Gyakran ismételt kérdések "A tanulás jövője" online kurzusról

Ki vehet részt a kurzuson?

A kurzuson bárki részt vehet, aki kitölti a regisztrációs űrlapot. A kitöltés csak 2-3 percet vesz igénybe. A kurzust elsősorban gyakorló pedagógusoknak készítettük, de részt vehetnek felsőoktatásban dolgozó oktatók, kutatók vagy a téma iránt érdeklődő más oktatási szakemberek, felsőoktatási hallgatók is.

Miről szól „A tanulás jövője MOOC”?

A mindennapi pedagógiai gyakorlat digitális eszközökkel való támogatásáról és arról, hogy tanárok együttműködnek tanárokkal, tanulnak egymástól és közösen gondolkodnak a saját gyakorlatukról. Azt gondoljuk, hogy a pedagógiát nem a digitális eszközök, hanem a pedagógusok gondolkodása, szemléletformálása változtatja meg, a változás kulcsa maga a pedagógus. Ezért a kurzus arról szól, hogy hogyan és milyen célra tudjuk jól használni a technológiai eszközöket. A kurzus moduljai épp ezért nem egyes digitális eszközökhöz, hanem horizontális, mindenkit érintő témákhoz kapcsolódnak.

Mi a MOOC?

A MOOC (Massive Open Online Course), azaz tömeges nyílt online kurzus egyre népszerűbb képzési forma világszerte. A képzésekhez bárki csatlakozhat, a tananyagok és a feladatok online érhetők el. A kurzusok sikeres elvégzéséhez általában teljesíteni kell bizonyos követelményeket ugyanúgy, mint egy hagyományos képzési forma esetén, például vizsgamunkákat kell készíteni, kvízeket kitölteni vagy bizonyos mennyiségű tananyagot bizonyítottan elsajátítani.

Hány hétig tart a kurzus?

A kurzus 5 héten át tart. Az első tanulási hét április 16-án indul és április 22-én zárul, de az első hét tevékenységeit később, folyamatosan is elvégezheted. Az utolsó hét május 14-én indul és május 20-án zárul.

A kurzus tevékenységeit ezt követően május 31-ig végezheted el. Május 31-ét követően a kurzus tartalmai továbbra is elérhetőek lesznek, de a tevékenységeket csak eddig a napig facilitáljuk, támogatjuk, segítjük.

Mi fog történni velem, hogyan vehetek részt a kurzusban?

A dolgod csupán annyi, hogy kövesd a hétről hétre megjelenő tartalmakat, tananyagokat, videókat és vegyél részt a kiírt tevékenységekben. A kurzusban lesznek „kötelező” és „választható” tartalmak. A kötelező tartalmak elvégzéséről részvételi igazolást állítunk ki azoknak, akik ezt igénylik. A választható tartalmak a tudásbővítésről, a további interakciókról szólnak.

A heti tartalmakról és tevékenységekről, illetve a visszajelző kérdőívekről ún. hirdetményekben fogunk tájékoztatni. A hirdetmények tartalmazzák az adott hét legfontosabb információt. A hirdetményeket – ha csak másképp nem döntöttél az értesítési beállítások során – az email címedre is megkapod.

A kurzusban lesz lehetőséged rengeteg videó megtekintésére, tananyagokat tartalmazó weboldalak meglátogatására, de arra is, hogy fórumokban fejtsd ki a véleményed, illetve a tapasztalataid vagy akár arra is, hogy másokkal közösen végezz tevékenységeket, alakíts ki jövőbeni közös projekteket vagy csak egyszerűen: tanulj másoktól.

Kurzusunkat a részvevők közti együttműködésre alapozva építettük fel. Több fórum és társértékelés várható, amelyekben számítunk arra, hogy nem csak a kurzusban elérhető tartalmakból, hanem egymás tapasztalatából is rengeteget fognak tanulni. Hiszünk abban, hogy a tanári kollaboráció az, ami a digitális kompetenciák fejlesztésének egyik fő mozgatórugója lesz a pedagógusok körében. Ennek fényében hirdetjük meg évről-évre a Digitális Módszertár felhívását is. Amennyiben a bevezető modul befejezése után is kérdései vannak a kurzusról, írjon a modszertar@tpf.hu címre!

A kurzus rólunk, pedagógusokról és a mindennapi pedagógiai gyakorlatról szól. Arról, hogy hogyan tehetünk többet saját magunkért és a többi pedagógusért. Azt reméljük, hogy ez a kurzus nemcsak tanulási lehetőségeket kínál majd, hanem olyan együttműködések kialakítását is segíti majd, amelyek a kurzus nélkül nem jöhettek volna létre.

Teljesen kezdő vagyok, felvehetem a kurzust?

Persze! A kurzust úgy alakítottuk ki, hogy teljesen kezdőként is érdekes, izgalmas és változatos tevékenységekben vehetsz részt és kifejezetten a témával ismerkedők számára készített leírások segítségével kapcsolódhatsz be a közös munkába. Regisztrálj és csatlakozz! 

Annak érdekében, hogy különböző előzetes tudással rendelkező kollégáknak is érdekes legyen a kurzus, két tanulási utat különböztetünk meg (kezdő és haladó). Résztvevőként előre nem kell eldöntened, melyik tanulási utat választod, minden modulban szabadon döntheted el, mi érdekel, akár elvégezheted mindkét tanulási út feladatait is. A magukat kezdőnek tartó (de reményeink szerint a kurzus végére rutinosabb) résztvevők számára készített tevékenységeket ezzel a fejléccel jelöltük.


Már nem vagyok kezdő, sőt, inkább profinak mondanám magam, érdemes felvennem a kurzust?

Persze! A kezdő tanulási út mellett a haladó vagy profi tanulási út biztosan kínál érdekességeket, izgalmas tevékenységeket számodra. A tanulási utak kialakításában profi pedagógusok vettek részt, akik biztosan tudnak számodra is újdonságokat mutatni. Másfelől: mikor is találkoztál utoljára több száz lelkes pedagógussal egyszerre? :) Regisztrálj és csatlakozz!

A haladó IKT tudással rendelkező kollégáknak olyan tartalmakkal és feladatokkal készülünk, amelyek már igényelnek némi gyakorlottságot az eszközök használatában és feltételezik, hogy a pedagógusnak már van tapasztalata hasonló eszközökkel. Ezeket a tartalmakat ezzel a fejléccel fogjuk ellátni.


Mennyi időt vesz igénybe a kurzus elvégzése?

A tartalmakat és a kötelező tevékenységeket úgy állítottuk össze, hogy heti 2-3 óra ráfordítással elvégezhetőek. A kötelező tartalmakon felül további heti 3-5 órára elegendő tartalmat, tevékenységet kínálunk. A tartalmakat a kurzusban bármikor elérheted, azaz akkor sem maradsz le semmiről, ha például a következő héten nem tudsz részt venni az adott heti feladatokban.

A tartalmak és a tevékenységek nincsenek időhöz kötve, azaz a heti feladatok elvégezhetőek kedden este, szerda hajnalban vagy akár szombaton délután is, egyben az összeset vagy akár részleteiben is. Ez csak rajtad és az időbeosztásodon múlik. Ezért is jó a MOOC.

Mi történik, ha az adott héten nem tudok részt venni a feladatokban?

Nem ér veszteség, a tartalmakat később is megtekintheted és a tevékenységekben is részt vehetsz a kurzus egész időtartama alatt, egészen május 31-ig.

Kik lesznek az oktatók?

A MOOC egy online kurzusforma, amelyet online facilitátorok támogatnak. A kurzus 5 hete alatt 5 kiváló pedagógus facilitátor áll majd a rendelkezésedre. A facilitátor tanárok mind nagykövetei a digitális oktatásnak, többen közülük Digitális Pedagógus Díjjal is büszkélkedhetnek. Azért esett rájuk a választás, mert tudjuk, hogy elkötelezettek a téma és a tanárok közötti együttműködés támogatásában, ami a kurzus egyik nagy értéke is. A facilitátorok munkáját a Tempus Közalapítvány további két munkatársa segíti.

Hogyan szerveződik a kurzus?

A kurzusban 5 hét alatt 5 modult végezhetsz el egy online tanulási keretrendszer, a Canvas segítségével. A modulok 5 kiemelt téma köré szerveződnek, ezeket a témákat az előzetes igényfelmérés, azaz a Ti véleményeitek alapján állítottuk össze. A kiemelt témáink:

• Bevezető modul (ismerkedés, a tanulási tér megismerése)
• Kollaboratív tanulás
• Játékosítás
• Differenciálás
• Tanulási ösvények

A modulok sorrendje kötött, így a tanulási útvonal is részben kötött lesz számodra. Viszont számos dologban választhatsz: milyen szinten szeretnéd elvégezni a kurzust (kezdő vagy haladó), melyik feladatokat, tevékenységeket választod, amelyekben részt szeretnél venni, de azt is akár, hogy mely modulokat akarod kihagyni. Kérjük, vedd figyelembe, hogy a kurzus elvégzéséről csak akkor tudunk számodra igazolást kiállítani, ha az összes modul kötelező tevékenységeiben részt veszel.

Hogyan kötődik ez a téma a Tempus Közalapítványhoz, miért a Tempus hirdeti ezt a kurzust?

Tempus Közalapítvány több évtizedes szakmai múlttal rendelkező, dinamikus és munkavégzésében igényes, közhasznú szervezet, amelynek célja a közös európai értékek és célok képviselete és közvetítése az oktatás, képzés területén, valamint a magyar oktatás-képzési rendszer megismertetése és érdekeinek képviselete nemzetközi környezetben.

Kiemelt feladatunknak tekintjük, hogy a magyar oktatási és képzési szektort és az emberi erőforrásokat hozzásegítsük az európai integráció által kínált lehetőségek hatékony és eredményes kiaknázásához, hazai és nemzetközi pályázati programok koordinálásával, képzések kidolgozásával és megvalósításával, valamint szakértői segítségnyújtással. Kiemelt célunk a helyzetünkből adódó speciális tudás és szemléletmód széles körű és egyben strukturált terjesztése. Közalapítványunk elkötelezett mindazon hazai és külföldi szervezetekkel, szakértőkkel való együttműködés iránt, akik a céljaink megvalósításában partnereink lehetnek.

Mi abban hiszünk, hogy a digitális oktatás fejlesztése, mint a Közalapítvány felvállalt témája, sikerrel járulhat hozzá a teljes oktatási-képzési szektor átalakulásához. Az ingyenes Tanulás jövője MOOC mellett más akkreditált képzéseket is kínál a Közalapítvány, a képzési kínálatot erre a linkre kattintva tekintheted meg.

Hogyan kapcsolódik a kurzus a Digitális Módszertárhoz?

Ezer szálon! A kurzus alapelvei – együttműködés, közös tanulás, tanárok részvétele és tudásmegosztása – megegyeznek a Digitális Módszertár (DM) alapelveivel is. A módszertár az IKT eszközök kreatív használatával kapcsolatos, a tanításban-tanulásban alkalmazható ötletek és projektleírások gyűjteménye, gyakorlati és módszertani tanácsokkal, valamint letölthető csatolmányokkal. A gyűjteményt tanárok fejlesztik – tanároknak. A módszertár bárki számára elérhető, ingyenes tartalmakat biztosít, a néhány perces gyakorlatoktól kezdve a többhetes projekttervekig.
A Digitális Módszertár közvetlenül böngészhető – az eddig feltöltött ötletekkel és a korábbi felhívásokkal együtt – a www.digitalismodszertar.tka.hu oldalon. A hamarosan megjelenő idei felhívás elérhető lesz a honlapunkon, kísérje figyelemmel híreinket!

Szeretnék kapcsolatba lépni a szervezőkkel, hogyan tehetem ezt meg?

A kurzussal kapcsolatban írj a modszertar@tpf.hu email címre és igyekszünk gyorsan válaszolni. Kérjük, vedd figyelembe, hogy a legaktívabb időszak számunkra hétfőtől péntekig 8.30-17.00 közötti időszak, ekkor tudunk gyorsan válaszolni a kérdéseidre.

Szeretnék kapcsolatba lépni a kurzus facilitátoraival, hogyan tehetem ezt meg?

Jelentkezz be a kurzusba és keresd meg az adott hét facilitátorát, küldj neki üzenetet, és hamarosan választ kapsz a kérdéseidre.

Ki kaphat részvételi igazolást?

A kurzus résztvevői számára 15 órának megfelelő részvételi igazolást állítunk ki. Ahhoz, hogy részvételi igazolásra jogosult legyél, minden modulban (minden héten egy új modul lesz elérhető) teljesítened kell az adott modul bizonyos kötelező elemeit. Minden modul elején egy bevezető oldalban összefoglaltuk, hogy az adott modulban milyen kötelező elemek találhatóak. Bizonyos modulokban választhatsz, hogy melyik kötelező elemet végzed el.

Ki olvassa a fórumbejegyzéseimet, feladataimat, ki értékeli azokat?

A bejegyzéseket egy 5 kiváló pedagógusból álló szakmai gárda olvassa (ők a facilitátorok), de a bejegyzéseket a szervezők is rendszeresen követik, és folyamatosan jeleznek vissza a beérkezett bejegyzésekre. A bejegyzéseket lájkolni is lehet, ezt azonban bármelyik résztvevő megteheti, ezzel jelölve a neki tetsző bejegyzéseket, kommenteket.

Mennyi pontot érnek a feladatmegoldások?

A teljesített feladatok (pl. később beadandók), fórumbejegyzések (amelyek nyilvánosak a kurzusban), a térképi bejelölés stb. mind olyan feladatok, amelyeket a szervezők és a facilitátorok folyamatosan értékelnek. Az értékelés a beadott feladatok esetében az idei kurzusban a következőt jelenti: a facilitátor „Kész”-re állítja a feladatot, ezzel jelezve, hogy a kiírt feladatot a követelményeknek megfelelőnek tartjuk és elfogadjuk. Emellett a facilitátorok igyekeznek személyre szóló, szöveges visszajelzéseket is adni a kurzusban, minden beadott feladatra. A szöveges üzeneteket és az értékelt feladatokat is az Értékelések menüben tekinthetitek meg. A feladatokra pontokat nem osztunk idén, az értékelési rendszert úgy állítottuk be, hogy a „Kész”-re állítás mellett főleg a szöveges visszajelzésekre helyezzük a hangsúlyt.

Akkor nem is fontos, hogy mit és milyen minőségben adok be?

Dehogynem! A feladatok teljesítését az alapján is vizsgáljuk, hogy a kritériumoknak megfelel-e, minőségi munka került-e beadásra, amely megfelel az előre meghatározott kérdéseknek, feladatoknak. A facilitátorok akkor állítják „Kész”-re a feladat teljesítését, ha a beadott munka teljesíti a kritériumokat. Amennyiben az első beadásnál még nem teljesülnek a kritériumok, először egy „Hiányos” értékelést küldünk majd, és szöveges üzenetben jelezzük, hogy mivel fejleszthető még a beadott produktum. Érdemes tehát a szöveges válaszokat is figyelni, olvasgatni!

Mik az online tanulás előnyei?

Szabad időbeosztás
Az e-learning alkalmazkodik a felnőttek életviteléhez, saját időbeosztás alapján tanulhatnak. Rugalmas, nincsenek térbeli és időbeli korlátok. Fontos előny sokak számára, hogy saját ütemedben tanulhatsz, nézhetsz meg kapcsolódó linkeket, videókat és egyéb tartalmakat.

Kényelem
Otthonról végezhető a kurzus (bizonyos részek akár okostelefonról megtekinthetők, bár a gyakorlati feladatok néha telefonról nem, vagy nagyon körülményesen teljesíthetőek). Nincs utazás, utazási költségek.

Hozzáférés
Soha nem látott mértékben vált elérhetővé a tudás az online tanulás által. A MOOC-ok (tömeges nyílt online kurzusok) jellegükből fakadóan azért indultak el, hogy a rendelkezésre álló tudás minél szélesebb körben hozzáférhető legyen.

Naprakész linkek és tartalmak
Egy online kurzusban sokkal egyszerűbb a tartalmakat aktuálisan/naprakészen tartani, mint a hagyományos képzési formákban.

Utolsó módosítás: 2019.04.18.