése annak érdekében, hogy fejlesszék írástudásukat, számolni tudásukat és digitális kompetenciáikat, kulcskompetenciáikat és/vagy felgyorsítsák a magasabb fokú képesítések felé történő előrelépést, többek között az informális és nem formális tanulás során megszerzett készségek érvényesítése vagy a magasabb fokú képesítések felé történő előrelépés révén;
- kompetenciafejlesztési lehetőségekhez való hozzáférés elősegítése, a készségek azonosításának és szűrésének, valamint az egyéni tanulási igényekre szabott tanulási folyamatok biztosításával, az alternatív tanulási módok (pl. nyílt online tanfolyamok: MOOC) elismerésével illetve az informális és a nem formális tanulás során megszerzett készségek érvényesítésével;
- a felnőttoktatás iránti igény és a felnőttoktatásban való részvétel növelése olyan hatékony tájékoztatási, iránymutatási és motivációs stratégiák által, amelyek arra ösztönzik az alacsony képzettségű felnőtteket, hogy fejlesszék írástudásukat, számolni tudásukat, valamint digitális kompetenciáikat és készségeiket, és/vagy nagyobb előrelépést érjenek el a magasabb fokú képesítések megszerzését illetően;
- a felnőttekkel foglalkozó oktatók kompetenciáinak bővítése és fejlesztése, különösen az alapkészségek (írástudás, számolás) és a digitális készségek hatékony tanítása az alacsony képzettségű felnőttek körében, a tanulási élmény fokozása érdekében akár IKT eszközök használatával valamint a felnőttek motiválása a non formális tanulásban való részvételre;
- a felnőttképzési politikák hatékonyságának, illetve a felnőttoktatásban tanulók előrehaladásának nyomon követésére szolgáló mechanizmusok kidolgozása
Nemzeti szinten kiemelten kezelt prioritások:
- a felnőttoktatás iránti igény és a felnőttoktatásban való részvétel növelése olyan hatékony tájékoztatási, iránymutatási és motivációs stratégiák által, amelyek arra ösztönzik az alacsony képzettségű felnőtteket, hogy fejlesszék írástudásukat, számolni tudásukat, valamint digitális kompetenciáikat és készségeiket, és/vagy nagyobb előrelépést érjenek el a magasabb fokú képesítések megszerzését illetően;
- a felnőttekkel foglalkozó oktatók kompetenciáinak bővítése és fejlesztése, különösen az alapkészségek (írástudás, számolás) és a digitális készségek hatékony tanítása az alacsony képzettségű felnőttek körében, a tanulási élmény fokozása érdekében akár IKT eszközök használatával valamint a felnőttek motiválása a non formális tanulásban való részvételre;
A prioritások további részletes leírását lásd a 2019-es Erasmus+ Útmutatóban.
Lehetséges projekt témakörök - tippek, javaslatok, ötletek
A támogatás mértéke, önrész kérdése
A pályázat pénzügyi részében a projekt támogatási igényét kell lebontani. A megvalósításhoz szükséges teljes költségvetés nem része a pályázati anyagnak, a szükséges önrész részletezése, felmutatása nem szükséges sem a pályázati szakaszban, sem a beszámolás során. A projekt esetleges pénzügyi ellenőrzése, auditja térhet ki az egyéb források felhasználásának ellenőrzésére (a projekt semmilyen körülmények között nem generálhat végeredményében profitot).
Általános szabály:
- a partnerség évente maximum 150.000 euró támogatást igényelhet;
- a megadott költségkategóriákban;
- a meghatározott limiteken belül.
Az igényelhető támogatási összegekről és szabályokról lásd: Kalauz a pályázati űrlap kitöltéséhez (2018-as!!!)
A pályázás menete
A pályázat menetéről részletes tájékoztató a 2019-es évre szóló Erasmus+ útmutatóban található. Felhívjuk figyelmét, hogy az Erasmus+ program keretében pályázatot csak intézmények nyújthatnak be.
A pályázás folyamatának legfontosabb lépései:
- előzetes regisztráció az Európai Bizottság Unique Registration Facility (URF) portálján;
- részvételi kritériumok ellenőrzése;
- e-űrlap kitöltése és online benyújtása.
A pályázatok beadási határideje
2019. március 21. déli 12 óra
A projektötletek kidolgozása kapcsán van lehetőség személyes konzultációra, melynek feltétele az előzetes időpont egyeztetés, illetve a konzultációs kérdőív kitöltése.
Munkatársaink, akik a pályázattípussal foglalkoznak
Rozgonyi Zsuzsa (zsuzsa.rozgonyi{kukac}tpf.hu)
Frigyes Edina (edina.frigyes{kukac}tpf.hu)
Telefon: 06-1/237-1300
Utolsó módosítás: 2018.11.30.