A zene útján
2015 | Köznevelés | drámapedagógia, színház, interkulturális tapasztalat, művészet, nívódíjas projekt, nyelvtudás | Budapest | Budapest IX. Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium
Érintett tantárgy(ak): angol,ének-zene,nyelvoktatás,történelemCímkék: Mozgásos készségek, Asszociatív gondolkodás, Kreatív gondolkodás, Személyes és társas készségek, Önálló munkaszervezés, IKT eszközök alkalmazása a tanórán, Játék
A középiskolások körében kevés olyan népszerű és hálás téma van, mint a zene – ezzel foglalkoztak ebben, a hét ország részvételével zajlott Comenius iskolai együttműködésben is. A gyerekek a partnerországok népzenei hagyományait dolgozták fel, valamint megismerték az 1950-es és a 2000-es évek közötti popzenei kultúrát nemcsak saját országukban, hanem az angolul beszélő országok vonatkozásában is. A zene révén alakíthattak ki kapcsolatokat, ismerhették meg egymást és egymás kultúráját, történelmét is.
Ön szerint miért került a projektjük a legjobbak közé?
Először is azért, mert nagy lelkesedéssel és szívvellélekkel dolgoztunk, valamint azért, mert ez a jó hangulat átjött a projekt eseményeinek és eredményeinek dokumentálásában is. Igen nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy láttassuk az eredményeinket, hogy a projekt sikere mások számára is nyilvánvaló legyen. Habár a folyamatos dokumentálás csapatmunka volt, mégis nagyon nagy köszönettel tartozunk a lengyel partnernek, mivel a projekt honlapjának létrehozásáért és működtetéséért ők voltak felelősek. Tudtuk, hogy nálunk is szükség lesz valakire, aki a technikai háttér működtetésében segít, ezért az egyik számítástechnika tanárunkat kértem fel, akinek szépérzéke kulcsfontosságú volt iskolai honlapunk kialakításában. A European Shared Treasure (EST) honlapot is komolyan vette az összes részt vevő ország, nagyon sok mindent megjelenítettünk ezen a felületen.
Miért a zenét választották témának, mi volt a céljuk?
Ez a zenei témájú projekt egy barcelonai iskola ötlete volt, amihez partnereket keresett. Amikor rátaláltam, azonnal éreztem, hogy abszolút nekünk van kitalálva. A téma tökéletesen illeszkedik az iskola profiljához, hiszen alsó tagozaton régóta foglalkozunk népzenével, népi hagyományok megismertetésével, ez a vonal igen megalapozott nálunk. A popzenei vonal természetes része a diákok életének, és mi, angoltanárok is szoktunk dalokat bevinni az órára. úgy láttam emiatt, hogy a két jól ismert téma nagyszerűen ötvöződik a projektben. A zene arra is alkalmas, hogy érintőlegesen ugyan, de kulturális és történelmi ismereteket is átadjunk a gyerekeknek. Ez egy olyan közös nyelv, ami összehozza a diákokat, megismerik más népek zenéit, kultúráját és szélesedik a látókörük. A zene segít abban is, hogy a diákok egyre magabiztosabban szerepeljenek a nyilvánosság előtt.
Említette, hogy mindenképpen szerettek volna Comenius projektet csinálni. Mi volt a fő motiváció?
Néhány évvel ezelőtt a British Council támogatásával egy Manchester közeli iskolával építettünk ki partnerkapcsolatot. Az elnyert támogatás segítségével önerő nélkül utazhattunk mi oda és ők ide. Ezt a lehetőséget azért is értékeltük nagyon, mert azok a diákok is utazhattak, akik anyagilag egyébként nem engedhetnék meg maguknak. Azt gondoljuk, hogy az esélyegyenlőségi dimenzió a Comenius projektekben is nagyon komolyan megjelenik, hiszen sok olyan diák kap lehetőséget, akinek a szülei nem tudnák megtéríteni az útiköltséget vagy a szállásköltséget. Ezért is örültem különösen, hogy sikerült elnyernünk a támogatást.
Mi volt a legérdekesebb személyes, illetve szakmai élménye a projekttel kapcsolatban?
Ahogy beszélgettem a kollégákkal erről a témáról, az derült ki, hogy a személyes és szakmai élmények nagyon sokszor egybemosódnak. Az első év végén készítettünk egy prezentációt a szülőknek, az iskolának, a többi gyereknek. Akkor fogalmazta meg egyik diákunk, hogy ezek az utazások mások, mint amikor valaki turistaként utazik: belülről látunk rá egy ország életére, kultúrájára, megnyílik a világ. Sokak számára a barcelonai záró est volt a legmeghatározóbb, amikor az egyes népek különböző táncait nézhettük meg. Természetesen egészen más hangulatú élményt jelentett az auschwitzi koncentrációs tábor meglátogatása. A gyerekek a látogatást megelőzően előadást hallhattak arról, hogy a zenének milyen szerepe volt a koncentrációs táborokban, szénrajzot készítettek arról, hogy mit idéz fel bennük ez a történelmi kor. Számomra a budapesti találkozó felejthetetlen élmény. Ez már a hatodik találkozó volt, sok diák és tanár ismerte egymást, és remek volt a hangulat. mindezek mellett igyekeztünk időt fordítani arra is, hogy a kollégákkal a tanításról és az iskolákról beszéljünk, és megosztottuk egymás tapasztalatait más projektekkel kapcsolatban is.
Mi az a három dolog, amire a legbüszkébb, mit emelne ki?
Az egyik, amit már említettem, az esélyegyenlőségi dimenzió. Azt gondolom, hogy ez nagyon fontos szempont. Amire szintén nagyon büszkék vagyunk, az a saját gyerekeink fejlődése, teljesítménye. A nyelvtudásuk rohamosan javult, öröm volt látni, hogy nem csak az egyébként szorgalmasabban, jobban tanulók haladtak szépen, hanem azok is, akik kevésbé motiváltak az osztálytermi környezetben. A nyelvi fejlődés mellett a gyerekek nyitottsága, viselkedése is pozitív irányba változott, megtanultak prezentálni, előadni. A gyerekek felkészültsége folyamatosan kiemelkedő volt a projekt ideje alatt, dicséretet kaptak a Magyarországot bemutató prezi előadásért, valamint ének és tánc szerepléseik miatt. Azt is jó volt látni, ahogyan diákjaink viselkedtek a találkozókon, a tanárok és diákok egyaránt szerették őket közvetlenségükért.
Mit tanácsol azok számára, akik pályázat benyújtását fontolgatják?
Ahhoz, hogy elnyerjünk egy pályázatot, sok feladatot kell felvállalni az iskolai munka mellett, de azokat meg is kell tudni valósítani, méghozzá örömmel. Nem könnyű ezt az arányt megtalálni, viszont rengeteg élményt jelent részt venni egy ilyen együttműködésben. Az is fontos, hogy fel kell tudni vállalni azt, hogy nem minden annyira kiszámítható, mint a tanteremben. Rendkívül fontos, hogy jó projektcsapatot építsünk ki, hiszen ez jelenti a biztos alapot a projekt időtartama alatt.
Az interjút készítette: Hlavatý Ildikó
Intézmény: Budapest IX. Kerületi Szent-Györgyi Albert Általános Iskola és Gimnázium Projekt címe: Hangunk Európa-szerte - Our Voices across Europe Koordinátor: Meszéna Éva Honlap: www.ourvoices.eu |
A 2015-ös év további díjazottjairól ITT olvashat, a 2014-es és 2016-os év Nívódíjas projektjeit pedig ITT tudja elérni!
A képek kattintással nagyobb méretben is megtekinthetőek.