Lezajlott az első akkreditált oktatói továbbképzés a Tempus Közalapítványnál

2023.07.06.

National VET Team | Szakképzés, Felnőtt tanulás

Májusban a National VET Team megtartotta első akkreditált oktatói továbbképzését.

A „Projektoktatás a szakképzésben – a tervezéstől az értékelésig digitális eszközzel támogatva” című továbbképzés iránt nagy volt az érdeklődés. A képzést a Közalapítvány főigazgatója, Bodrogi Richárd nyitotta meg.

Az oktatói továbbképzés célja az volt, hogy a szakképzésben dolgozó oktatók és mentorok kompetenciáit fejlessze a projektalapú oktatás alkalmazásában. A képzés során a résztvevők megismerték a projektpedagógia jellemző sajátosságait, elemeit, majd a továbbképzést tartó NVET szakértőkkel, Palencsárné Kasza Mariannával és Rozmán Évával együtt elemezték a projektek és a KKK kapcsolatát. A képzés rávilágított az Erasmus+ mobiltások és a projektpedagógia kapcsolatára, majd egy példán keresztül elemezte a duális képzőhely és az iskola közötti projektalapú együttműködés lehetőségét. A képzés kitért a projektoktatásban alkalmazható különböző értékelési módszerekre és eszközökre, különösen a digitális értékelési platformokra is. Végül a szakértők bemutatták a Trellót, egy digitális projekttervező alkalmazást, amelyben a résztvevők tervezhetnek projektet.

A 30 órás akkreditált továbbképzés 2 jelenléti képzési nappal indult, melyet egy 3 órás online konzultáció követett. A képzés első témaköre a projektoktatás alapfogalmainak a körbejárása volt, mely során rajzkészségüket és kreativitásukat is bevethették a résztvevők. A projektoktatás kialakulásáról, a kötelező elemekről, feladatokról a tervezéstől a megvalósításig kaptak összefoglalót a résztvevők. A szakértők párhuzamba állították a munkaerőpiacot, az általa elvárt és szükséges jövőbeli kompetenciákat és a projektoktatás lehetőségeit. A résztvevők már meglévő gyakorlatokat gyűjtöttek össze, és gyorsan kiderült, hogy többen már valósítottak meg projektet vagy csinálnak olyan részfeladatokat, amelyekből nagyon könnyen kikerekedhet egy projekt. Kibontásra került, hogy miért éppen most kapott nagy hangsúlyt a szakképzésben a projektoktatás, illetve milyen más jogszabályi változások támogatják ennek a nagyobb mértékű bevezetését.

A képzésen sor került a projektekben kötelező elemként beépülő mérés-értékelés tevékenység megtárgyalására. A résztvevők kaptak digitális példát is a mérési módszerekre. Külön témakörként jelent meg a duális képzők és a képző intézmények között megvalósítható projektek tervezése: a résztvevők megtárgyalták a közös együttműködési lehetőségeket is. Bemutatásra kerültek az egyes szereplők számára könnyebben megvalósítható és a közösen végrehajtandó feladatok egy-egy projekt esetében, valamint a résztvevők olyan korábbi jógyakorlattal is megismerkedtek, amelyet egy Erasmus+ KA2-es pályázat megvalósítása során dolgoztak ki a pályázatban résztvevő partnerek.

A projektoktatásban a digitális támogatást a Trello applikáció jelentheti; ezt az alkalmazást is részletesen bemutatták a szakértők. A Trello projektmenedzsment eszköz fogalmainak és logikai felépítésének megismerése után a résztvevők a gyakorlatban is kipróbálták az eszközt. Mindenki saját fiókot hozott létre, majd a képzésen a különböző csoportokban közösen kigondolt projekteket bontották részfeladatokra, majd ezeket rögzítették az eszközön az összes rendelkezésre álló kényelmi funkciót felhasználva. A résztvevők megismerték a részfeladatokhoz rendelhető felelősök, határidő, megjegyzések követése, releváns dokumentumok csatolása stb. funkciókat is.

A képzés során az elmélet és a gyakorlat folyamatosan váltotta egymást: amiről elméletben beszéltek a szakértők, azt azonnal a gyakorlatban is kipróbálták a résztvevők csoportos munkában.

A képzés jelenléti napjain a résztvevők interaktív módon kapcsolódnak be: a képzés során több alkalommal csoportokban dolgozva értelmezték a hallottakat, gyűjtötték össze saját tapasztalataikat és jógyakorlataikat és terveztek meg egy kisebb projektek. A 2 nap során 2 projekt megtervezésére is sor került: az egyik egy iskolai körülmények között megvalósítható projekt, a másik pedig a duális képzők bevonásával megvalósítható projekt tervezése volt. A projektoktatást mint módszertan az Erasmus+ projektek szempontjából is bemutatták a szakértők, hiszen egy-egy pályázat megvalósítása során lehetőség van arra, hogy projektekben gondolkozzunk.

A résztvevőknek a képzés sikeres elvégzéséhez és az akkreditált képzés miatti tanúsítvány megszerzéséhez egy projekttervet kellett elkészíteni egy előre megadott sablon és követelmények alapján, és annak egy részét a digitális alkalmazásban, a Trellóban is rögzíteni kellett.

A sikeres elvégzés feltétele a beadandó, melynek részei:

  • A projektfeladat érthető, a követelményeket tartalmazó leírása
  • A projektterv digitalizációja
  • A követelményekkel összhangban kialakított értékelési, minősítési rendszer

A képzés kiegészült 1 online konzultációval, ahol a beadandó projekttervek sikeres elkészítéséhez tehettek fel kérdéseket a résztvevők.

A 30 résztvevőből 29 fő szerezte meg a tanúsítványt a képzés lezárásával. A résztvevők többsége 80 %-os átlag feletti teljesítményt nyújtott. Nagyon változatos projekttervek születtek, melyeket – reméljük – nagy örömmel meg is fognak valósítani.

 

Az Erasmus+ projektmenedzsment, illetve a Projektoktatás a szakképzésben akkreditált oktatói továbbképzésekről itt tajékozódhatnak.

 

Utolsó módosítás: 2023.09.19.