Akik részt vesznek az Erasmus Mundus programban, egy mesterképzés keretében akár négy ország egyetemén is tanulhatnak, a legkülönbözőbb témákban – a borászattól a dokumentumfilmezésen át az üzleti intelligenciáig vagy a nyelvészetig. 2017-ben négy magyar koordinálású Erasmus Mundus projekt nyert támogatást az Európai Bizottságtól, ezzel a harmadik legsikeresebb ország vagyunk.

Egyszerű ötletek nagyszerű megvalósításáért kaptak nívódíjat azok a magyar pályázók, akik az iskolai órákat színesebbé, a pedagógusokat és diákokat pedig motiváltabbá tették az Erasmus+ program támogatásával. A kiválósági elismerésben részesült projektek olyan oktatási módszereket alkalmaznak a nemzetközi együttműködéseknek köszönhetően, amelyek hozzájárulnak a hazai oktatás és képzés fejlesztéséhez, emellett mások számára is inspirálóak és hasznosak lehetnek. Az idei Erasmus+ nívódíjakat a program 30. születésnapja alkalmából rendezett szakmai konferencián adtuk át Budapesten.

Legyen szó tanárról vagy diákról, tanulásról vagy önkéntes munkáról, európai vagy Európán kívüli országról, az Erasmus+ olyan pluszt ad a résztvevőknek, ami képes megváltoztatni az életüket. Az Európai Unió ikonikussá vált programjában 9 millióan vettek már részt, akik számára az Erasmus+ egyet jelent a szabadsággal, a sokszínűséggel és a sikerrel.

Az Erasmus+ program arcai kihozták a maximumot a külföldi ösztöndíjas időszakukból. Felejthetetlen élményekről, jól kamatoztatható tudásról, életre szóló kapcsolatokról meséltek az Erasmus+30 Szabadegyetem előadói, akik között volt startup vállalkozó, televíziós műsorvezető és ifjúsági olimpiai bajnok is.

Európában és Magyarországon is magas az iskolából idő előtt, végzettség nélkül kikerülő fiatalok aránya. Pedig az alacsony iskolai végzettség miatt nagyobb a kockázata a munkanélküliségnek, a szegénységnek, az egészségügyi problémák megjelenésének és a társadalmi kirekesztődésnek is. Egy most lezárult – a Tempus Közalapítvány által vezetett – európai projektben ezért egy olyan, a mindennapokban is használható eszköztárat hoztak létre, amely segíthet a pedagógusoknak a veszélyeztetett diákok iskolában tartásában.

Első alkalommal rendeztek Moszkvában Orosz—Magyar Felsőoktatási Fórumot, melynek fókuszában a két ország közötti együttműködési lehetőségek álltak. Magyarország kiemelt vendégként szerepelt az ezt követő Nemzetközi Oktatási Vásáron is, ahol a Tempus Közalapítvány koordinálásával tizenkét hazai egyetem mutathatta be képzési kínálatát. Az oroszországi megjelenések célja az volt, hogy minél több külföldi hallgatót vonzzanak a magyar felsőoktatási intézményekbe, ezzel is hozzájárulva nemzetközi versenyképességük növeléséhez.

Mi lehet a célja a nemzetköziesítésnek egy iskolában? Milyen lépései vannak ennek a folyamatnak? Hogyan segíthetik az Erasmus+ projektek a köznevelési és szakképzési intézmények fejlesztési célkitűzéseit? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a Tempus Közalapítvány most megjelent kiadványában. Az iskola és a világ című kötet egyaránt segít azoknak a pedagógusoknak és intézményvezetőknek, akik az első nemzetközi együttműködéseiket tervezik, és azoknak is, akik már tapasztalt pályázóknak számítanak.

100 000 fiatal és 5 000 szervezet vett már részt az idén 20 éves Európai Önkéntes Szolgálatban. Az Erasmus+ részeként működő EVS programba évről évre egyre többen kapcsolódnak be, hogy megtapasztalják: önkénteskedni nagy élmény, hatékony tanulási folyamat és szuper önismereti lehetőség.

Jelenleg 240, gyakorló tanárok által feltöltött, kreatív és innovatív módszertani anyag található a Digitális Módszertárban. Ennek célja, hogy támogassa a pedagógusok szakmai fejlődését, valamint hogy a tanárokat jó példák bemutatására, az egymástól való tanulásra és tudásmegosztásra ösztönözze. A 2016-ban beérkezett módszertani ötletek legjobbjait Digitális Pedagógus Díjjal jutalmazta a Tempus Közalapítvány. A díjakat november 26-án adták át a Digitális pedagógus konferencián.

A nagy múltú egyetemek azért maradhattak fenn évszázadokon át, mert mindig képesek voltak megújulással válaszolni a kihívásokra. A felsőoktatási intézményeknek ugyanis nem a hagyományos működésmód megőrzésére kell koncentrálniuk, hanem a környező világgal való sikeres együttélésre, amelyben az egyetemek aktív, jövőt formáló szereplőként vannak jelen – hangzott el a UniverCities című, Budapesten megrendezett nemzetközi konferencián. A 26 ország felsőoktatási vezetői és szakértői részvételével tartott rendezvényen a városok és régiók együttműködésének, valamint a felsőoktatás regionális innovációs szerepének számos példáját vonultatták fel.

Több száz programmal várják az európai fiatalokat októberben a Time to Move kampány keretében. Az Eurodesk hálózat szervezésében megvalósuló eseménysorozattal a nemzetközi mobilitási lehetőségekre szeretnék felhívni a figyelmet.

A nyelvvizsgaszerzés elősegítése mellett a nyelvtanulás megszerettetése is célja a Szegedi Tudományegyetem Nyelvi Kavalkád című programjának, amelyet évente több száz diák részvételével rendeznek meg a városban. A kezdeményezés Európai Nyelvi Díjat kapott a Tempus Közalapítványtól.

2013-2017 között 3,15 millió eurós keret áll rendelkezésre hallgatók és oktatók nemzetközi tapasztalatszerzésére, valamint intézmények közötti együttműködések támogatására az EGT Alap Ösztöndíjprogramban. A 2017 végén lezáruló programban eddig a felhasználható keret 84 százalékát kötötték le, a hátralevő időben pedig még van mód projekthosszabbításra. Újdonság, hogy rövid szakmai látogatásokon való részvételre is lehet pályázni.

Az Erasmus+ program keretében 2016-ban 340 oktatási és képzési területen megvalósuló projekt nyert támogatást Magyarországon. Az uniós program koordinálását végző Tempus Közalapítvány adatai szerint az oktatási intézmények több mint 29 millió eurót (8,7 milliárd forintot) fordíthatnak ezeknek az együttműködéseknek a megvalósítására. Ez közel 14.000 fő nemzetközi tapasztalatszerzését teszi lehetővé a köznevelés, a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőtt tanulás területén. Jövőre a program költségvetése terén 15%-os növekedés várható, ami a pályázatok számának további emelkedésében is megmutatkozik majd.

Melyek a legmenőbb appok Svédországban angolórán? Hogyan keltheti fel egy 3D-s program a leendő ácsok érdeklődését a hagyományos európai építészeti formák iránt? Mit nyújthat a mozgásterápia az SNI diákokkal foglalkozóknak? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ azokban a nemzetközi együttműködésekben, amelyek nívódíjat kaptak a Tempus Közalapítványtól.

Az Erasmus kétségtelenül a legismertebb ösztöndíjprogram, de ezen kívül is számtalan lehetőséget kínál diákoknak, tanároknak, szakértőknek és civileknek az idén 20 éves Tempus Közalapítvány. Az elmúlt két évtizedben 15.000 projekt megvalósításához, illetve 165.000 ember nemzetközi tapasztalatszerzéséhez járultunk hozzá. Jövőre az uniós támogatású programok költségvetése terén 15%-os növekedés várható, ami a pályázatok számának további emelkedésében is megmutatkozik majd.