Videókészítés bármiről, egyszerűen / Making videos of anything, simply
Beküldve | 2019-03-14 21:27:10 |
Tanár neve | Förster Anita |
Témakör | Magyar nyelv és irodalom, Idegen nyelv, Művészetek, Infokommunikációs technológiák |
Fejlesztett kulcskompetenciák | Anyanyelvi kommunikáció, Idegen nyelvi kommunikáció, Digitális kompetencia, Esztétikai-művészeti tudatosság és kifejezőképesség |
Célcsoport
Korosztály szerint | általános, nem korcsoporthoz kötött |
Munkaforma | tanulócsoport |
Hol ismerte meg a gyakorlatot | The English Language Centre, Brighton |
Milyen keretek között ismerte meg a gyakorlatot? | Erasmus+ |
Manapság számos fantasztikus és nem sok technikai készséget igénylő, egyszerű videószerkesztő program és applikáció érhető el (pl. a Movie Makert felváltó Story Remix, Hitfilm Express), ennek ellenére egy, a hagyományos technikákat is alkalmazó, alap videókészítési módszert szeretnék bemutatni. Ez egyszerű eszközökkel is kivitelezhető, akár a továbbiakban fejleszthető is. A képzésen, ahol erre felhívták a figyelmünket, mi tanárok két nyelvtani szerkezet (simple past és past continuous) összehasonlításának demonstrálására készítettünk el egy filmet, de bármilyen téma feldolgozható és a legjobb, ha a diákok/hallgatók készítik el. A technika: A4-es lapokra rajzoljuk a filmet alkotó diákat, a narrációt írjuk meg külön, majd a lapokat egymásra rakva vegyük fel a filmet (fényképezőgéppel vagy telefonnal). Az egyszerűnek látszó feladat jó projektmunka, hiszen a csapatoknak ki kell osztani maguk közt a szerepeket, ki rajzol, ki írja a szöveget, ki mondja, ki veszi fel a filmet (telefonnal, fényképezővel stb.). A témához adjunk támpontokat és időkeretet, de amennyit lehet, bízzunk a csapatokra és csak moderátorként működjünk közre. Ha elakadnak, lendítsük tovább a munkát. Idő függvényében hagyhatjuk, hogy olyan apróságokat is a csapat találjon ki, hogy praktikusabb-e a rajzokat egy kupacban lerakni és azokat egyesével felvéve lapozni, vagy egymás után rakják őket le a kamera elé. Egy fél-egy perces videó rögzítése is sok munkát és megfontolást jelent (első alkalommal egyéb előkészület hiányában egy tanórát érdemes rászánni), és természetesen a készítés közben elkövetett hibákon is jókat lehet derülni (az illetékes elfelejti elindítani a felvételt, bakiznak stb.) és mindenek felett tanulni belőlük. Íme a mi próbálkozásunk 1. fázisa https://www.youtube.com/watch?v=w-miRNvBkx0&feature=youtu.be , a 2. próbálkozás https://www.youtube.com/watch?v=0Xi5x-L7kgo&feature=youtu.be és a végtermék https://www.youtube.com/watch?v=AZvWvmje6C4&feature=youtu.be . A munka, mint a projektmunkák általában, kiváló csapatépítési lehetőségek, és minél jobban kihasználjuk a lehetőségeit, annál magasabbra lépünk a digitális SAMR modell létráján, ami a digitális technológiák hasznosítási lehetőségeinek vizsgálatát szolgálja. Ha ezt a S=substitution (helyettesítés), A=augmentation (kiterjesztés), M=modification (módosítás) és R=redefinition (újraértelmezés) skálát tekintjük, akkor a hagyományos módszerrel készülő szekvencia videóra rögzítésével túlléptünk a hagyományos módszerek adta kereten, de igazi módosítást vagy újraértelmezést az adhat a feladatunknak, ha a produktumot feltöltjük például úgy egy megosztó portálra, hogy csak tanulóink/kollégáink stb. kapjanak hozzáférést és ezzel jogot ahhoz, hogy szabadon vagy megadott kérdések alapján értékeljék és kommentálják a munkát, esetleg online szavazással eldöntsék, hogy melyik munka lett a legjobb. A készítéshez bevethető még egy megosztott google drive dokumentum, amibe bárki beleírhat a kezében lévő okostelefonon / tableten / laptopon, így a résztvevők együtt készítik a szöveget és utána az adott eszközről olvashatják fel. Az online térben való közös munka szabályait természetesen szükséges először tisztázni.
Many fantastic and simple video editing programs and applications are available these days (eg Story Remix that replaces Movie Maker, Hitfilm Express), but I would like to introduce a very basic video production method that uses traditional techniques. This can be accomplished with simple tools or can be developed further. During the training where our attention was drawn to this, we created a movie to demonstrate the contrasting of two grammatical structures (simple past and past continuous), but any topic can be processed. Naturally, the best case is when our students prepare one. Technique: plan and draw the film slides on A4 sheets, write the narration separately, then record the film with a camera (phone). The seemingly simple task is a great project work, as teams have to assign the roles of the drawing artists, story writers, narrators and cameramen. As the teacher, set the frame of the topic and give just as much help you see the students need, set a time frame, but trust as much as possible to the students and remain the moderator of the work. If students get stuck, help them move on. If you?ve got the time, let the team find out such small practical things whether it is more convenient to heap up the drawings one by one as the recording is going on, or stack them in front of the camera and remove them one by one. Recording a half-a-minute video means a lot of work and consideration (for the first time it may take the whole lesson) and of course it is useful to have some glitches during the making (the one in charge forgets to start recording, misreading texts and other glitches) and surely, to learn from the mistakes. Here are our trial versions: phase 1, phase 2, and the end product. This task, as any project work in general, is an excellent team building opportunity, and the more we utilize it, the higher we move on the ladder of the digital SAMR model, which serves to explore the possibilities of utilizing digital technologies. If we look at the S = substitution, A = augmentation, M = modification, and R = redefinition scale, we can say that we reached the enhancement level of this scale by recording a video and thus stepping further than just using a conventional method, but a true step towards the transformation level by the re-interpretation to our task will be when the product is uploaded, for example, to a sharing portal so that only our students / colleagues have access to it and have the right to evaluate and comment freely or through specific questions, or decide on what work is best by online voting. For the preparation we can also use a shared google drive document that anyone can add up their ideas to, using a smartphone / tablet / laptop at hand. Of course, it is necessary to agree on the rules of working together in a shared space.