Mi lehet a célja a nemzetköziesítésnek egy iskolában? Milyen lépései vannak ennek a folyamatnak? Hogyan segíthetik az Erasmus+ projektek a köznevelési és szakképzési intézmények fejlesztési célkitűzéseit? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ a Tempus Közalapítvány most megjelent kiadványában. Az iskola és a világ című kötet egyaránt segít azoknak a pedagógusoknak és intézményvezetőknek, akik az első nemzetközi együttműködéseiket tervezik, és azoknak is, akik már tapasztalt pályázóknak számítanak.

100 000 fiatal és 5 000 szervezet vett már részt az idén 20 éves Európai Önkéntes Szolgálatban. Az Erasmus+ részeként működő EVS programba évről évre egyre többen kapcsolódnak be, hogy megtapasztalják: önkénteskedni nagy élmény, hatékony tanulási folyamat és szuper önismereti lehetőség.

Jelenleg 240, gyakorló tanárok által feltöltött, kreatív és innovatív módszertani anyag található a Digitális Módszertárban. Ennek célja, hogy támogassa a pedagógusok szakmai fejlődését, valamint hogy a tanárokat jó példák bemutatására, az egymástól való tanulásra és tudásmegosztásra ösztönözze. A 2016-ban beérkezett módszertani ötletek legjobbjait Digitális Pedagógus Díjjal jutalmazta a Tempus Közalapítvány. A díjakat november 26-án adták át a Digitális pedagógus konferencián.

A nagy múltú egyetemek azért maradhattak fenn évszázadokon át, mert mindig képesek voltak megújulással válaszolni a kihívásokra. A felsőoktatási intézményeknek ugyanis nem a hagyományos működésmód megőrzésére kell koncentrálniuk, hanem a környező világgal való sikeres együttélésre, amelyben az egyetemek aktív, jövőt formáló szereplőként vannak jelen – hangzott el a UniverCities című, Budapesten megrendezett nemzetközi konferencián. A 26 ország felsőoktatási vezetői és szakértői részvételével tartott rendezvényen a városok és régiók együttműködésének, valamint a felsőoktatás regionális innovációs szerepének számos példáját vonultatták fel.

Több száz programmal várják az európai fiatalokat októberben a Time to Move kampány keretében. Az Eurodesk hálózat szervezésében megvalósuló eseménysorozattal a nemzetközi mobilitási lehetőségekre szeretnék felhívni a figyelmet.

A nyelvvizsgaszerzés elősegítése mellett a nyelvtanulás megszerettetése is célja a Szegedi Tudományegyetem Nyelvi Kavalkád című programjának, amelyet évente több száz diák részvételével rendeznek meg a városban. A kezdeményezés Európai Nyelvi Díjat kapott a Tempus Közalapítványtól.

2013-2017 között 3,15 millió eurós keret áll rendelkezésre hallgatók és oktatók nemzetközi tapasztalatszerzésére, valamint intézmények közötti együttműködések támogatására az EGT Alap Ösztöndíjprogramban. A 2017 végén lezáruló programban eddig a felhasználható keret 84 százalékát kötötték le, a hátralevő időben pedig még van mód projekthosszabbításra. Újdonság, hogy rövid szakmai látogatásokon való részvételre is lehet pályázni.

Az Erasmus+ program keretében 2016-ban 340 oktatási és képzési területen megvalósuló projekt nyert támogatást Magyarországon. Az uniós program koordinálását végző Tempus Közalapítvány adatai szerint az oktatási intézmények több mint 29 millió eurót (8,7 milliárd forintot) fordíthatnak ezeknek az együttműködéseknek a megvalósítására. Ez közel 14.000 fő nemzetközi tapasztalatszerzését teszi lehetővé a köznevelés, a szakképzés, a felsőoktatás és a felnőtt tanulás területén. Jövőre a program költségvetése terén 15%-os növekedés várható, ami a pályázatok számának további emelkedésében is megmutatkozik majd.

Melyek a legmenőbb appok Svédországban angolórán? Hogyan keltheti fel egy 3D-s program a leendő ácsok érdeklődését a hagyományos európai építészeti formák iránt? Mit nyújthat a mozgásterápia az SNI diákokkal foglalkozóknak? Többek között ezekre a kérdésekre keresték a választ azokban a nemzetközi együttműködésekben, amelyek nívódíjat kaptak a Tempus Közalapítványtól.

Az Erasmus kétségtelenül a legismertebb ösztöndíjprogram, de ezen kívül is számtalan lehetőséget kínál diákoknak, tanároknak, szakértőknek és civileknek az idén 20 éves Tempus Közalapítvány. Az elmúlt két évtizedben 15.000 projekt megvalósításához, illetve 165.000 ember nemzetközi tapasztalatszerzéséhez járultunk hozzá. Jövőre az uniós támogatású programok költségvetése terén 15%-os növekedés várható, ami a pályázatok számának további emelkedésében is megmutatkozik majd.

Jelentősen megemelt, havi 100.000 Ft ösztöndíjban részesülnek a Közép-Európai Felsőoktatási Csereprogram (CEEPUS) keretében Magyarországra érkező hallgatók a 2016/2017-es tanévtől. Emellett a program éves költségvetése is tovább emelkedik, a következő tanévre összesen 70 millió forintot ajánlott fel az Emberi Erőforrások Minisztériuma a partnerországokból érkező vendéghallgatók és -oktatók fogadására.

A magyar szakképző intézmények még gyerekcipőben járnak a nemzetköziesítés terén, de számos hazai és külföldi példát láthatunk arra, hogyan is zajlik ez a folyamat a gyakorlatban. Éppen ez, az egymástól tanulás volt a célja annak a rendezvénynek is, amelyen tíz ország képviselői oszthatták meg ismereteiket és tapasztalataikat a témáról.

A Campus Mundi program 9,2 milliárd forinttal támogatja a magyar felsőoktatás nemzetközi versenyképességének fejlesztését a következő 5 évben. A 2016. január 1-jén indult program a hallgatói mobilitás elősegítését támogatja, illetve a felsőoktatási intézmények nemzetközi szerepének, elismertségének növeléséhez járul hozzá. A program nyitórendezvényét kedden tartották Budapesten.

A 2015/2016-os tanévben Magyarországról kiutazó Erasmus ösztöndíjasoknak több mint 20%-a részesült szociális támogatásban. A program hazai koordinálását végző Tempus Közalapítvány tájékoztatása szerint a következő tanévtől még több szempontot figyelembe véve támogatják azokat a hallgatókat, akik korábban nem engedhették meg maguknak, hogy külföldön tanuljanak. A hátrányos helyzetű diákok mellett a fogyatékossággal élő vagy tartósan beteg hallgatók is igényelhetnek kiegészítő támogatást, ezáltal még tovább bővülhet a programban résztvevők köre.

Februártól jelentkezhetnek a magyar felsőoktatásban tanulók a Campus Mundi ösztöndíjra, mely az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) által létrehozott, a Széchenyi 2020 program keretében megvalósuló projekt része. A Tempus Közalapítvány által kezelt ösztöndíjprogram mintegy 9000 hazai diáknak nyújt lehetőséget arra, hogy résztanulmányokat folytassanak, illetve szakmai gyakorlaton vagy tanulmányúton vegyenek részt európai és Európán kívüli országokban a következő 5 évben.

A nyelvtanulás nemcsak célja, hanem eszköze is annak a francia nyelvi tábornak, amelyet 2008 óta minden évben megszerveznek a 6. kerületi Kölcsey Ferenc Gimnázium tanulói számára. Az iskolai kereteken kívül, számos tudományterület bevonásával, élménypedagógiai módszerekkel fejlesztik a diákok nyelvtudását a pedagógusok, akik munkájuk elismeréseképp január 22-én vehették át az Európai Nyelvi Díjat.

A következő tanévtől magasabb ösztöndíjat kaphatnak az Erasmus+ programban részt vevő magyar hallgatók. A Tempus Közalapítvány tájékoztatása szerint ez akár plusz 100 eurót is jelenthet havonta a külföldön tanuló fiataloknak.