Erasmus ösztöndíj hallgatóknak

  Erasmus+ tanárok

  Erasmus+ Ifjúság és Eurodesk

  Európai Ifjúsági Portál

  100újélmény

  Campus Mundi ösztöndíjak

  Europass Magyarország

  Európa a polgárokért program

  A tanulás jövője

  Study in Hungary

  ErasmusPlus_HU

  Campus Mundi

  • HU
  • EN
  • Rólunk
    • Tevékenységünk
    • Elérhetőségeink
    • Közérdekű adatok
    • Munkatársak
    • A szakértői feladatokhoz kapcsolódó jogok és kötelezettségek
    • 25 éves a Tempus Közalapítvány
      • A 25 éves Tempus Közalapítvány hírei
      • Vendégkönyv - üzenet
      • A Tempus Közalapítvány eredményei
      • Így ünnepeltünk
    • 20 éves a Tempus Közalapítvány
      • 20 éve az oktatás és képzés fejlesztéséért
      • 20 év, 20 történet
      • Két évtized élményei a pályázók szemével
  • Kiadványok
  • Rendezvények
  • Videótár
  • Sajtószoba
  • Hírek
    • Hírlevél
  • Állás
  • Kapcsolat
  • HU
  • EN

  • Rólunk +
    • Tevékenységünk
    • Elérhetőségeink
    • Közérdekű adatok
    • Munkatársak
    • A szakértői feladatokhoz kapcsolódó jogok és kötelezettségek
    • 25 éves a Tempus Közalapítvány +
      • A 25 éves Tempus Közalapítvány hírei
      • Vendégkönyv - üzenet
      • A Tempus Közalapítvány eredményei
      • Így ünnepeltünk
    • 20 éves a Tempus Közalapítvány +
      • 20 éve az oktatás és képzés fejlesztéséért
      • 20 év, 20 történet
      • Két évtized élményei a pályázók szemével
  • Kiadványok
  • Rendezvények
  • Videótár
  • Sajtószoba
  • Hírek +
    • Hírlevél
  • Állás
  • Kapcsolat
FőoldalNemzetköziesítés
  • Nemzetköziesítés a felsőoktatásban
  • Európai Felsőoktatási Térség reformja
  • Nemzetköziesítés a köznevelésben és a szakképzésben
  • ECVET
  • Nemzetköziesítési blog

 

NEMZETKÖZIESÍTÉS

A nemzetköziesedés többé-kevésbé spontán folyamatként az élet majd minden vonatkozásában érzékelhető. Eredetileg a gazdaság területéről indult, de mára - szektoronként eltérő mértékben - elérte az oktatás és képzés világát is. A nemzetköziesedés leegyszerűsítve az országhatárokon átnyúló kapcsolatrendszer bővülésére utal, ezeknek a folyamatoknak a tudatos irányítására való törekvést pedig a nemzetköziesítés fogalma ragadja meg.

A nemzetköziesítés nem önmagáért való cél, hanem eszköz: az oktatás és képzés minőségének javítását szolgálja. Fő feladata tehát nem a külföldi munkavállalás elősegítése, hanem a magyar oktatás és képzés versenyképességének erősítése. Olyan szakemberek képzése, akik hazai munkahelyen is nemzetközi kontextusban is kimagasló színvonalon tudnak dolgozni.

A nemzetköziesítés nem azonosítható automatikusan a nemzetközi vonatkozású tevékenységek halmazával. Inkább olyan megközelítést jelent, amelyben a nemzetköziség nem csupán egyik dimenziója az intézmény életének, hanem egyfajta rendezőelvvé válik, s mint ilyen, működésének bármely vonatkozásában tetten érhető valamilyen formában. Úgy is fogalmazhatunk, hogy a nemzetköziségnek az intézményi identitás részévé kell válnia, s ennek alapját egy olyan közös intézményi minimum jelenti, melyet minden érintett ismer és elfogad. Ehhez természetesen tudatos építkezésre van szükség, melyhez a stratégiai tervezés kínál megbízható kereteket.

Az oktatási és képzési intézmények előtt álló legtöbb kihívás - főleg Európában - országhatároktól függetlenül közös, ezért a nemzetköziesítés az intézmény fejlesztését, a képzés színvonalának emelését sokféleképpen szolgálhatja. A határokon túli mobilitás ennek az összetett folyamatnak csupán egyetlen szelete, hiszen a külföldi mobilitásban az intézmények tanulóinak, hallgatóinak és munkatársainak általában amúgy is csak kisebb hányada vesz részt közvetlenül. A nemzetköziesítés az intézményben zajlik, s ugyanúgy érint szervezeti, intézményvezetési, tanulásszervezési kérdéseket, mint a képzési programok, tananyagok, innovatív pedagógiai módszerek fejlesztését vagy intézmények lehetséges partnereivel való együttműködések újszerű formáit, de akár a különböző rangsorokon való minél magasabb pozíció kivívását.

A nemzetköziesítés folyamat ezért különböző szinteken valósulhat meg. Ha intézményük még az út elején tart, kezdetnek elegendő, ha összesítik a nemzetközi tevékenységeiket, s egy új szemlélet alapján, strukturáltan, az intézmény fejlesztési igényeivel összhangban kezdenek el gondolkodni róluk. Annak érdekében, hogy a nemzetközisítésben rejlő lehetőségeket minél szélesebb körben ki tudják aknázni, mindenképpen szabályozni kell az ehhez kapcsolódó célokat, folyamatokat és eljárásokat az intézményi dokumentumokban. Ideális esetben a nemzetköziesítés az intézményi stratégia egyik kulcseleme, amely biztosítja, hogy a nemzetközi tevékenységek révén elért eredmények egymásra épüljenek, s az intézményi hatások hosszútávon is fenntarthatóak legyenek.

Az oktatás és képzés nemzetköziesítése a Tempus Közalapítvány által kezelt összes hazai, európai uniós vagy regionális program középpontjában áll. Valamennyi szektorokban (felsőoktatás, köznevelés, szakképzés és felnőtt tanulás) megjelenik a nemzetköziesítés: középpontjában a hazai és külföldi intézmények közötti nemzetközi együttműködések számának és minőségének emelése, az egyének nemzetközi tapasztalatszerzésének ösztönzése, valamint a képesítések nemzetközi összehasonlíthatósága és elismertetése áll.

Nemzetköziesítés a felsőoktatásban >>

Nemzetköziesítés a köznevelésben és a szakképzésben >>

Utolsó módosítás: 2018.08.29.

A Tempus Közalapítvány honlapján sütiket (cookie-kat) használunk a jobb felhasználói élmény érdekében. A böngészés folytatásával Ön jóváhagyja a sütik használatát. Tudjon meg többet »
Bezár X
Ajánlott tartalmak
Partnerek
Impresszum | Közérdekű adatok | Jogi nyilatkozat | Oldaltérkép | Rss

Minden jog fenntartva, 2014 © Tempus Közalapítvány

Felnőttképzési nyilvántartási szám: B/2020/002298
Engedélyszám: E/2020/000342

TEMPUS KÖZALAPÍTVÁNY 1077 BUDAPEST, KÉTHLY ANNA TÉR 1. • TELEFON: (+36 1) 237-1300 • FAX: (+36 1) 239-1329 • INFÓVONAL: (+36 1) 237-1320
E-MAIL: INFO{KUKAC}TPF.HU